Kansainväliset tuomarit tutustuivat Martinniemessä lasten sovittelutoimintaan

Martinniemen koulun Verso-oppilaat demonstroivat sovittelutoimintaa vierailijoille. Kuvassa vas. erityisopettaja Satu-Maaria Toppinen sekä kasvot kameraan päin: vasemmalta Sinikka Heikkilä (5.lk), Pinja Häkkilä (6.lk) Vertti Puurunen (5.lk) ja Juuso Hyry (5.lk). Edessä vasemmalla Sandra Koivukangas (5.lk) ja Stiina Klasila (6.lk). Kuva: Laura Ansamaa
Martinniemen päiväkoti ja koulu saivat syyskuussa arvovaltaisia vieraita, kun tuomarit Italiasta ja Saksasta vierailivat tutustumassa kiusaamisen vastaiseen Verso- ja MiniVerso-toimintaan.
Vierailu oli osa viikon mittaista sovittelijavaihtoa Oulun käräjäoikeudessa, jossa tuomareille esiteltiin laajasti suomalaista sovittelutoimintaa – ei vain tuomioistuinsovittelua, vaan myös lasten ja nuorten parissa tehtävää ennaltaehkäisevää työtä.
Martinniemen päiväkodin henkilöstö kouluttautui MiniVerso-sovittelumenetelmään viime syksynä. Henkilöstö on ohjannut lapsia löytämään itse ratkaisuja ristiriitatilanteisiin, mikä on lisännyt lasten toimijuutta ja vahvistanut heidän vuorovaikutustaitojaan leikin keinoin. Sovittelua opitaan nukketeatterin keinoin ja harjoittelua jatketaan leikkien yhteydessä.
”Lähestymistapa on tuonut arkeen myönteistä muutosta, nykyään ristiriitatilanteet nähdään oppimisen mahdollisuuksina, ei ongelmina. MiniVerso on selkeä ja toimiva menetelmä, joka tukee lasten elämäntaitojen kehittymistä ja edistää sovittelevaa työotetta koko kasvatusyhteisössä”, Martinniemen päiväkodin johtaja Kaisa Kehus kuvailee.
Päiväkodilla vierailijoille esiteltiin lyhyesti MiniVerson toimintamalli, minkä jälkeen lapset esittivät lavastetun riitatilanteen ja demonstroivat, kuinka siinä toimitaan. Vierailijat vaikuttuivat syvästi päiväkodin tavasta käsitellä ristiriitoja, ja aihe oli herättänyt keskustelua useaan otteeseen. He ilahtuivat huomatessaan, kuinka motivoituneita varhaiskasvatuksen kasvattajat olivat ja että sovittelun keskeiset osa-alueet – jotka ovat samoja kuin tuomioistuimessa – oli omaksuttu osaksi arkea.
Koko kouluyhteisö sitoutunut
Myös Martinniemen koululla oppilaat havainnollistivat vertaissovittelutilanteen ja kertoivat kokemuksiaan Verso-oppilaana toimimisesta. Koulun rehtorin Jussi Kolun mukaan Verso-toiminta on osa kiusaamista ja häirintää ennaltaehkäisevää toimintaa yhdessä tunne- ja turvataitokasvatuksen kanssa.
”Toimintaa ohjaa neljä koulutettua Verso-aikuista ja mukana on 20 oppilasta 4.–6. luokilta. Lisäksi Tuki-tiimi selvittää kiusaamistilanteita ja haastavampia ristiriitatilanteita, jotka vaativat aikuisen tukea. Tuki-tiimissä on erityisopettaja ja koulunkäynninohjaaja, jotka hyödyntävät työskentelyssään sovittelua.”
Koko Martinniemen koulu on perehtynyt Verso-ohjelmaan, ja henkilöstö on saanut Sovittelufoorumin järjestämän koulutuksen. Tämä on tärkeää, koska toiminnan kehittäminen ja jatkuminen edellyttää koko kouluyhteisön sitoutumista toimintamalliin.
”Verso-oppilaaksi on ollut paljon innokkaita hakijoita, ja se koetaan oppilaiden keskuudessa arvostetuksi tehtäväksi. Vertaissovittelusta saatuja taitoja voi hyödyntää myös myöhemmin elämän eri osa-alueilla”, rehtori Kolu kertoo.
Sovittelutoiminta laajenee
Sovittelutoiminta on vakiintunut osaksi arkea yhteensä 18 kaupungin päiväkodissa ja 13 koulussa. Toimintaa laajennetaan vuosittain, ja tavoitteena on, että lähipäiväkoti ja -koulu hyödyntävät yhteisenä käytänteenä sovittelevaa menetelmää lasten ristiriitojen ratkaisemiseksi.
MiniVerso varhaiskasvatuksessa ja Verso perusopetuksessa vahvistavat lapsen kasvun ja opin polkua tukemalla lapsen oikeuksien, osallisuuden ja yhteisöllisyyden toteutumista. Sovittelevan työotteen myötä ammattilaiset tukevat lapsia löytämään itse ratkaisuja ristiriitatilanteisiin, mikä vahvistaa lasten toimijuutta ja elämäntaitoja.
Vierailu Martinniemessä tarjosi kansainvälisille tuomareille arvokkaan näkökulman, miten sovittelun periaatteita voidaan soveltaa lasten arjessa ennaltaehkäisevästi, yhteisöllisesti ja kasvua tukevasti.