Raksilan vesiliikuntakeskuksessa kuntalaiset pääsevät uimaan myös kilpailujen aikana

Raksilan tulevaan vesiliikuntakeskukseen kaavaillaan nykyistä parempaa bussiyhteyttä Raksilanraitin kautta. Havainnekuva: Arkkitehtitoimisto arkMILL
Raksilan vesiliikuntakeskuksen kaavoitus etenee niin, että valmista kaavaa odotetaan hyväksyttäväksi kaupunginvaltuustoon tämän vuoden loppuun mennessä. Rakentamisen valmistelussa edetään pian urakkakilpailuun.
Raksilan vesiliikuntakeskuksen kaavoitustilannetta esiteltiin yleisölle torstai-iltana Ympäristötalolla. Kaavaehdotuksesta voi antaa palautetta 29. elokuuta saakka, ja valmiin kaavan suunnitellaan tulevan kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi vielä tämän vuoden aikana.
Raksilan vanhan uimahallin purkutyöt ovat jo päässeet hyvään vauhtiin. Kaupungin rakennuttamispäällikkö Ville Laitinen kertoi, että tulevan vesiliikuntakeskuksen toteutussuunnittelussa valmistaudutaan parhaillaan urakkakilpailutusvaiheeseen.
”Tavoite on, että urakkakilpailu pidetään loppuvuoden aikana, ja meillä on mahdollinen toteuttaja alkuvuodesta tiedossa”, Laitinen kertoi. Varsinaisiin rakennustöihin on tarkoitus päästä ensi talven taittuessa.
”Kun olosuhteet ovat suotuisat, aletaan viedä hanketta eteenpäin niin, että saadaan perälauta pidettyä paikoillaan siellä vuoden 2029 alussa.”
Suunnitelmiin pieniä muutoksia
Vs. asemakaava-arkkitehti Jere Klami kertoi, että viime keväänä esillä olleeseen asemakaavan muutosluonnokseen tehtiin saadun palautteen pohjalta pieniä tarkennuksia muun muassa hulevesiin ja liikennejärjestelyihin liittyen.
Liikennesuunnitelmat ovat vielä keskeneräisiä, mutta kaupungin liikennepäällikkö Saija Räinän mukaan tavoitteena on, että bussiliikenne kulkee Raksilanraitilla siinä vaiheessa, kun vesiliikuntakeskus avataan vuonna 2029 – tarkoitus on tehdä paikasta entistä saavutettavampi myös julkisella liikenteellä.
Nykyistä Raksilanraittia on varauduttu laajennettavaksi tulevaisuudessa Raksilantieksi, jota kautta kulkisi myös mahdollinen tehokkaan joukkoliikenteen ratkaisu. Toinen vielä pohdittavana oleva suurempi liikennejärjestelyjen muutos liittyy uuteen katuyhteyteen Kainuuntieltä urheilualueelle, mikä mahdollistaisi Teuvo Pakkalan kadun läpiajoliikenteen rauhoittamisen. Näitä liikennejärjestelyjä ratkotaan myöhemmin erillisinä kaavaprosesseina.
Autopaikkoja vesiliikuntakeskuksen edustalle on tulossa yhteensä noin 190, pyöräpaikkoja 280, joista kolmasosa katettuja. Myös mopoille ja skuuteille varataan pysäköintitilaa.
Monikäyttöiset tilat
Vesiliikuntakeskuksesta on tulossa hahmoltaan pääosin kaksikerroksinen, hyppytorniosan kohdalla kolmikerroksinen rakennus. Uimahallien suunnitteluun erikoistunut arkkitehti Tapio Antikainen arkMILL-toimistosta kertoi, että myös itse rakennuksen tilasuunnitteluun ja toimintoihin on tehty pieniä tarkennuksia tähän mennessä saadun palautteen ja käyttäjäkeskustelujen pohjalta.
Vesiliikuntakeskuksen pohjakerrokseen on tulossa pääsisäänkäynti, allastekniset tilat, liikuntasaleja sekä henkilökunnan tiloja ja varastotiloja. Pohjakerroksessa on myös reservitilaa, johon on mahdollista myöhemmin rakentaa esimerkiksi liikuntatiloja.
Pääkerroksen yläaulaan noustaan liukukäytävää pitkin, ja tähän kerrokseen tulevat altaiden lisäksi palvelupiste, pukuhuoneet, saunat, kahvio aputiloineen sekä varastotiloja. Ylimpään kerrokseen sijoittuu teknisiä tiloja, toimisto- ja varastotiloja sekä liikuntasaleja.
Allastilaan on tulossa 10-ratainen 50 metrin allas, 25 metrin kuntouintiallas, hyppyallas, monitoimiallas, kylmä allas sekä lastenaltaat ja opetusallas. Myös liukumäki on luvassa.

