Siirry suoraan sisältöön

Viestintä on välittämistä

30.4.2020

Näkökulmissa asiantuntijat käsittelevät ajankohtaisia aiheita.

Osmo A. Wiio, viestinnän professori, toimittaja, kansanedustaja ja tulevaisuudentutkija esitti aikanaan: Viestintä yleensä epäonnistuu, paitsi sattumalta. Siltä välillä tuntuukin. Kysy mielipidettä asiasta kuin asiasta, saat vastauksen: viestintä ontuu.

Kannattaako edes yrittää? Miksi eri toimijat, yritykset, järjestöt ja viranomaiset, viestivät entistä enemmän ja palkkaavat ammattilaisia suorittamaan tätä mahdotonta tehtävää?

Koronakriisi antaa osviittaa. Kun ihmisen arki vaarantuu, oikean, luotettavan tiedon tarve nousee keskiöön. Tietoon perustuvat ja perustellut päätökset ja toimintaohjeet ovat edellytys yksilön ja yhteiskunnan parhaalle mahdolliselle toiminnalle. Ihmisten on saatava myös keskustella, kysyä, ilmaista huolensa ja näkemyksensä. Toimiva demokratia tarvitsee toimivaa viestintää.

Tietoa ei voi kaataa kenenkään päähän. Jokaisen vastuulle jää tiedon vastaanottaminen, prosessointi ja toimintaan vieminen tai viemättä jättäminen. Viestintä ei ole poliisi, paitsi jos viestijä on poliisi, jonka some-viestintä onkin saanut kehuja.

Ilman kriisiäkin viestintää tarvitaan. Hyvinvointipalvelut koskevat jossain elämänvaiheessa meitä jokaista. Selkä on kipeä, yskä pitkittyy. Omaisen muisti heikkenee. Arki ja toimeentulo haastavat, perhe voi pahoin. Mieli mustuu, murtuukin.

Koronaepidemian arvioidaan lisäävän monia ongelmia ja terveys- ja sosiaalipalvelujen tarvetta. Palveluista ja tarjolla olevasta avusta pitää viestiä. Viestintä on välittämistä.

Ilman oikeaa tietoa on mahdotonta toimia oikein. Mikään valtakunnan konsti – uusi tai pussillinen vanhoja – ei kuitenkaan takaa viestinnän onnistumista. Olipa käytössä sosiaalinen tai muu media, puhelin tai faksi, kirjekyyhky, pulloposti tai savumerkit, emme saa kaikkia haluamiamme viestejä perille. Silti, ellemme yritä, epäonnistumme varmasti ja pahimmassa tapauksessa vaarannamme ihmishenkiä. Jatkakaamme siis mutkaisen ja välillä kuoppaisen viestinnän tiellä, nöyrinä mutta uteliaina, kohti uusia epäonnistumisia.

 

Laura Paloheimo, viestintäpäällikkö, hyvinvointipalvelut, Oulun kaupunki.

Kirjoittaja on viestintäpäällikkö Oulun kaupungin hyvinvointipalveluissa. Kuva: Sanna Krook.
Kirjoittaja on viestintäpäällikkö Oulun kaupungin hyvinvointipalveluissa. Kuva: Sanna Krook.

Lue myös