Opettaja perusti podcastin koulumaailman ongelmia pohtimaan

Timo Matias Tapaninen on luokanopettaja ja luovan alan moniottelija, jolla on taustaa musiikissa ja teatterissa. Syyskuussa alkanutta Melkein ope -podcastia hän tekee täysin omakustanteisesti. Kuva: Sirpa Tarkkinen
Oululainen luokanopettaja Timo Matias Tapaninen perusti omakustanteisen podcastin vahvistaakseen opettajien ääntä, kun keskustellaan nykypäivän koulujen asioista.
Timo Matias Tapaninen on oululainen luokanopettaja, joka on vastikään pukannut maailmalle koulumaailman ongelmista porisevan podcastin Melkein ope. Podcastin nimestä huolimatta Tapaninen on asianmukaiset koulut käynyt pätevä pedagogi, joka on tehnyt luokanopettajan määräaikaisia virkoja Oulun kouluissa kuutisen vuotta.
Spotifysta ja YouTubesta löytyvällä podcastilla on ongelmalähtöisyydestään huolimatta viihteellinen painoarvo.
”Olen itse tyyppinä sellainen, että minulla on usein pilke silmäkulmassa ja huumoria mukana”, sanoo paljon naurava Tapaninen.
Podcastin nimen hän kertoo tulevan todellisuuden ja tunteen yhdistelmästä.
”Se oli melko lähellä, että olisinkin saanut vakituisen työn, mutta tunsinkin olevani toisen luokan kansalainen ikuisena määräaikaisena”, Tapaninen tunnustaa.
Kysytään ongelmista opettajilta
Podcastin jo julkaistuista jaksoista löytyy helsinkiläisen Kukka Cedercreutzin haastattelu kirjastaan Koulu kuilun reunalla. Puheenvuorot annetaan myös sarjakuvataiteilija ja opettaja Lauri Ahtiselle sekä pitkän linjan luokanopettaja Juha Torvikoskelle.
Tulossa on jakso, jossa Tapaninen haastattelee ihmisen sijaan tekoälyä sen kasvavasta roolista luokkahuoneissa. Tulevaisuudessa sarjassa käsitellään muun muassa turhaa byrokratiaa, työnhakuprosessin ongelmallisuutta, ilmaista työtä ja muita tutuiksi tulleita opetustyön varjopuolia.
”Tarkoitus ei ole ruotia yksilöllistä tilannetta, vaan katsoa järjestelmään ja rakenteellisiin ongelmiin”, korostaa Tapaninen.
”Pelkästään Oulun ongelmiahan nämä eivät ole, mutta kun media kirjoittaa koulusta, ongelmista ei kysytä opettajilta, vaan niihin ottavat kantaa ne, jotka eivät sitä maailmaa kunnolla tunne – kuten päättäjät tai huoltajat, joiden mielestä koulu on epäonnistunut. Joskus se vanhempien näkökulma juontaa kuitenkin omasta koulukokemuksesta vuosikymmenien takaa eikä se enää ole tämän päivän näköinen koulumaailma. Minä haluaisin, että opetuksen ammattilaiset puhuvat.”
Tapaninen lisää vielä näkökulmaksi opettajien arkeen lisääntyneen viestinnän.
”Nyt on kaikki sähköiset välineet vanhemmilla ja viestitään koko ajan. Ikävä kommentti on opettajalle aikaisempaa helpompaa laittaa.”
Kriittisempi tulokulma kouluun
Hähmäinen työnkuva digi- ja teknopöhinöineen opettajia hiertääkin.
”Hankehumpasta puhutaan. En itse vastusta digiä vaan olen sen puolella, koulunhan pitää reagoida maailmaan monipuolisesti, mutta koulu on jo joustanut moneen suuntaan. Jännite tuleekin siitä, että luokanopettajille esitetään vaatimuksia huonolla palkalla ja jopa ilmaiseksi, valmistelevia töitä tehdään omalla ajalla.”
Tapaninen ei halua ruokkia vastakkainasettelua, mutta myöntää, että hänen tulokulmansa koulumaailmaan on ehkä tavanomaista kriittisempi.
”Valtakunnallisesta keskustelusta olen huomannut, että opettajissa elää katkeruutta. Haluan rohkaista heitä kuitenkin keskusteluun mukaan ja puolustamaan omia rajojaan työyhteisössä, vaikka vaitiolo- ja salassapitovelvollisuus toki heitä sitookin.”
Tapaninen itse on oululainen luovan alan taitaja. Hänellä on pitkä tausta teatterissa ja musiikissa ja hän on levyttänyt neljä levyä sooloprojektina nimellä Siveelliset veljekset Electric.
Melkein ope -podcast Youtubessa ja Spotifyssa.