Oulun kaupunki huoltaa ja ylläpitää laajaa moottori­kelkka­reitistöä

Oulussa pääsee moottorikelkkailemaan vaivatta kaupungin ylläpitämillä reiteillä. Kuva: Oulun kaupunki

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Laura Heikkinen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Moottorikelkkailua harrastetaan Oulun alueella ahkerasti, ja sitä varten on pyritty luomaan mahdollisimman hyvät, turvalliset puitteet. Oulun kaupunki ylläpitää yhdessä yhteistyökumppaneittensa kanssa alueen virallista moottorikelkkareitistöä, joka kattaa noin 230 kilometriä. Reittikartastoa myös päivitetään ja uudistetaan.

Kun Oulun kaupungin moottorikelkkareitistön ohessa huomioidaan myös Kempeleen, Tyrnävän, Muhoksen ja Utajärven alueet reitistöt, riittää paikallista yhteistä taivalta ajettavaksi talvisin noin 400 kilometriä. Oulun kaupunki on ylläpitänyt omia reittejään vuodesta 1998 lähtien, kertoo Oulun kaupungin ulkoliikuntapäällikkö Mika Puolitaival.

”Reittien perustaminen on ollut tarpeen muun muassa yleisten kulkuyhteyksien luomiseksi Oulujokivarren alueelle sekä seudullisten yhteyksien luomiseksi Kainuun, Koillismaan ja Meri-Lapin reitistöjen välille”, Puolitaival kertoo.

Turvallisesti määrätyillä reiteillä

Aiemmin moottorikelkkailu tapahtui Oulun alueella etupäässä moottorikelkkaurilla, jotka perustuvat vapaaehtoisiin reittisopimuksiin. Niillä ei ole kuitenkaan esimerkiksi yhtä tarkkoja reitinpitäjän vaatimuksia kuin virallisilla reiteillä, ja kiinteistöjen omistussuhteiden vaihtuessa urista huolehtiminen on saattanut jäädä ajan saatossa epäselväksi.

”Nykyisellään moottorikelkkauria on Oulun alueella noin 70 kilometriä, mutta se alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Viralliset reitit ovat joka kiinteistön maarekisteriotteessa, minkä avulla kaupunki pystyy niihin sitoutumaan”, Puolitaival sanoo.

Tänä päivänä seudullistakin kelkkaliikennettä on aika paljon.
Ulkoliikuntapäällikkö Mika Puolitaival, Oulun kaupunki

Virallisten reittien avulla moottorikelkalla ajaminen keskitetään maastossa määrättyihin paikkoihin, joista pidetään huolta, merkitään huolellisesti ja joita valvotaan. Näin parannetaan siis myös paikallisen kelkkailun turvallisuutta ja olosuhteita, korostaa Puolitaival. Reitinpitäjän pitää tarkastaa ennen reittien käyttöönottoa muun muassa liikennemerkit, siltalavat ja reittirakenteet.

Huolto yhteistyössä

Oulun kaupungin ylläpitämät moottorikelkkareitit ovat ahkerasti käytössä, ja liikennettä riittää etenkin viikonloppuisin. Konkreettisia lukuja on vaikea antaa, mutta jo Oulun alueelle rekisteröityjen moottorikelkkojen suuri määrä kertoo paljon, Puolitaival toteaa.

”Kelkkailun osalta me olemme Oulussa tällainen yhdenlainen solmupiste: monesta ilmansuunnasta tänne pääsee ja täältä meiltä pääsee moneen suuntaan. Tänä päivänä seudullistakin kelkkaliikennettä on aika paljon.”

Talvikunnossapidon hoitaa moottorikelkkapooli, jossa mukana on Oulujokilaakson viisi kuntaa. Lisäksi yhteistyötä tehdään Pudasjärven poolin kanssa. Oulujokilaakson moottorikelkkareitistö lanataan säännöllisesti talvikauden aikana. Lanausurakointi on tehty yhteishankintana Oulun, Utajärven, Muhoksen, Tyrnävän ja Kempeleen kanssa.

”Pääsääntöisesti palaute reiteistä ja niiden käytöstä on positiivista, mutta ainahan joukkoon sattuu myös kelkkailijoita, joiden ajokerralle ei juuri ole sattunut tuoretta lanausjälkeä.”

Uusia reittejä työn alla

Oulun alueen moottorikelkkareitistöä päivitetään ja laajennetaan tarpeen tullen. Parhaillaan työstössä on Kiiminki-Saunamaan kattava 8,5 kilometrin mittainen reitti, josta on tähän asti puuttunut virallinen osuus. Seuraava virallinen osuus alkaa Saunamaasta.

”Puuttuva pätkä on nyt lainvoimaisesti hyväksytty, ja seuraavaksi odotetaan, että Maanmittauslaitos pitää siitä reittitoimituskokoukset. Toivotaan, että talven aikana saataisiin toimituskokoukset ja keväällä päästään rakentamaan”, Puolitaival toteaa aikataulusta.

Suunnittelupöydällä ovat parhaillaan myös Kierikki–Arkala- ja Arkala–Ylikiiminki-reitit, joissa hyödynnetään Auro Line -voimalinjaa. Kierikistä moottorikelkalla pääsee esimerkiksi Haaparannalle saakka ja pitkälle Ruotsin puolelle.