Oulun Steam-toiminta tuo kouluissa lasten ja nuorten vahvuudet näkyviin osaamisessa ja oppimisessa

Steam-pedagogiikka on Hintan koulun kuudetta luokkaa käyvien Ellan ja Veetin mieleen. Kuvat: Harri Tarvainen

Koulutus

Julkaistu: Kirjoittaja: Saana Lehtinen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuodelle 2026 valittu Oulu on tekniikkaa, luonnontieteitä ja taiteita yhdistelevän Steam-pedagogiikan ykköskaupunki. Steam in Oulu -yhteisössä on mukana päiväkoteja, peruskouluja, lukioita ja ainutlaatuinen kumppanuusverkosto.

Valotaidetta, 3D-mallintamista ja korujen suunnittelua koulun nettikauppaan. Luovien oppimisprojektien parissa puuhaavat lapset ja nuoret ovat Oulussa tuttu näky.

”Meillä on noin kerran viikossa tunti, jossa tehdään projekteja. Nyt teemme historiaan liittyvää viikinkimaailmaa. Nelosella suunnittelimme laavun, joka on tulossa oikeasti meidän koulun pihalle”, Hintan koulun kuudetta luokkaa käyvät Ella ja Veeti kertovat.

Käytännönläheisten tehtävien taustalla ei piile yksittäinen hanke, vaan halu vahvistaa pysyvästi koko kaupungin yhteisöllisyyttä ja kokeilemisen kulttuuria. Ytimessä on Steam-pedagogiikka, joka yhdistää tieteen, taiteen ja teknologian kaikenikäisten oppijoiden käyttöön.

“Steam tulee sanoista science, technology, engineering, arts ja mathematics. Se opettaa maailman ja sen ilmiöiden hahmottamista laajoina, monialaisina kokonaisuuksina. Olennaista on yhdessä tekeminen ja kokeileminen sekä oppilaan aktiivinen rooli”, Oulun kaupungin Steam-koordinaattori ja projektipäällikkö Paula Vorne taustoittaa.

Vahvuudet esiin

Oulun Steam-toiminta sai alkunsa kuudessa koulussa vuonna 2018 käynnistyneestä pilotista. Tällä hetkellä Steam in Oulu -verkostossa on mukana yli 40 peruskoulua sekä useita päiväkoteja ja lukioita. Suomen suurimpaan Steam-yhteisöön kuuluu kaupungin sisäisten toimijoiden ohella muun muassa Oulun yliopisto ja monipuolinen joukko paikallisia yrityksiä.

”Huomasimme nopeasti, että Steam-toiminta on sekä oppilaita että opettajia motivoiva tapa tehdä töitä”, Vorne kertoo.

”Osalle lapsista on luontevampaa oppia asioita esimerkiksi taiteiden tukemana. Toiminnallisuus antaa omien vahvuuksien löytämiseen ja näyttämiseen erilaisen kielen, jolla voi olla suuri vaikutus motivaatioon ja itsetuntoon”, Vorne jatkaa kuvailemalla Steamin hyötyjä.

Innostus kuuluu myös Hintan koulun oppilaiden puheissa.

”Koulussa oleminen on kivempaa ja erilaista, kun ei ole aina sitä samaa oppiainetta”, Veeti kiteyttää.

”Se, että pääsee tekemään koruja on rentouttavaa ja auttaa keskittymään taas paremmin normaaleihin aineisiin”, Ella jatkaa.

Steam-toiminta tuo kouluympäristöön uudenlaista vuorovaikutusta. Hintan koulussa se on tarkoittanut esimerkiksi kuudesluokkalaisten ja yhdeksäsluokkaisten yhteistä Steam-projektia. Yhteistyön ansiosta yläkouluun siirtyminen jännittää lapsia vähemmän.

”Yhteisöllisyys on vahvistunut erityisesti kouluissa, jotka ovat olleet mukana Steam-toiminnassa jo pidempään. Näissä yksiköissä yhteisöllisyyden kasvu näkyy niin lasten, lasten ja aikuisten kuin opettajienkin välillä”, Vorne kertoo.

nainen ja mies istuvat kirjastossa

Oulun kaupunginkirjaston palvelupäällikkö Ritva Nikola ja Ylikiimingin koulun apulaisjohtaja Perttu Hämäläinen ovat kokeneet Steam-työstä olevan monenlaista hyötyä.

Kirjasto tuo digitaidot jokaisen ulottuville

Yksi Steam in Oulu -verkoston keskeisimmistä tavoitteista on tulevaisuuden taitojen kehittäminen. Niistä tärkeimpiin kuuluvat digitaidot, joiden vahvistamisessa Oulun kaupunginkirjastolla on tärkeä rooli.

”Tuemme varhaiskasvattajien ja opettajien Steam-työtä osana kirjaston Lukumetka– ja Kirjastoreitti-toimintaa. Tavoitteena on lasten ja nuorten monilukutaidon edistäminen. Steam-kirjavinkkien avulla innostetaan lapsia ja nuoria lukemaan. Opettajat voivat myös hyödyntää Steam-projekteissa Kirjastoreitin tiedonhaun verkko-oppimiskokonaisuuksia”, Oulun kaupunginkirjaston digi- ja opastuspalveluiden palvelupäällikkö Ritva Nikola kertoo.

Oulun kaupunginkirjasto hyödyntää teknologiaa myös lukemiseen kannustamisessa: lapset voivat tutustua kirjastoon ja kirjallisuuteen muun muassa BeeBot-robottien avulla. Hauskat, lattialla kulkevat mehiläisrobotit opettavat käyttäjilleen samalla ohjelmoinnin alkeita.

