Oulun kansainvälisen koulun rehtori Raija Perttunen jäi eläkkeelle – työ jatkuu Marokossa

Oulun kansainvälisen koulun pihapiiri on Raija Perttuselle tuttu ja rakas ympäristö, johon liittyy paljon hyviä muistoja vuosien varrelta. Kuva: Henna Saarenketo

Koulutus

Julkaistu: Kirjoittaja: Henna Maria Saarenketo

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Kasarmintiellä sijaitsevan Oulun kansainvälisen koulun pihalla kulkee työmiehiä. Koulurakennuksen korjaustyöt ovat käynnissä, aivan samoin kuin Raija Perttusen aloittaessa uransa koulun rehtorina vuonna 2003. Elokuussa eläkkeelle jäänyt rehtori on elänyt sydämellään mukana koulun toiminnassa ja saanut nähdä sen kasvavan oppilasmäärältään yli kaksinkertaiseksi.

Ennen rehtorin uraa Perttunen ehti työskennellä luokanopettajana Oulun normaalikoululla, Pöllönkankaan koululla, Oulunlahden koululla sekä Etelä-Suomessa.

Yksi Perttusen opettajauran tähtihetkiä on ollut Kaliforniassa vietetty vuosi vaihto-opettajana.

”Kaliforniaan pääseminen oli pitkäaikaisen unelman täyttymys. Minut palkittiin siellä vuoden opettajana ja sain todella paljon positiivista palautetta”, Perttunen kertoo.

Ensimmäisenä päivänä minut odotti pöydällä vain tyhjä tietokone ja avaimet.

Kohti uusia haasteita

Perttunen ehti Kaliforniassa pohtia uransa suuntaa. Opettajan työtä oli takana jo pari vuosikymmentä ja mieli kaipasi uusia haasteita.

”Mietin jatko-opintoja, väitöskirjan tekoa, toisen alan opiskelua ja ulkomaille siirtymistä”, Perttunen kertoo.

”Olin kuullut, että Oulun kansainvälinen koulu oli perustettu vuotta aikaisemmin ja hain rehtorin paikkaa. En kuitenkaan silloin tullut valituksi”, hän jatkaa.

Sinnikäs nainen ei kuitenkaan lannistunut, vaan haki virkaa uudelleen, jolloin valinta osui häneen.

”Aloitin ihan tyhjästä. Ensimmäisenä päivänä minua odotti pöydällä vain tyhjä tietokone ja avaimet”, Perttunen muistelee.

”Rakennuskin oli sangen huonossa kunnossa ja vanhempaintoimikunnalla oli paljon erilaisia vaatimuksia uudelle rehtorille. Kyllä siinä aluksi hiki valui”, hän jatkaa.

Perttunen on toiminnan ihminen, joka on omien sanojensa mukaan parhaimmillaan haasteiden edessä. Heti alkuun hän teki kouluympäristöstä viihtyisämmän ja hoiti hienosti toiminnan kehittämisen Maikkulan väliaikaistiloissa koulurakennuksen remontoinnin aikanakin.

”Sain aluksi kuulla kommentteja, etten voisi mitenkään onnistua tehtävässä, koska minulla ei ollut kokemusta rehtorina toimimisesta. Ilmoitin epäilijöille, että minulla on pitkä kokemus koulumaailmasta ja hoidan tämän homman”, Perttunen naurahtaa.

Oulun kansainvälisen koulun kehittäminen on ollut Perttuselle sydämen asia. Kuva: Raija Perttunen

Vuodet Arabiemiraateissa

Kun kymmenen vuotta rehtorin toimessa oli kulunut, Perttunen koki tarvetta pienelle paussille. Virkavapaalle jäänti vuonna 2013 johdatti hänet kahdeksi vuodeksi koulutusvientihankkeeseen Abu Dhabiin.

”Aika Arabiemiraateissa oli sekä ammatillisesti että kulttuurillisesti opettavainen kokemus. Työskentelin isossa koulussa, jossa kaikki kollegani olivat naisia ja enemmistö oppilaista tyttöjä”, Perttunen kertoo.

”Hankkeessa käytettiin suomalaista lapsilähtöistä pedagogiikkaa, brittiläistä testausjärjestelmää sekä australialaista ja amerikkalaista opetussuunnitelmaa. Synergia ei aivan toiminut, mutta saimme silti ihan hyviä tuloksia aikaiseksi”, hän jatkaa.

