Myös Oulun kouluissa kännykkäkielto on onnistunut hyvin – tylsistyminenkin on tärkeää

Oulun kansainvälisessä koulussa kännykkää ei käytetä myöskään välitunneilla. Kännykän selailun sijasta välitunnilla voi vaikkapa lakata kynsiä, kuten kahdeksasluokkalaiset Aava Tyni ja Fathima Hameed. Kuvat: Juuso Haarala

Koulutus

Julkaistu: Kirjoittaja: Laura Heikkinen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Peruskoulujen oppituntien kännykkäkiellon alkaminen puhutti kuluneena syksynä. Oulun kansainvälisessä koulussa sen vaikutukset ovat olleet ensisijaisesti myönteiset. Myös välitunnit sujuvat koululla ilman kännyköitä, yhdessä pelaten ja kavereiden kanssa jutellen.

Kännykkäkielto on tuonut Oulun kansainvälisen koulun oppituntien työskentelyyn rauhallisuutta ja lisännyt kommunikaatiota oppilaiden välillä. Opettaja Gunnar Andrésson kertoo olevansa positiivisesti yllättynyt, miten hyvin lapset ja nuoret ovat ottaneet uuden säännön vastaan.

”Rehellisesti sanottuna kuvittelin, että siitä tulisi vaikeampaa, mutta oppilaat ovat tehneet säännön käyttöönoton helpoksi. Nyt on marraskuu, enkä edes muista, milloin olisin joutunut sanomaan jollekulle kännykän käytöstä.”

Koulupäivän ajaksi kännykät jätetään lokeroihin, josta ne haetaan poikkeustapauksia lukuun ottamatta vasta päivän päätteeksi. Oulun kansainvälisessä koulussa on otettu oppituntien kännykkäkiellon yhteydessä myös linjaus, ettei kännyköitä käytetä välitunneilla. Säännöstä tulee kaikille peruskouluille pakollinen ensi vuoden tammikuussa, mutta Oulun kouluissa siihen on voinut siirtyä jo tänä syksynä.

Rehtori Jenni Alaniemi kertoo, että välituntien kännykkäkielto oli Oulun kansainvälisen koulun henkilöstön yhteinen päätös. Sen mahdollisuutta on toivottu pitkään.

”Olemme panostaneet jo aiemmin paljon välituntitoimintaamme, joten emme nähneet muutosta kauhean isona. Ei ollut syytä, miksi olisimme odottaneet ensi vuoteen.”

Takaisin perusteisiin

Oulun kansainvälisen koulun välitunnilla oppilaille riittää monipuolisesti tekemistä, kuten kierros koulun kakkoskerroksessa osoittaa. Erilaisten pallopelien ääni kajahtelee käytävällä biljardista lentopalloon, sillä myös yläkerran liikuntasali on torstai-iltapäivän välitunnin aikana oppilaiden käytössä. Andrésson naurahtaa, että hän laskeskeli eräänä päivänä kattoon jääneen jumiin 11 palloa – niin ahkerasti niitä käytetään.

”Olemme nyt palanneet koulunkäynnin osalta monilla tavoin perusteisiin.”

miesopettaja

Opettaja Gunnar Andrésson on ollut positiivisesti yllättynyt siitä, miten hyvin kännykkäkielto on otettu vastaan.

Välitunnilla voi pelata myös esimerkiksi korttia tai kokeilla konsolilla liikunnallisia pelejä. Oppilaat itse kertovat, että kännykkäkiellon myötä he juttelevat enemmän keskenään. Kahdeksasluokkalaiset Fathima Hateed, Aava Tyni, Yeamin Prionty, Olivia Edereho, Ukko Hautala ja Yasin Elseragy ovat kokeneet kännykkäkiellon oppitunneilla ja välitunnilla pääasiassa hyvänä asiana.

”On helpompi keskittyä muuhun, kun kännykkää ei ole. Käymme enemmän keskusteluja, teemme välitunnilla läksyjä, pelaamme ja kuntoilemme. Minusta se on hieno juttu”, Prionty kuvailee.

Lisääntyneen kommunikaation merkityksen nostaa esiin myös Andrésson. Hän muistuttaa, että keskustelemisen ja sosiaalisten taitojen oppiminen on nuoren ihmisen kehityksen kannalta äärimmäisen tärkeää. Kun vaihtoehtona ei ole kännykän ruudun katsominen, tilanteessa on usein enemmän läsnä.

”Totta kai kännykällä tehdään hyviäkin asioita, se voi olla olennainen tapa pitää yhteyttä ystäviin. Kännykkää pitäisi kuitenkin käyttää järkevästi. Nuoret eivät välttämättä itse huomaa, kuinka monta tuntia ruutuaika vie päivästä.”

Myös tylsistyminen on tärkeää

Kännykkäkiellon myötä koulun tunnelma on muuttunut sekä haastateltujen oppilaiden että opettajien mielestä myönteisemmäksi ja rauhallisemmaksi. Yeamin Prionty miettii, että oppitunneilla kännykällä pidettävät Kahoot-tietovisat ja muut vastaavat aktiviteetit tuntuvat entistä hauskemmilta, kun kännykkää käytetään harvemmin.

Toki myös haasteita ja uuden käytänteen opettelua on ollut jonkin verran. Mikäli kännykän käyttö on koulupäivän aikana välttämätöntä, on asiasta selkeät säännöt ja yllättävät tilanteet selvitetään keskustelemalla. Tammikuussa kaikki Oulun koulut ovat samalla viivalla välituntikiellon suhteen, mikä on oppilaiden mukaan hyvä, sillä se on aiheuttanut jonkin verran hämmennystä.

”Välillä etenkin ulkovälitunneilla on tylsää ilman kännykkää”, Fathima Hameed pohtii muiden oppilaiden nyökytellessä.

 

oppilaat pelaavat biljardia

Olivia Edereho kokeilemassa välitunnilla biljardia. Peliä seuraa rehtori Jenni Alaniemi.

Toisaalta myös tylsyyden tunteen kokeminen on nykynuorille tärkeää, Andrésson ja Alaniemi muistuttavat. Ihmisten keskittymiskyky on muuttunut vuosi vuodelta lyhyemmäksi. Onkin arvokasta, että välillä voi olla myös ihan puhtaasti tylsää.

”Tässä nuori pääsee huomaamaan, että hän nauttii muunlaisistakin jutuista kuin kännykällä olemisesta. Eihän sitä tapahtuisi, jos ei joutuisi sellaiseen tilanteeseen. Koen tämän merkittävänä hyvinvointiasiana”, Alaniemi toteaa.

Andrésson nimeää tärkeimmän tekijän sille, miksi kännykkäkielto on toiminut Oulun kansainvälisessä koulussa niin hyvin:

”Meidän lapset ja nuoret: they are the champions.”