Santeri Kamppuri opettaa Oulubot-tekoälyä auttamaan kaupunkilaisia

Siviilipalvelus on laajentanut Santeri Kamppurin tietämystä Oulu10:n tarjonnasta. Kuvat: Sami Räbinä & Mari Vesteri

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Sirpa Tarkkinen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

”Tarkoitus olisi, että kuntalaiset ymmärtäisivät botia ja bot ymmärtäisi kuntalaisia. Siksi tämä työ on motivoivaa ja kiinnostavaa”, sanoo Oulu10:ssä kuntalaisten kysymyksiin vastaavan Oulubot-tekoälypalvelun kanssa työskentelevä Santeri Kamppuri. Oulu on Suomen kuntakentässä digitaalisten palvelujen edelläkävijä, josta muut yrittävät ottaa mallia.

Santeri Kamppuri työskentelee Oulu10:ssä OuluBotin parissa siviilipalvelusmiehenä.

OuluBot on tekoälyllä toimiva kuntalaisten digitaalinen asiakaspalvelija ja keskustelukanava, joka tunnetaan myös chatbotina. Mikäli se ei saa ratkaistua kuntalaisen kysymystä, botti ohjaa kysymyksen ihmisasiakaspalvelijalle virka-aikoina.

Kamppuri on myös perehtynyt siihen, mitä kuntalaiset haluavat kysyä OuluBotilta ja miten hyvin palvelu toimii. Hän on käynyt läpi keskusteluja botin ja kuntalaisten välillä.

”Paljonhan siellä on kysymyksiä bussiasioista ja pysäköinnistä tai liikuntapaikkojen aukioloista, yleensäkin liikuntaan liittyvää”, Kamppuri tietää.

Ymmärrystä botista kasvatetaan

OuluBotia kehitetään koko ajan. Yksi kehittämiskohteista on Kamppurin mukaan botin ymmärrys kielestä.

”Botin pitää osata tarttua oikeaan asiaan, vaikka kysymistavat vaihtelevat.”

OuluBotin etu on Kamppurin mukaan esimerkiksi siinä, että sen avulla voi saada tiedon kaupungin palveluista nopeammin kuin selaamalla kaupungin sivuja. Bot ohjaa etsijän suoraan oikealle sivulle ilman, että kuntalaisen tarvitsisi mennä paikan päälle asiantuntijan luo.

”Tarkoitus olisi, että kuntalaiset ymmärtäisivät botia ja bot ymmärtäisi kuntalaisia. Siksi tämä työ on motivoivaa ja kiinnostavaa”, sanoo Kamppuri.

Aikaisemmin asioin bussi- ja kuntosalikorttiasioissa. En tiennyt, että Oulu10:ssä saa hoidettua pysäköintiasioita, kalastuslupia ja venepaikkoja.
Santeri Kamppuri

Sen jälkeen, kun Kamppuri aloitti Oulu10:ssä, on hänen tietoisuutensa sen palveluista laajentunut.

”Aikaisemmin asioin bussi- ja kuntosalikorttiasioissa. En tiennyt, että Oulu10:ssä saa hoidettua pysäköintiasioita, kalastuslupia ja venepaikkoja”, hän sanoo.

OuluBot vastaa täsmällisesti

Oulun kaupungin kehittämisjohtaja Veli-Matti Keloneva sanoo, että Oulu on digitaalisuudessa kärkitoimija kaupunkivertailussa.

”Tietojeni mukaan Oulu10-konsepti on melko uniikki tapa kaupunkilaispalveluiden tarjoamiseen monikanavaisesti ja yhden luukun periaatteella. Siinä uskoisin meidän olevan terävintä kärkeä kuntakentässä kaikkine kehittämistarpeinemme”, Keloneva sanoo.

OuluBotin hyötynä hän näkee, että se vastaa kysyttyyn kysymykseen täsmällisesti.

”Esimerkiksi Googlea käytettäessä vastauksia yhteen kysymykseen tulee kymmeniä tai jopa satoja”, hän vertaa.

Näyttökuva Oulubotin teksti-ikkunasta.

OuluBotin löytää Oulun kaupungin verkkosivujen etusivulta ja sen oikeasta alalaidasta.