Vesiliikuntakeskusta on suunniteltu arkkitehtitoimisto arkMILLin Laituri-nimisen ehdotuksen pohjalta. Lopullinen julkisivu ja muut ratkaisut selviävät ensi kevääseen mennessä. Havainnekuva: Arkkitehtitoimisto arkMILL
Uusi vesiliikuntakeskus mahdollistaa myös sen, että kuntalaiset pääsevät uimaan myös uintikilpailujen aikana. Sekä allashuone että pukuhuoneet on suunniteltu niin, että ne voidaan jakaa kilpailijoiden ja niiden katsojien sekä muiden käyttäjien kesken samanaikaisesti, mikä ei ollut Raksilan vanhassa uimahallissa mahdollista.
”Kaikki allastilat on rajattu lasiseinillä omiksi tiloikseen, paitsi ilmanvaihdon takia, myös siksi, että saadaan niistä rauhalliset tilat”, Antikainen kertoi.
Uimavalvojille on kaksi valvontapistettä, joissa on paras mahdollinen näkyvyys eri puolille allastiloja. Apuna on myös kameravalvonta.
Antikainen kertoi, että moni yksityiskohta rakennuksen julkisivusta lähtien tarkentuu vielä tulevan talven aikana.

Vanhan Raksilan uimahallin purkutyöt ovat edenneet jo pitkälle. Kuva: Pasi Rytinki
Kansalaiskeskustelussa on ihmetelty, miksi Raksilan vanhan hallin purkaminen aloitettiin niin aikaisin, vaikka vesiliikuntakeskus on vasta kaavan ehdotusvaiheessa ja rakennussuunnitteluvaiheessa.
Kaavoitusjohtaja Kari Nykänen, asemakaava-arkkitehti Jere Klami ja rakennuttamispäällikkö Ville Laitinen vakuuttivat Ympäristötalon tilaisuudessa, että asiat on suunniteltu sekä kaavoituspuolella että Oulun Tilapalveluissa tarkasti siitä lähtökohdasta, että uusi vesiliikuntakeskus saadaan mahdollisimman nopeasti valmiiksi. Hankkeessa on poikkeuksellisen monta liikkuvaa palasta lähtien koko Raksilan kehittämisestä elämysareenoineen ja asemakeskuksineen, ja lakisääteiset prosessit ottavat aina oman aikansa.
Kaavoitusjohtaja Nykänen huomautti, että vesiliikuntakeskus on massiviinen kokonaisuus, joka tuo mukanaan paljon liikennettä ja jonka pitää olla helposti saavutettavissa, eikä sitä voi noin vain siirtää muualle kaupungissa. Raksila on kaikin tavoin otollinen paikka sille, ja Nykänen huomauttikin, että harvalla kaupungilla on vastaavaa liikunta- ja urheilukeskittymää näin lähellä keskustaa.
Vesiliikuntakeskus sijoittuu vanhan uimahallin tontille myös pohjavesitilanteen takia – uimahalli kun vaatii paljon tilaa myös altaiden alla, eikä entisen viereen rakentaminen olisi ollut mahdollista. Vanhan Raksilan hallin purkamiseen taas vaikuttivat jo puhtaasti rakennuksen teknisen kunnon tuomat turvallisuusriskit.
”Vanhan hallin kunto oli sillä tavalla arvaamaton, että kantavista rakenteista oli jo hävinnyt terästä sisältä. Jossain vaiheessa siellä tapahtuisi sellaista, joka vaarantaisi ihmishenkiä. Sitä riskiä ei voida ottaa”, rakennuttamispäällikkö Laitinen sanoi.
”Uuden hallin mahdollistamiseksi tämä on nopein mahdollinen aikataulu”, Laitinen korosti.