Oulussa järjestettiin historian ensimmäinen Metalliyö – tapahtuma houkutteli paikalle mukavasti eri ikäisiä

OSAOn Markus Seppänen ja tiktokkaaja Andreas Tolonen olivat tyytyväisiä ensimmäisen Matalliyön antiin. Kuvat: Annakaisa Vääräniemi

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

OSAOn koulutuspäällikkö Markus Seppäsen mielestä metalliala on jo pitkän aikaa kaivannut mielikuvien uudistamista.

”BusinessOulun käynnistämä We love metal -kampanja on tuonut edustavasti esille Oulun alueen yrityksien toimintaa ja työympäristöjä, joissa alaltamme valmistuvat henkilöt pääsevät työskentelemään. Kampanjan syyskausi huipentui tänään Metalliyö-tapahtumaan, jossa alasta kiinnostuneet pääsivät tutustumaan ja kokeilemaan eri työtehtäviä, kuten koneistamista, robottihitsaamista ja kunnossapidon tehtäviä, Seppänen kertoo.

Metalliyö-tapahtuma kokosi alueen eri toimijat OSAOlle, Kaukovainion tekniikan yksikköön, tiistaina 22. marraskuuta.

”Metalliyössä oli monipuolinen kattaus näytteilleasettajia – yrityksiä ja oppilaitoksia. Tapahtumaan osallistuneet jututtivat yrityksiä ja kokeilivat rohkeasti muun muassa virtuaalihitsausta sekä tutustuivat työnäytöksiin. Mukava oli nähdä, miten monen ikäisiä osallistujia Metalliyö houkutteli”, toteaa palvelupäällikkö Mari Rautiainen BusinessOulusta.

BusinessOulu toteuttaa We love metal -kampanjaa yhdessä Oulun seudun metallialan yritysten sekä oppilaitosten kanssa. Kampanjalla on tarkoitus avata metallialan positiivisia puolia sekä herätellä työelämävalintoja tekevien mielenkiintoa alaa kohtaan.

Yritykset tärkeässä asemassa

Alueelta löytyy runsaasti avoinna olevia työpaikkoja metallialan ammattilaisille, niin uusille kuin alalle palaaville. Valittavana on myös paljon erilaisia koulutuspaikkoja.

”Yritykset ja työelämä on meille tärkeä yhteistyökumppani. Yhteistyö alan kaikissa muodoissa, markkinoinnista uuden työntekijän löytymiseen vaatii meidän kaikkien panosta ja siinä onnistumista. Siinä Metalliyö on meille kaikille näköalapaikka niin yrityksiin kuin metallialan koulutukseen ja sen sisältöihin”, Markus Seppänen mainitsee.

Ensi vuonna samoissa merkeissä

Marraskuisen metallitapahtuman järjestivät yhteistyössä BusinessOulu, Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto, OSAO, Oamk, Oulun yliopisto ja Oulun osaamiskeskus Oske.

Alan yrityksistä mukana olivat Nordic Tank, Mectalent, Sähkö-Rantek Oy, KL Mechanics Oy ja Probot Oy. Heidän edustajansa vastailivat kävijöiden kysymyksiin ja kertoivat alasta myös livehaastatteluissa.

Illan aikana lavalla kuultiin esimerkiksi, mitkä asiat ratkaisevat työhaastattelussa ja millaista alalla työskentely on oikeasti.

”OIen kertonut yrityksestämme ja alasta niin työnhakijoille kuin teineille, jotka ovat käyneet ständillämme”, sanoo Mectalentin markkinointipäällikkö Hanna Ekdahl.

Tapahtumassa vieraili myös tiktok-tähti Andreas Tolonen, joka kävi testaamassa virtuaalihitsausta ja kertoi havaintojaan metallialalta – ja jota fanit pyysivät yhteiskuviin.

Yleisö pääsi kokeilemaan työpajoissa esimerkiksi koneistusta ja ulkotulen hitsaamista robotilla. Saattoipa tapahtumassa törmätä Probotin robottikoiraan, joka juoksenteli ihmismassojen keskellä. Tai siellä pystyi testaamaan Meditaksen exoskeletonia.

Metalliyön energisimmästä show’sta vastasi Oulun konservatorion opiskelijoista koostuva Konsan Roses -bändi, joka soitti kaksi settiä tapahtumassa.

”Positiiviset kokemukset tapahtuman järjestämisestä sekä itse Metalliyöstä rohkaisee sanomaan, että ensi vuonna nähdään taas samoissa merkeissä”, OSAOn Markus Seppänen kommentoi.

Kurkkaa We love metal -kampanjan sivustoon täällä.