Oulu Sinfonia juhlii Kaija Saariahoa Barrièren tahdissa

Aliisa Neige Barrière haluaa olla esikuvana muille: myös naisilla on paikka kapellimestarin ammatissa Kuva: Maarit Kytöharju

Julkaistu: Kirjoittaja: Anne Maarit Laurila

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Aliisa Neige Barrièrelle ei ollut muuta uravaihtoehtoa kuin musiikki. Tie orkesterin eteen kapellimestariksi ei kuitenkaan ollut itsestään selvä päätös, sillä Barrière varttui Ranskassa, jossa klassisen musiikin piirit ovat konservatiiviset: naisesikuvia kapellimestareina ei ainakaan vielä silloin ollut. Säveltäjävanhemmat Kaija Saariaho ja Jean-Baptiste Barrière kuitenkin kannustivat häntä musiikkiurallaan.

”Musiikkiura oli itselleni selvää lapsesta lähtien. Viulu kiinnosti minua heti, sen laulavuus mutta myös laaja värivalikoima matalasta korkeaan oli kiinnostavaa”, Barrière kertoo.

Hän opiskeli ammattiviulistiksi ensin Ranskassa, sitten neljä vuotta New Yorkissa ja seuraavat neljä vuotta Oslossa. Aktiivinen freelancerura ammattiviulistina piti kuitenkin keskeyttää, kun ovet Sibelius-Akatemian kapellimestarikurssille avautuivat, Barrièrille itselleenkin hieman yllättäen.

”En odottanut pääseväni Sibelius-Akatemiaan, kävin pääsykokeissa kokeilemassa, mutta tulinkin valituksi. Olin ensimmäisiä opiskelijoita, joita Sakari Oramo valitsi opiskelemaan ’kapuluokalle’. Sitten tuli korona ja opiskelusta – niin, siitä tuli ainakin erilaista, kuin mitä olin odottanut”, hän naurahtaa.

Sibelius-Akatemian kapellimestariluokan menestyksen salaisuus on kapubändi, jonka kanssa opiskelijat normaalisti tekevät töitä viikoittain – siis harjoittelevat tulevaa työtään orkesterin edessä. Korona-aikana sitä mahdollisuutta ei ollut. Kun Barrière aloitti kapellimestariluokalla, syyskauden ajan luokkaa opetti joka viikko vaihtuva vieraileva opettaja.

”Se oli inspiroivaa, mutta myös haastavaa. Aloittelevalle kapellimestarille tulee neljän kuukauden ajan eri ihmisiltä erilaista palautetta. Jouluun mennessä meillä kaikilla oli hieman identiteettikriisi – mikä saadusta palautteesta oli juuri itselle sopivaa”, Barrière muistelee.

Kasvua omaksi itseksi

Sakari Oramo on Barrièrille tärkeä esikuva, jonka opissa hän kokee olevansa etuoikeutettu. Kuva: Cita Portin

Korona oli toisaalta myös onnekas sattuma, sillä pandemia peruutti Oramon omat kiinnitykset ja hänellä oli paljon aikaa ohjata oppilaitaan. Oramosta onkin tullut Barrièrelle tärkeä ammatillinen tuki.

”Ymmärrämme toisiamme hyvin Sakarin kanssa. On upeaa, että hän on meidän professorimme. Hän on suuri muusikko, kapellimestari, joka tekee merkittävää kansainvälistä uraa ja hän antaa meille paljon aikaansa opetukseen – se on ollut mieletön etuoikeus. Myös Dalia Stasevska on itselleni tärkeä ihminen, rehellinen, luonnollinen, ja samoin kuin Sakari, down to earth – jalat maassa oleva henkilö, jollaisia ala kaipaa”, Barrière toteaa.  

Sellainen Barrière on ehkä itsekin.

”On pakko yrittää olla oma itsensä. Se on tässä ammatissa yksi haastavimmista asioista, jota myös pelkäsin. Kapellimestariklisee ei oikein istu omaan persoonaani, olen introvertti enkä kovin kovaääninenkään. Pelkäsin, että muutunko joksikin muuksi orkesterin edessä, kuin mitä pohjimmiltani olen”, hän pohtii.

Klassisen musiikin kentässä on edelleen paljon perinteitä, joita Barrière on itse muuttamassa omalla esimerkillään.

”Haluan olla esikuva tietysti nuorille naisille. Tai oikeastaan kaikille naisille. Meilläkin on paikkamme tässä ammatissa. Haluan olla autenttisesti itseni ja toivon, että se välittyy yleisölle musiikin kautta”, Barrière painottaa.

Ei juhlia pelkästään perhepiirissä, vaan ympäri maailman

Ouluun Barrièren tuo Kaija Saariahon syntymäpäivä. Vaikka Saariahon musiikki on tullut Barrièrelle tutuksi lapsesta lähtien, työprosessi teoksen parissa ei eroa muista.

”Työprosessi on sama kaikissa teoksissa. Vaikka on kuullut musiikkia paljon ja tuntisi teoksen hyvin, ei voi ajatella, että tästä tulee helppoa. Kun avaa nuotin, tajuaa, että oma tulkinta on rakennettava ja toteutettava aivan itse”, hän toteaa.

Mitä konsertissa on luvassa?

”Paljon hienoja värejä. On mainiota, että Graal théâtre ja Vista ovat samassa ohjelmistossa. Niistä kyllä tunnistaa Kaijan kädenjäljen ja kielen. Kaijan kieli on niin persoonallinen, että teokset tunnistaa hänen tekemäkseen”, Barrière vakuuttaa.

Graal théâtre kantaesitettiin kesällä 1995 ja Kaija sävelsi teoksen, kun odotti minua. Vista puolestaan on vuodelta 2020, ja avustin kapellimestari Susanna Mälkkiä sen kantaesityksessä”, hän lisää.

Voi todeta, että Saariaho ei juhli syntymäpäiviään perhepiirissä, sillä arvostetun säveltäjän konsertteja järjestetään ympäri maailmaa. Niiden suunnittelussa on ollut paljon työtä, joten Barrière tunnustaa, ettei perhe ole vielä tarkemmin miettinyt, miten Saariahon varsinaista syntymäpäivää juhlitaan perheen kesken.

”Vanhempani ja veljeni tulevat ensi viikolla Suomeen. Juhlimme tietysti syntymäpäiviä myös perheenkin kesken”, Barrière iloitsee. 

Liput Oulu Sinfonian Focus Kaija Saariaho -konserttiin tästä linkistä.

Konsertti on osa Uuden musiikin lokakuu -festivaalia. Festivaalin koko ohjelmiston löydät tästä linkistä

 

Lue myös