Siirry suoraan sisältöön

Vinkkejä korona-ajan liikuntaan - vältä yleisiä ulkokuntoilupaikkoja

2.4.2020

Sisäliikuntapaikkojen ollessa kiinni, ja valoisan ajan ja kevätauringon lisääntyessä, ihmiset ovat enenevässä määrin hakeutuneet ulkoilemaan ja liikkumaan luonnossa. Tässä muutamia vinkkejä.

Vapaamuotoiset kokoontumiset ovat herättäneet keskustelua ja kysymyksiä. Mitä nyt saa ja ei saa tai edes kannattaa tehdä? Selvää on, että ulkoilu virkistää mieltä ja kehoa, mutta muutama tärkeä asia on hyvä muistaa.

Mun Oulu kokosi tärkeimmät tiedot Oulun alueelle ulkoilijoille.

1. Terveenä saa ulkoilla!

Nauti ulkoilusta ja virkisty, mutta seuraa aina viranomaisen antamia ohjeita ja määräyksiä. Tartuntariski ulkona on pienempi, sillä ulkoilemaan ja urheilemaan ei saa lähteä sairaana, ja karanteenissa olevat henkilöt on määrätty pysymään kotona. Eli jos tunnet olosi vähänkään kipeäksi tai olet toipilas, jää kotiin.

2. Muista turvaväli.

Skeittipaikoilla ja jalkapallokentillä etenkin nuoria ja lapsia on kokoontunut yhteen, ja myös luontokohteissa on välillä oikea ihmisten paljous.

Vaikka ulkona voi liikkua, saisiko ulkoliikuntapaikoissa nyt joukolla oleskella, Oulun kaupungin tartuntatautilääkäri Jarkko Huusko?

”Edelleen linjaus on, että maksimissaan 10 ihmistä saa kokoontua, jos ovat väljästi. Esimerkiksi skeittipaikoissa oleskeluun ja frisbeegolfaukseen pienellä, alle kymmenen hengen porukalla, ei siis ole varsinaisia esteitä.

3. Vältä ulkoliikuntapaikkoja, kuten ulkokuntosaleja, lasten leikkipuistoja ja laavuja.

Kuulostaa tiukalta, mutta tähän on hyvä syy. Tartuntatautilääkäri Huuskon mukaan ulkoliikuntapaikkojen, kuten kuntoilupuistojen, välineet ja eritoten niiden kädensijat muodostavat omanlaisensa riskin.

”Ei vielä tiedetä tarkkaan, kauanko koronavirus säilyy tartuntakykyisenä pinnoilla ja kuntoilupuistojen kädensijat voivat olla epäpuhtaat. Kuntoilupuistoissa käydessä ei voi esimerkiksi varmistua siitä, milloin edellinen käyttäjä on koskenut pintoihin, tai siitä, onko käyttäjissä ollut oireettomia kantajia, jotka levittävät koronavirusta käsiensä ja hikoilun myötä.”

”Ulkokuntoilupuistojen käyttö on siis sikäli ongelmallista, että vaikka paikalla ei olisi ristin sielua, ei voi varmistua siitä, että koronavirusta pinnoilla ei ole.”

”Jos kuntoilupuistoissa on välttämätöntä käydä, hanskat on hyvä pitää käsissä. En kuitenkaan suosittele riskiryhmäläisiä käyttämään ulkokuntoilupuistoja edellä mainittujen riskien vuoksi”, lisää Huusko.

Ahinmajan päivätupa Isokankaan luonnonsuojelualueella on suljettu vallitsevan koronaepidemian vuoksi, mutta toistaiseksi esimerkiksi ulkoliikuntapaikkoja, joissa ihmisiä on välillä paljonkin kerrallaan, ei olla sulkemassa.

4. Käytä hanskoja.

Kaikessa lyhykäisyydessään, mitä vähemmän koskettelet pintoja paljain käsin, sen parempi. Ja hyvä on tietenkin välttää koskemasta kasvoihin hanskat kädessäkään.

