Alkava matkailukesä näyttää Oulussa vilkkaalta

Matkailusesonki Oulussa ei keskity heinäkuulle. Tulijoita on myös kesä- ja elokuussa. Kuva: Oulun kaupunki

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Sirpa Anneli Tarkkinen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

BusinessOulun matkailupäällikkö Anna Meriruoho luonnehtii, että Oulusta haetaan elävää, vastuullista ja vilkasta tapahtumakesää 2022.

”Odotetaan merellistä valkean kesän kaupunkia ja paikallisia makuja sekä kestäviä elämyksiä kuten polkupyöräretkiä lähiluontoon ja paikallisia tarinoita kaupunkikulttuurista. Euroopan kulttuuripääkaupungin titteli vuodelle 2026 varmasti lisää kiinnostusta Oulun kulttuurikohteisiin”, miettii Meriruoho.  

”Matkat varataan myöhäisessä vaiheessa keväällä. Kotimaiset matkailijat ovat pandemian aikana löytäneet joka tapauksessa Oulun matkakohteena runsain määrin.” 

Oulun matkailuneuvonnan pop-up pyörä ja kiertävät matkailuneuvojat saapuvat juhannuksen jälkeen Oulun toreille, kaduille ja Nallikariin vinkkaamaan matkailijoita.

Oulun kaupungille tapahtumat ovat äärettömän tärkeät ja niistä pitää osata pitää meteliä.

Nallikarin sisämajoitustiloja on tälle kesälle jo varattu yli 50 prosenttia. 

”Kesän ennakkovarausaste on todella korkea. Meiltä haetaan luonnonläheistä city-lomaa, täällähän voi mökkeillä meren rannalla”, sanoo Nallikarin toimitusjohtaja Sirpa Walter

Työntekijätilanteesta hän toteaa, että kesätyöntekijät on aina saatu kohtuullisen hyvin, mutta tänä vuonna tilanne oli hieman toinen.

”Huomasin, että kilpailu työntekijöistä alalla on kova ja rekrytoinnin puolesta oli ehkä hankalin kevät, jonka muistan.” 

Apuun tulivat rekryilmoitukset somekanavissa. Kaikki Nallikarin sesonkityöntekijät ovat opiskelijoita.  

Moni toteaa, että olemme kiva kesäkaupunki ja päättää jäädä useammaksikin yöksi.

Hotellinjohtaja Päivi Kaarlela Original Sokos Hotel Arinasta toteaa, että käyttöasteen ennuste koko tulevalle kesälle on lähes 80 prosenttia. Heinäkuussa hotelli on täynnä useita päiviä, erityisesti tapahtumien aikaan.

Maaliskuun lopussa valmistui Arinan huoneuudistus ja peruskorjaus. 

”Sen myötä luodut paikaliset tarinat hotellihuoneissa kiinnostavat vieraitamme”, tietää Kaarlela. 

Työntekijöitä on saatu hyvin myös muilta kuin varsinaisesti hotelli- ja ravintola-alalta. 

”Moni meidän työntekijöistämme myös työllistyi kaupan puolelle koronan aikana ja he palautuivat töihin meille hotelliin ja ravintoloihin. Talvella vastaanotossa työskentelee harjoittelijoita, jotka jatkavat kesällä. Iso panostus on meillä tehty heinäkuussa henkilökuntaan. Silloin lähes kaikki avainhenkilöt ovat töissä”, Kaarlela kertoo. 

Matkailijoita riittää edellisiä kesiä paremmin myös kesä- ja elokuulle.

Hotellinjohtaja Juha Kolehmainen Scandic Oulu City ja Scandic Oulu Station -hotelleista ennustaa tulevalle kesälle kasvua kahteen aiempaan kesään verrattuna. 

”Heinäkuu on jälleen se kesän sesonkikuukausi, mutta matkailijoita riittää edellisiä kesiä paremmin myös kesä- ja elokuulle”, Kolehmainen sanoo.  

Kolehmainen näkee, että varsinkin saksan- ja ranskankielisiltä alueilta löydetään Ouluun kuten Pohjoismaistakin. 

”Osa matkailijoista yöpyy kaupungissa kuitenkin vain yhden yön läpikulkumatkalla.”

Osaavasta henkilökunnasta on yhä pulaa. 

”Olemme kuitenkin saaneet palkattua niin kokeneita ammattilaisia kuin alalla aloittavia suoraan koulun penkiltä.”

Hotellinjohtaja Tiina Vähäkuopus Oulun Lapland Hotelsista sanoo, että tapahtumien aikaan hotelli täyttyy. 

”Moni myös toteaa Ouluun tutustuessaan, että olemme kiva kesäkaupunki ja päättää jäädä useammaksikin yöksi.” 

Kesätyöntekijöitäkin on Vähäkuopuksen mukaan saatu hyvin. Lisäksi työvoimassa on jonkin verran myös majoitus- ja ravitsemisammattilaisia, jotka ovat muuttamassa Ouluun toiselta paikkakunnalta.

Sukulaisiin saapuvat eivät jää nurkkiin nukkumaan vaan haluavat hotellin rauhaan.

Myös Radisson Blu Oulu täyttyy hotellinjohtaja Tarja Karvolan mukaan lähes sataprosenttisesti kesäkaudella. Karvola korostaa varsinkin Kuusisaaren tapahtumien kävijöitä hotellin täyttäjinä. 

Sukulaisiin saapuvat eivät jää nykyisin kotien nurkkiin nukkumaan vaan haluavat Karvolan mukaan hotelliin omaan rauhaan. 

Radissonissa rekrytoinnit aloitettiin helmikuussa. Työntekijöiden saatavuuteen vaikutti tänä vuonna sekin, ettei hotelli ollut joutunut käymään yhteistoimintaneuvotteluita.

”Viime vuonna korona päättyi kesän kynnyksellä ja rajoitukset olivat radikaalimmat, joten maailma avautui meillä hotellissa syliin. Lisäksi osa oli vaihtanut alaa.” 

Nallikari on huomioitu eurooppalaisissa matkailulehdissä 20 parhaimman rannan joukkoon.

Visit Oulun toimitusjohtaja Yrjötapio ”Yt” Kivisaari kertoo, että tänä kesänä Oulun matkailukesässä on panostettu kesämarkkinointiin enemmän kuin koskaan sekä kotimaassa että Saksassa, Ruotsissa ja Norjassa. 

”Visit Oululla on kampanja Trivagossa sekä Oulusta että Oulun seudusta ja Pohjoisesta rengastiestä. Lisäksi on kampanjat radiossa, lähimaakuntalehdissä sekä Helsingin Sanomien matkailuliitteessä. Visit Oulun sosiaalisen median ja kotisivujen tilastoista näkyy, että Oulun kesästä kiinnostuneiden määrä on tuplaantunut verrattuna edellisvuoteen mikä oli jo ennätysheinäkuu.”

Kivisaari korostaa, että Oulussa ei ole peruttu tapahtumia.  

”Oulun kaupungille tapahtumat ovat äärettömän tärkeitä ja niistä pitää osata pitää meteliä.”  

Kivisaaren mukaan Oulusta haetaan tapahtumia, kulttuuria ja luonnossa liikkumista, etenkin vesielementtielämyksiä. Kaupunki tunnetaan Kivisaaren mukaan myös torista ja hyvänä ravintolakaupunkina. Visit Oulun kotisivujen mukaan eniten etsitään Oulun seudulta tulistelupaikkoja. 

Nallikarin Kivisaari kertoo huomioidun eurooppalaisissa matkailulehdissä 20 parhaimman rannan joukkoon.