Liikkuva koulu kannustaa liikkeelle Yli-Iin koululla
Yli-iin koululla pojat pääsevät pelaamaan torstai-iltapäivisin välitunnilla liikuntasalissa. Kuvat: Juuso Haarala
Liikkuva koulu -ohjelman tuella Oulun kouluissa panostetaan aktiivisiin koulupäiviin. Yksi ohjelman pilottikouluista on Yli-Iin koulu, jossa Liikkuvan koulun tarjoama tuki ja resurssit ovat mahdollistaneet entistä monipuolisemman välituntiliikunnan. Välituntilainaamosta voi itselleen lainata tekemistä hyppynaruista lautapeleihin.
Yli-Iin koulun liikuntasalissa käy kuhina, kun yläkoululaiset pojat juoksevat pallon perässä. On iltapäivän pitkän välitunnin aikana, ja torstaisin se tarkoittaa sitä, että pojilla on sisäpelivuoro.
”Halusimme näille pitkille välitunneille lisää liikuntaa. Paljon on pelattu tälle syksylle koripalloa, ja aikaisemmin lentopallosta sellaista muotoa kuin spike. Sähly on nyt jäänyt vähän vähemmälle”, kertoo liikunnan ja käsityön opettaja Tuomo Hökkä poikien pelejä seuratessaan.
Tiistaisin on tyttöjen sisäpelivuoro, mutta eivät välituntien liikkuminen ja aktiviteetit suinkaan jää siihen. Säiden viilettyä Yli-Iin koululla on päästy pelaamaan jääkiekkokaukaloon, ja koulurakennuksen läpi kävellessä vastaan tulee jos jonkinlaista tekemistä joogamatosta kuntopyörään ja pingispöytään. Koululla on myös otettu tänä syksynä käyttöön välituntilainaamo, josta oppilaat saavat lainata itselleen tekemistä.
Yli-Iin koululla välituntiliikuntaa kehitetään yhdessä tuumin opettajien Hanna-Leena Tihisen, Anna Sunin ja Tuomo Hökän johdolla. Yksilöllistä liikuntaohjausta koululla tarjoaa Move-liikuntaneuvoja Vili-Petteri Helenius (keskellä).
”Varsinkin sellaisia nuoria pitäisi aktivoida, jotka eivät tykkää joukkuelajeista. Olemme halunneet sen huomioida vaihtoehdoissa. Oppitunneilla tehdään myös taukojumppaa, joka on ollut kovasti tykättyä”, kuvailee liikuntaa ja neljättä luokkaa opettava opettaja Anna Suni.
Välituntilainaamon ja liikunnan lisäämisen ovat mahdollistaneet Yli-Iin koululla Liikkuva koulu -ohjelman tuoma tuki ja resurssit. Hökkä ja Suni on mukana koululta hankkeessa yhdessä opettaja Hanna-Leena Tihisen kanssa.
Tärkeintä omaehtoinen liikkuminen
Liikkuva koulu on osa Hyvinvointia kouluun -hanketta, johon kuuluu lisäksi koulujen Move-liikuntaneuvonta. Tarkoituksena on lisätä tietoisuutta liikunnan hyödyistä koulupäivien aikana sekä tarjota keinoja monipuolisen liikunnan mahdollistamiseen.
”Lasten liikkuminen auttaa oppimiseen ja vireystilaan, ja sillä on vaikutuksia sosiaalisiin suhteisiin. Kaikki tämä on yhteydessä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin”, toteaa Liikkuva koulu -projektikoordinaattori Jaakko Vihanta.
Liikkuva koulu -toimintaa on ollut Oulussa jo usean vuoden ajan. Siihen kuuluu 25 koulua, mutta tänä vuonna mukana on ensimmäistä kertaa 11 erillistä pilottikoulua. Niissä koulujen toimintaa pyritään kehittämään liikunnan osalta koulujen oman toiminnan kautta. Pilottikouluille tarjottavien lisäresurssien myötä oppilaille on mahdollista tarjota esimerkiksi palkintoja, joilla heidän liikkumistaan motivoidaan.
”Pilottikoulujen opettajien kesken mietitään myös yhdessä erilaisia ratkaisuja välituntitoiminnan lisäämiseksi ja käydään läpi, mikä opettajan rooli on välituntitoiminnassa. Tärkeintä on saada oppilaat liikkeelle omaehtoisesti, ei niin, että opettaja menee sanomaan, että tehkää nyt tätä”, Vihanta toteaa.
Liikkuva koulu -hankkeessa liikuntaa pyritään lisäämään kouluilla kokonaisvaltaisesti, kun taas Move-liikuntaneuvonta keskittyy yksilöihin. Jokainen koulu on erilainen siinä, millä tavoilla liikuntaa kannattaisi lisätä.
”Meiltä saadut materiaalit toivon mukaan vähentävät koulujen työtaakkaa ja madaltavat kynnystä ottaa ideoita käyttöön”, Vihanta sanoo.
Liikunnan tärkeys perustusopetuslakiin
Yli-Iin koululla Liikkuva koulun pilottikouluna toimiminen on lähtenyt hyvin liikkeelle, opettajat kertovat. Ohjelman avulla välituntilainaamon suunnitteluun on saatu tarvittavia tunteja ja liikkumisen lisäämistä on pystytty miettimään eteenpäin.
”Meillä on täällä koululla liikkumiseen hyvät resurssit. Haasteena on, että koulupäivien jälkeen nuorilla ei tule niin paljon omaehtoista liikuntaa. Moni on koulukyydityksessä eikä iltapäiviin ole harrastustoimintaa niin paljon, kuten urheiluseuratoimintaa”, Hökkä toteaa.
Liikuntaan on panostettu Yli-Iin koululla paljon jo ennestään esimerkiksi erilaisten liikkumishaasteiden kautta. Hökkä on myös suunnitellut koulun liikuntasalille saliohjelman, jota oppilaat voivat hyödyntää.
”Liikkuvan koulun avulla kaikkia näitä asioita on voitu edistää entisestään”, Suni ja Tihinen sanovat.
Lasten ja nuorten liikunta huomioidaan jatkossa entistä tarkemmin perustusopetuslaissa asti. Ensi vuoden elokuusta alkaen esi- ja perusopetuksessa täytyy edistää lasten ja nuorten liikunnallista elämäntapaa. Aktiviteettien tarjoaminen korostuu myös ensi vuoden alussa, kun kännykkäkielto tulee peruskouluissa välitunneille.
Yhdeksäsluokkalaisen Konsta Juntin mielestä Yli-Iin koulun välituntiliikunta on entisestään parantunut.
Yli-Iin koulun yhdeksättä luokkaa käyvä Konsta Juntti iloitsee koulunsa monipuolisista liikuntamahdollisuuksista välitunneilla. Se on hänestä hyvä asia myös tulevan kännykkäkiellon kannalta.
”Kyllähän se on huikeaa, kun on näin paljon vaihtoehtoja. Ei tarvitse pelkästään sohvalla istua, varsinkin kun ensi vuonna tulee kännykkäkielto. Kaikista eniten pidän välitunneista, joilla päästään liikuntasaliin”, vapaa-ajallaan jääkiekkoa ja kaukalopalloa harrastava Juntti kertoo.