5. Rentoudu!

Tärkeintä on huolehtia itsestäsi ja läheisistäsi – se riittää. Ja ulkoilukin virkistää ehkä vielä enemmän mieltä, jos rentoudut omassa rauhassa.

Ulkoliikuntapaikoilla on nyt tavattu opasteita liikkuville muistuttamaan suosituksista. Lisäksi Oulun alueella nuorisotyön henkilöstö jalkautuu opastusmielessä nuorten suosimiin kokoontumispaikkoihin tarkoituksena muistuttaa nuorisoa suositusten noudattamisesta ja niiden tärkeydestä, sekä kannustaa ja opastaa nuoria uudessa tilanteessa.

Valtioneuvoston mukaan kokoontumisrajoitusten ja sosiaalisen etäisyyden pitäminen on jokaisen aikuisen omalla vastuulla. Ja aikuisten vastuulla on huolehtia, että myös lapset niitä noudattavat.

6. Huomioi tartuntavaara.

Oireettomatkin kantajat voivat levittää tautia. Tämän vuoksi on tärkeää niistää lenkilläkin vain nenäliinaan, eikä räkiä ympäriinsä. Vähemmän lentäviä pisaroita! Kannattaa muistaa myös, että käytetyt nenäliinat ovat oikeita viruspommeja, joten ne on hyvä laittaa suoraan roskiin. Jos ei roskiksia ole mailla eikä halmeilla, roskapussia voi pitää vaikka varalla mukana.

7. Liiku kelin mukaan.

Vaihteleva sää on paikoitellen saanut aikaan melko liukkaita paikkoja. Tämä kannattaa muistaa myös luonnossa liikkuessa.

Riitta Niemelä Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalveluista, mikä tilanne on luontopolkujen osalta?

”Kannattaa noudattaa turvavälejä ja liikkua muutenkin kelin mukaan. Luontopoluilla ei ole talvikunnossapitoa, ja olosuhteet ovat nyt vaihtelevat. Kun välillä tiet ja polut käyvät sulana ja välillä taas jäätyvät, ne voivat olla todella liukkaat.”

”Joten varovaisuus on valttia! Hiihtoladuilla puolestaan saa olla varovainen siksi, että sulia kohtia saattaa tulla vastaan. Lumen sulamiseen kun ei parhainkaan latukone tepsi.”

8. Vältä sosiaalisia kontakteja.

Ulkoile mieluiten vain yksin tai oman perheesi kanssa. Mitä vähemmän ihmisiä, sen vähemmän mahdollisuuksia levittää koronavirusta!

9. Kokeile uusia ulkoilupaikkoja!

Valtioneuvoston päätöksen mukaan nykyiset suositukset ovat ainakin voimassa 13. toukokuuta saakka. Mikset siis kävisi uusissa paikoissa lähialueellasi? Nyt siihen on aikaa.

On tietenkin luonnollista, että suosituimmissa paikoissa ihmisiä on kauniilla säällä eniten. Mutta Oulusta löytyy omatoimisesti liikkuvalle runsaasti vapaassa käytössä olevia ulkoliikunta- ja vapaa-ajanviettopaikkoja!

Oulun seudun ulkoilumahdollisuuksista lisätietoa löydät Oulun kaupungin sivulta ouka.fi ja visitOulu.

Hiihtoladut kartalla

Koiteli

Luontopolut kartalla

Kuntoradat ja -reitit

Kävely ja pyöräily -reitit

Pumptrack

Kuntoilupuistot

Frisbeegolf

Leikkipuistot

Skeittipaikat

Katso myös Suomen Ladun Ulkoilijan etiketti!

Kaupunki ylläpitää hiihtolatuja niin pitkään kuin kelejä riittää. Paikoitellen lumi on kuitenkin sulanut ladulta, joten varovaisuutta on syytä noudattaa. Kuvaaja: Carita Forsman

Lue myös