Jatkuvasti kehittyvä teknologia koskettaa kaikenikäisten elämää. Työikäiset ja seniorit jäävät kuitenkin usein uusimpien digitaitojen ulkopuolelle. Tätä haastetta Oulun kaupunginkirjasto ratkoo pääkirjastoon vuonna 2020 avatun Digiverstaan avulla.

Steam in Oulu -verkostoon kuuluva Digiverstas tarjoaa kirjaston asiakkaille digitukea ja monipuolisen valikoiman laitteita tietokoneista aina vinyylileikkuriin ja 3D-tulostimeen saakka.

”Asiakkaat voivat tehdä Digiverstaalla luovia projektejaan, esimerkiksi suunnitella 3D-malleja tai painaa kuvia t-paitoihin. Paikalla on aina kirjaston digitalkkari, joka opastaa laitteiden käytössä ja neuvoo kaikenlaisissa digipulmissa.”

Pekurin kirjaston väistötiloissa väliaikaisesti sijaitseva Digiverstas on otettu ilolla vastaan. Nikola kertoo käyttäjämäärien kasvavan tasaiseen tahtiin.

”Suuret asiakasvirrat osoittavat, että meidät on todella huomattu. Kun pääsemme takaisin keskustakirjasto Saareen, toimintaa on tarkoitus viedä entisestään eteenpäin. Suunnitteilla on ainakin Steam-työpajoja, joiden kautta haluamme tavoittaa paremmin kaikenikäiset oululaiset”, Nikola paljastaa.

Koko kylä kohtaa teemailloissa

Steam-toiminnan vaikutukset ulottuvat parhaimmillaan koko yhteisöön. Tästä osuvan esimerkin tarjoaa Oulun Ylikiimingissä sijaitseva Vesalan kylä.

”Ylikiimingistä on matkaa Oulun keskustaan sijainnista riippuen 30–60 kilometriä, mikä tuo oman haasteensa osallistua Oulun kaupungin keskusta-alueen tarjoamiin harrastusmahdollisuuksiin. Kyläläiset yhdessä kaupungin toimijoiden kanssa alkoivat pohtia, miten he voisivat tuoda alueelle itse lisää kohtaamisen ja tekemisen mahdollisuuksia”, Ylikiimingin koulun apulaisjohtaja Perttu Hämäläinen taustoittaa.

Nyt Ylikiimingin asukkaat vauvasta vaariin kohtaavat toisensa tiistaisin järjestettävissä Vesala Open -tapahtumissa.

”Nuorisotoimen Boxi ja FabLab Vesala ovat näissä illoissa kaikkien Ylikiimingin asukkaiden käytössä. Vesala Open -iltojen vakiotoimintoihin kuuluu muun muassa nuorten pyörittämät kioski, musiikkiluokka ja bänditila sekä School of Gamingin tarjoama e-pelaamisen valmennus. Myös liikuntasali on käytössä, ja toimintaa järjestävät lisäksi kyläyhdistys, seurakunta ja 4H.”

Jokaisessa Vesala Open -tapahtumassa on vaihtuva teema, esimerkiksi liikunta, kulttuuri, kädentaidot, hyvinvointi tai teknologia. Kaikilla on mahdollisuus osallistua ohjelman järjestämiseen.

Nopeasti suosiota saavuttaneet kokoontumiset ovat vetäneet puoleensa kaikenikäisiä kävijöitä Ylikiimingistä ja muualta Oulun alueelta.

”Vuonna 2023 tapahtumiin osallistui keskimäärin 70–150 ihmistä. Suurimmat tapahtumat, kuten venetsialaiset ja joulupuurojuhla, houkuttelivat paikalle jopa 450 kävijää”, Hämäläinen kertoo.

Vesala Open -tapahtumien lisäksi kyläläisillä riittää tekemistä Ylikiimingin koulun FabLab-tiloissa. Suomen ensimmäisen peruskoulu-FabLabin varusteet koostuvat digitaalisen valmistamisen sekä käsityö- ja kuvataidetilojen välineistä. Tilat ovat koulupäivien ajan opiskelukäytössä muun muassa Steam-projekteissa. Iltaisin FabLab Vesala avaa ovensa koko kylälle.

”Kun koululaiset oppivat projektityöskentelyn ja digitaalisen valmistamisen taitoja koulussa, he tulevat soveltamaan niitä Vesala Openeihin ja FabLabiin. Parhaassa tapauksessa eri sukupolvet tekevät yhdessä asioita ja opettavat toinen toisiaan – sitähän Steam-työskentelykin pohjimmiltaan on.”

Fakta

Mikä on Steam in Oulu?

– Steam in Oulu on innovatiivinen yhteisö, joka edistää luovuutta ja uteliaisuutta.

– yhteisön toiminta nojaa Steam-pedagogiikkaan, joka käyttää tekniikkaa, luonnontieteitä ja taidetta lähestymistapoina oppilaiden itseohjautuvuuden, vuorovaikutustaitojen ja kriittisen ajattelun opettamiseen.

– yhteistyössä on mukana kaupungin päiväkoteja, peruskouluja, lukioita sekä ainutlaatuinen kumppanuusverkosto. Kehittämistyöhön osallistuu aktiivisesti muun muassa Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu, koulutuskuntayhtymä OSAO ja laaja joukko paikallisia yrityksiä.

 

Kirjoitus on julkaistu alun perin Content Housen Yhteiskunta-asiantuntijajulkaisussa.