Siirry suoraan sisältöön

Virtuaalitodellisuus syventää oppimista Talvikankaan koululla

5.2.2022

Oululainen Talvikankaan koulu on toinen kahdesta Suomen koulusta, jotka tarjoavat niin kutsuttua immersiivistä opetusta. Kyse on kokeellisesta opetusmenetelmästä, joka hyödyntää virtuaalitodellisuutta (virtual reality, VR) ja antaa oppilaille moniaistillisen oppimiskokemuksen. Katso ylhäältä englanninkielinen video, niin näet, kun oppilaat matkustavat Kansainväliselle avaruusasemalle!

Immersiivisen oppimisen virtuaalitodellisuusluokkahuone saatiin Talvikankaan koululle viime vuonna rehtori Markku Veteläisen aloitteesta. Hän puhuu opetusmenetelmän hyötyjen puolesta.

”Se on koulutuksen tulevaisuutta. Aina, kun laitan VR-lasit päähäni, saan uuden kokemuksen. Voin astua pois koulutilasta ja nähdä esimerkiksi antiikin Rooman”, hän kuvailee.

Virtuaalitodellisuusluokkaan mahtuu kerrallaan kahdeksan oppilasta, joten Talvikankaan koulun yli 750 oppilaasta ihan kaikki eivät ole vielä päässeet sitä kokeilemaan. Opettajat pyrkivät kuitenkin siihen, että kevätlukukauden aikana jokainen pääsisi ainakin kerran kurkistamaan virtuaalitodellisuuteen.

Vierailu Kansainväliselle avaruusasemalle

Virtuaalitodellisuutta hyödyntäen voidaan opettaa esimerkiksi historiaa, kirjallisuutta ja luonnontieteitä – ja tehdä jopa liikuntaharjoitteita, jotka auttavat oppilaita päästämään höyryjä välitunneilla.

Suurin osa virtuaalitodellisuutta kokeilleista oppilaista kertoo pitäneensä kokemuksesta.

”Se auttaa muistamaan faktat paljon helpommin – ne todella tarttuvat päähän”, sanoo Veikka, 15, sen jälkeen, kun on fysiikan tunnilla opetellut painovoiman perusteita vierailemalla Kansainvälisellä avaruusasemalla.

”Kirjasta lukeminen on tylsää: kukaan ei halua lukea vain tekstirivejä”, Veikka kuittaa luokkakavereiden nyökytellessä vieressä.

VR-luokka avautumassa muillekin koululaisille

Opettaja Juuso Hännisen mukaan virtuaalitodellisuus on tärkeä lisä jo valmiiksi laajaan opetusmenetelmien joukkoon:

”Kaikki ei sovi kaikille. Meillä on oltava käytössä monenlaisia opetusmenetelmiä, jotta jokaiselle löytyy sopiva tapa oppia.”

Haluamme antaa oppilaille uusia kokemuksia ja inspiroida. Joillekin 3D-maailma voi olla tulevaisuudessa ammatti”, Hänninen sanoo.

Talvikankaan koululla on saatu positiivista palautetta virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä, joten henkilökunta avaisi luokan ovet mielellään muillekin oululaisille kouluille.

”Haluan, että jokainen voi kokea tämän”, toteaa rehtori Markku Veteläinen päättäväinen hymy kasvoillaan.

Juttu on alun perin julkaistu englanniksi Mun Oulun My Oulu -osiossa.

Liittyvät sisällöt

Lue myös

Lue lisää aiheesta