Isonkadun peruskorjaus alkaa maanantaina – liikkeissä voi asioida normaalisti

Isokadun remontoitava osuus ulottuu Heinätorinkadulta Sepänkadulle. Kuva: Pasi Rytinki
Isonkadun peruskorjaus alkaa ensi viikolla valmistelevilla töillä. Saneerauksen myötä laitetaan kuntoon jo vanhentunut kunnallistekniikka, tehdään katua viihtyisämmäksi ja selkeytetään kulkemista. Korjaustyöt näkyvät poikkeavina liikennejärjestelyinä, mutta alueen liikkeissä pääsee vierailemaan normaaliin tapaan. Kaivutyöt lähtevät käyntiin maanantaina 19. toukokuuta.
Isonkadun peruskorjausta tehdään tulevana kesänä välillä Heinätorinkatu–Sepänkatu ja Sepänkadun peruskorjausta välillä Isokatu–Uusikatu. Työt käynnistyvät yhtä aikaa Sepänkadulta ja Isokadulta Heinätorinkadun puoleisesta päästä. Urakoitsijana toimii VRJ Etelä-Suomi Oy.
Lähtökohtana isolle saneeraukselle on ollut tiensä päähän tullut kunnallistekniikka, joka kaipaa jo uusimista. Esimerkiksi hulavesiviemäröinti puuttuu Isokadulta tällä hetkellä kokonaan.
”Perusasiat pistetään kuntoon ja lisätään monin eri tavoin kadun viihtyisyyttä ja käytettävyyttä”, summaa suunnittelupäällikkö Sami Hietakangas Oulun kaupunkiympäristöpalveluiden kadut ja liikenne -yksiköstä.

Viihtyisyyttä kohennetaan muun muassa istuttamalla puita, lisäämällä kadunvarteen puistonpenkkejä sekä tekemällä kulkemisesta selkeämpää ja helpompaa jalankulkijoiden, autoilijoiden ja pyöräilijöiden kesken. Nykyisen noppakiven tilalle tulee helpommin kuljettavissa oleva tasainen asfaltti.
Helpompi kulkea
Isokatu säilyy kaksisuuntaisena ja kaksikaistaisena, ja se on jatkossakin yksi Oulun keskustan pyöräilyn pääreiteistä. Pyöräily ohjataan nykyiseen tapaan ajoradalle. Peruskorjauksen yhteydessä Isokadusta tehdään hidaskatu, eli liikennejärjestelyiltään tai rakenteeltaan yli 30 km/h ajonopeuksien käyttö ei ole siellä jatkossa luontevaa. Ajoradan leveys kapenee nykyisestä noin 9 metristä 5,5 metriin.
”Tällä tavalla halutaan saada autoilijoiden ajonopeus pienemmäksi niin, että pyöräilijöiden on turvallisempi liikkua. Myös suojatiet ja ylityspaikat päivitetään niin, että ne ovat selkeämmät ja helpommat ylittää. Jalankulkijoille erotetaan selvästi omat kulkuväylät rakennusten viereen. Periaatteena on, että heti kun tulee kadulle, näkee missä kuuluu kulkea”, Hietakangas sanoo.
Myös pysäköintiruutuja selkeytetään. Liikkumisesteisten pysäköintipaikat tulevat erottumaan aiempaa paremmin, ja jakeluautoille määrätään omat pysäköintipaikat. Henkilöautojen pysäköintipaikkojen kokonaismäärä alueella laskee hieman. Muutos johtuu pysäköintiruutujen mitoitusohjeen muutoksesta sekä hulevesien hallintaa tukevien alueiden ja katuvihreän lisäämisestä.

Havainnekuva Isokadusta peruskorjauksen jälkeen.
Katujen kuivatus toteutetaan peruskorjauksen myötä pintakallistuksin, hulavesikaivoin ja -viemärein. Kadun rakennekerrokset kuivatetaan salaojin. Peruskorjauksen yhteydessä Oulun Vesi rakentaa kadun kiinteistöille hulevesiliittymävaraukset. Myös vesijohdot saneerataan.
”Peruskorjauksen ansiosta hulavedet saadaan eroteltua nykyaikaisen mallin mukaan jätevesiviemäristä. Vedenjakelun ja viemäröinnin pitäisi olla myös jatkossa häiriöttömämpää”, Oulun Veden rakennuttajainsinööri Antti Hekkala kertoo korjaustöiden tuomista parannuksista.
Toiveita kuunnellen ja yhteensovittaen
Tämän kesän työmaa kestää tämänhetkisen arvion mukaan syyskuun loppuun saakka, joten Isokadulla on käytössä siihen asti tilapäisiä liikennejärjestelyjä. Urakalla-alueelta katkaistaan ajoneuvoliikenne ja pysäköintipaikat ovat poissa käytöstä töitten ajan, kertoo rakennuttajainsinööri Saku Peltoniemi Oulun kaupunkiympäristöpalveluista.
”On tärkeää noudattaa työmaalla olevia liikennemerkkejä ja ohjeistuksia koko sen ajan, kun urakka on käynnissä.”
Erityisjärjestelyt eivät millään lailla estä Isokadulla ja muissa lähistöllä olevissa liikkeissä asioimista, Peltoniemi korostaa. Jalankulku järjestetään urakka-alueen lävitse koko työmaan ajan. Autoilijoille löytyy lähistöltä pysäköintipaikkoja esimerkiksi Nummikadulta Technopoliksen parkkihallista.
”Aina kun liikkeet ovat auki, asiakas pääsee niissä vierailemaan.”
Sami Hietakangas ja Antti Hekkala kertovat, että peruskorjauksen suunnittelun aikana on palaveroitu ahkerasti alueen isännöitsijöiden ja yrittäjien kanssa. Myös yleisiä infotilaisuuksia on pidetty, jotta halukkaat ovat päässeet esittämään peruskorjaukseen liittyen toiveitaan ja ajatuksiaan.
”Tällaisissa tilanteissa nykyisin todella paljon kuunnellaan, yhteensovitetaan ja yhdessä mietitään asioita. Pysäköinti tahtoo puhuttaa paljon, kuten myös se, että eihän työmaa vaikuta siihen, miten asiakkaat pääsevät alueen liikkeisiin”, Hietakangas sanoo.
Suunnittelun aikana onkin katsottu tarkkaan, että pysäköintipaikkoja kyllä löytyy – jos ei aivan suoraan jonkin liikkeen oven edestä, niin kymmenen metrin säteellä siitä. Työn suunnittelulla ja tekniikalla myös vedenjakelun keskeytykset pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä niin, ettei siitä aiheudu haittaa kiinteistöille, Hekkala toteaa.
”Yhteistyö on tällaisissa projekteissa erittäin tärkeää.”
Isonkadun peruskorjattavaan alueeseen kuuluu kokonaisuudessaan Isokatu välillä Puistokatu–Saaristonkatu, Sepänkatu välillä Uusikatu–Isokatu, Albertinkatu välillä Isokatu–Kirkkokatu sekä Peltokadun, Limingankadun, Heinätorinkadun ja Nummikadun liittymiset Isokatuun. Suunnitelmana on toteuttaa kaksi korttelia per vuosi. Kokonaisuudessaan peruskorjaus valmistuu arviolta aikaisintaan 2028.