Oman haasteensa opetukseen asetti myös oppilaiden vaihteleva kielitaito.

Minulle tasaisuus on lamauttava tila.

Oulun kansainvälisen koulun kasvu

Perttusen aloittaessa oppilaita oli noin 180, joista suurin osa oli suomalaistaustaisia. Kasvuvuosien jälkeen oppilasmäärään tuli hetkellinen notkahdus teknologiayrityksissä tapahtuneiden muutosten vuoksi.

”Silloin ei ollut varmuutta tulevaisuudesta. Tilanne onneksi tasaantui ja nykyään koulussa opiskelee noin 440 oppilasta”, Perttunen sanoo.

”Oululaiset yritykset rekrytoivat paljon työntekijöitä ulkomailta ja se näkyy oppilasmäärissä. Luokat ovat nykyään monikulttuurisia ja suuria”, hän jatkaa.

Kansainvälisen koulun oppilaiden koulutushistoria on kirjavaa, mikä on tuonut omat haasteensa opetukseen.

”Opiskelijat ovat saattaneet opiskella monessa eri maassa, joissa opetussuunnitelma poikkeaa suomalaisesta. Meillä on nykyään yksi siirtymäluokka ja oma pienryhmä, joiden toiminta tukee erilaisia oppijoita”, Perttunen kertoo.

”Koulussa on tällä hetkellä edustettuna noin 35 eri kansallisuutta ja kieltä. Ryhmäytymiseen sekä suomalaiseen kulttuuriin ja kieleen perehdyttämiseen täytyy kiinnittää koko ajan huomiota”, hän jatkaa.

 

Perttunen kävi tutustumassa tulevaan työpaikkaansa keväällä 2022. Rakennustyöt olivat silloin loppusuoralla. Kuva: Raija Perttunen

Seuraavaksi Marokkoon

Koulu ja siellä olevat ihmiset ovat Perttuselle tärkeitä ja eläkkeelle jäämiseen liittyy myös haikeutta.

”Tämä koulu on ollut minulle kuin neljäs lapsi, ja rehtorin toimi on ollut paljon enemmän kuin pelkkä työ. Tässä on ollut koko sydän mukana alusta saakka”, sanoo Perttunen.

Uudet tulevaisuuden suunnitelmat helpottavat irtiottoa pitkäaikaisesta työympäristöstä.

”En ollut ajatellut lähteväni enää ulkomaille, mutta elämä yllättää”, Perttunen hymähtää.

Marokkoon on rakennettu uusi amerikkalainen kansainvälinen koulu, joka aloittaa toimintansa tulevana syksynä. Perttunen valittiin alakoulun rehtoriksi ja matka kohti uudenlaista toimenkuvaa on alkamassa.

”Tämä on minulle sopiva tapa päättää työura. Saan elämääni uusia haasteita. Minulle tasaisuus on lamauttava tila”, naurahtaa Perttunen.

Tuleva työpaikka vaikuttaa lupaavalta. Suurella koulukampuksella on luokkia varhaiskasvatuksesta lukioon, oma uimahalli, urheilukenttä ja asuntolat. Perttunen tuntee mukavaa jännitystä ja odottaa innolla tulevaa työnkuvaa.

Lisätiloja Ouluun

Perttunen on tyytyväinen siihen, millaiseksi Oulun kansainvälinen koulu kasvoi ja kehittyi hänen uransa aikana. Hän näkee tulevaisuudessa lisää kasvua, mutta koulun tilat ovat nykyisellään ääriään myöten täynnä.

”Meillä on jo nyt opiskelijoita jonossa, kun kaikki eivät mahdu mukaan. Olen vienyt päättäjille viestiä lisätilojen akuutista tarpeesta, ja toivottavasti se otetaan tosissaan”, Perttunen painottaa.

Kansainvälinen koulu on vetovoimatekijä myös työmarkkinoilla. Moni ulkomailta Suomeen työllistyvä valitsee asuinpaikan lapsen tulevan koulun perusteella.

”Uskon, että kymmenen vuoden päästä koulussa on enemmän oppilaita ja toiminta kehittyy entisestään. Meillä on ammattitaitoinen ja innostunut henkilökunta sekä hyvä toimintakulttuuri. Minulla tulee valtava ikävä näitä ihania ihmisiä, jotka ovat kulkeneet kanssani kaikki nämä vuodet”, hän sanoo lopuksi liikuttuneena.

Lue myös