Asiakkaat pysyneet tyytyväisinä Ylikiimingin Oulu10:een digiaikanakin

Raija Perätalo osaa neuvoa Ylikiimingin asioissa 25 vuoden työkokemuksella. Kuva: Sari Janatuinen

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Sirpa Tarkkinen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulu10:llä on asiointipiste myös Ylikiimingissä. Siellä tarjotaan apua muun muassa erilaisten digitaalisten palveluiden käytössä. ”Monille riittää, että seisoo siinä vierellä tukena ja turvana”, sanoo Ylikiimingin yhteispalvelupisteessä vuodesta 2009 saakka työskennellyt Raija Perätalo.

Ylikiimingin Oulu10 sijaitsee yhteisötilalla Harjutie 18:ssa, entisellä kunnantalolla ja entisellä asukastuvalla. Samassa talossa toimivat Ystävällisesti Ylikiiminki -asukasyhdistys ja nuorisotila Boxi, ja sieltä löytyvät myös toimistotilat bussikuskeille ja vartiointipalvelulle sekä Kiiminkijoki ry:lle.

Seurakunnan Piispan kamari -lähetyskahvila on auki perjantaisin ja silloin asiointipiste on kiinni. Kamarissa luotuja kutomistuotteita myydään asiointipisteellä.

”Ihmisiä liikkuu täällä paljon, yhteisötilassa järjestetään yleisötilaisuuksia ja voimatasapainojumppaa. Elävää on”, vakuuttavat Oulu10:n palveluasiantuntijat Raija Perätalo ja Kati Herukka.

He hallitsevat talon ilta-ajan tilavarauksia kesäaikaa lukuun ottamatta, jolloin asukasyhdistykset hoitavat näitä vastuita. Tilavarauksien kanssa vilkkainta aikaa on kevät, kun yhdistyksillä on tilinpäätöskokoukset.

Kelan palveluissa autetaan eniten

Herukkaa on houkutellut asiointipisteelle töihin asiakkaat ja työn monipuolisuus. Hän aloitti työssäoppimisjaksolla toukokuussa 2022 ja jatkoi oppisopimuksella. Toimenkuvaan kuuluu asiakaspalvelu kaikissa Oulu10:n sähköisissä kanavissa sekä kassatyö.

Perätalolla on Ylikiimingissä takanaan yli 25 vuoden ura.

”Ensin tulin johtavaksi maatalouslomittajaksi, siitä toimistosihteeriksi ja vuoden 2009 jälkeen olen ollut täällä yhteispalvelupisteellä. Olin mukana myös sen suunnittelussa, alussahan kuuluimme kaupungin yhteisötoimintaan ennen kuin Oulu10 perustettiin.”

Asiointipisteen alkutaipaleella tulevaisuus oli tuntematon.

”Neuvoteltiin eri viranomaisten kanssa. Kela halusi ehdottomasti mukaan ja eniten me Kelan hakemuksissa ja asioissa autammekin. Meiltä on myös videoneuvotteluyhteys Kelalle. Annamme digineuvontaa myös kaikilla neljällä asiakaspäätteellä”, Perätalo kertoo työpäivistään.

Perätalo myöntää, että työ on muuttunut paljonkin. Koko ajan voimistuvassa digiajassa ei enää tulla paperihakemuksien kanssa palvelupisteelle entiseen malliin. Asiakkaiden tyytyväisyys asiointiinsa on kuitenkin koko ajan säilynyt, vaikka työn muodot ja kanavat ovatkin muutoksessa.

”Asiakaspalvelutyössä tulevaisuus on paljolti sähköisissä palveluissa. Asiakkaiden osaaminen järjestelmien kanssa vaihtelee. Meiltä palveluasiantuntijoilta se vaatii paitsi osaamista myös ihan rauhallisuutta, kun asiakasta opastetaan. Monille riittää, että seisoo siinä vierellä tukena ja turvana.”

Myös tuleva TE-uudistus liittyy asiakaspalvelun arkeen. Perätalo uumoilee, että sen yhteydessä päästään neuvomaan työnhakijaksi ilmoittautumisessa.