Liikenneinsinööri Harri Vaarala tekee väitöskirjaa pyöräilystä – tutkimusta rahoittamassa 13 suomalaista kaupunkia

Suomessa pyöräilyliikennettä ei ole tutkittu akateemisesti. Nyt tyhjää tilannetta paikkaa Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala. Kuva: Sari Karhu

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Pasi Rytinki

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Väitöskirjaansa Harri Vaarala tekee Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tiedekuntaan. Väitöksellä ei ole vielä virallista nimeä, mutta se käsittelee Suomen pyöräilyliikenteen seuraavaa suurta kehitysloikkaa. 

”Suomessa ei ole pyöräilyliikennettä tutkittu aiemmin akateemisesti ja koko Suomen historiassa siitä on tehty yksi väitöskirja, maisterintutkintoja enemmän. Muualla Euroopassa on toisin ja tämä Suomen tyhjä tilanne innosti minua tutkimaan aihetta”, Oulun kaupungin liikenneinsinöörinä työskentelevä Vaarala tuumaa.

Suihkutilat ja kunnon sisäpyöräparkit pyöräilijöille

Vaaralan väitöskirjaa rahoittaa 13 suomalaista kaupunkia: Oulu, Helsinki, Tampere, Turku, Vaasa, Joensuu, Lahti, Kuopio, Jyväskylä, Kokkola, Rauma, Pori ja Hyvinkää. 

”Viime vuosina ilmastoaiheiden ja Venäjän hyökkäyssodan sekä öljyriippuvuuskeskustelun myötä Suomessakin on herätty pyöräilyn mahdollisuuksiin kokovuotisesti, muttei niitä ole vielä edistetty päämäärätietoisesti”, Vaarala sanoo. 

Vaaralan väitökseen haetaan esimerkkejä Hollannin ja Tanskan verrokkikaupungeista. Niissä on Vaaralan mukaan Suomea pidempi pyöräilyhistoria ja pyöräilyn liikennepolitiikkaa on tehty pitkäjänteisesti kuten kehittämällä pyöräilyn liikenneverkkoa. 

”Keski-Euroopassa ei pyöräilyyn vaikuta lumimäärä vaan lämpötila. Niin hassulta kuin se meidän näkökulmastamme näyttääkin, pyöräilyn määrä vähenee selvästi, jos lämpötila tippuu alle +10.” 

Vaarala näkee, että Suomessa pyöräilyä edistettäisiin laadukkailla sisäpyöräparkeilla sekä huolehtimalla uusiin, isoihin toimistoihin kunnollisesti sosiaalitilat suihkuineen.  

”Näiden huomioon ottaminen vie Suomessa yllättävän paljon aikaa. Muualta Euroopasta on olemassa mitattavia tuloksia näiden olosuhteiden vaikutuksesta pyöräilymääriin.” 

Keskustan pyöräilytilanteessa kehittämistä

Oulussa on tällä hetkellä pyöräilybaanaa 14 kilometriä. Baanaverkkoa Vaarala sanoo ”kaupungin jatkuvaksi projektiksi”. 

”Vielä on kehittämistä keskustan pyöräilyolosuhteissa. Se on hitaampaa kuin muualla, koska keskustassa on koko ajan menossa rakennushankkeita.”

Vaarala lisää, että keskustan pyöräilyolosuhteiden parantamiseen liittyy aina poliittista keskustelua eli se kääntyy vastakkainasetteluksi pysäköinnin ja autoilun kanssa. 

”Muualta Euroopasta on kyllä olemassa tietoa siitä miten poliittinen keskustelu on tässä asiassa hoidettu eli on olemassa mitattavaa tietoa: onko keskusta autioitunut, jos kevyttä liikennettä siellä edistetään.” 

Työnantajalta vahvaa vihreää valoa väitökselle

Vaaralalla on jo kaksi diplomi-insinöörin tutkintoa: ensimmäinen liikenne- ja kuljetusjärjestelmistä ja toinen tietoliikenteestä. 

Oulun kaupungin kaupunkiympäristön toimialalla Vaarala on ollut töissä kuusi ja puoli vuotta. Nyt hän tekee väitöskirjatutkimustaan 60-prosenttisella työajalla eli hänellä on opiskelua varten viikossa kaksi päivää vapaata. 

Vaaralan ehdotukseen osa-aikaisuudesta työnantaja suhtautui yksiselitteisen hyvin.  

”Asenne työnantajalla oli että jos työntekijällä on halua ja intoa jatko-opintoihin, sellaiseen suhtaudutaan lähtökohtaisesti myönteisesti.”

Vaarala huomauttaa, että väitöskirjan kirjoittaminen ei onnistu iltaisin ja viikonloppuisin.

”Minulla on liikaa hyviä harrastuksia kuten pyöräily ja perhe, jolta en halua ottaa aikaa. Täysipäiväisenä opiskelijana tulotaso heikkenisi ja lisäksi työ kaupungilla on niin motivoivaa, että en haluaisi sitä neljäksi vuodeksi heittää pois. Nyt sain järkevän kokonaisuuden, kun huomioidaan rahoitus ja työnantajan asenne.” 

Aiemmin Vaarala teki töitä kansainvälisissä tietoliikennealan yrityksissä. 

”Oulun kaupunki on ollut minulle paras työpaikka. Palkathan meillä ei kaupungilla ole suuret, mutta olen saanut tehdä töitä joustavasti ja muokata omaa työnkuvaani omien mielenkiinnon kohteideni mukaan eli suuntautua tähän pyöräilyasiaan. Lisäksi saan tehdä töitä kaupunkilaisten hyväksi.”

Osa-aikaisuutensa Oulun kaupungilla kestää kaksi ja puoli vuotta. Vaaralan väitöskirja on noin neljän-viiden vuoden prosessi. Puolitoista vuotta tästä ajasta vievät väitöskirjaprosessiin kuuluvat akateemiset julkaisut.

Otsikkoa korjattu 12.4: Vaarala ei tässä vaiheessa väittele tohtoriksi, vaan tekee väitöskirjatutkimusta.

 

Lue myös