Verkkokaupasta tuli yrityksille arkea

Teemu Käyhkön taksipalvelu alkoi koronakriisissä kuljettaa ruokaa Tubasta koteihin. Ravintola aikoo jatkaa kotiinkuljetusta myös rajoitusten purkamisen jälkeen. Kuvassa Käyhkön kanssa Tuban toimitusjohtaja Johanna Koivunen. Kuva: Tero Suutari

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Ravintoloiden Rauhala, Tuba ja Voimala 1889 ravintoloitsija Anne Mikkola sanoo, että heillä tehtiin heti koronan alkumetreillä verkkokauppa.

”Olimme pohtineet sitä pitkään ravintolan ruokatuotteille, lahjakorteille ja leipomotuotteille. Lisäksi hankimme mietojen alkoholijuomien ulosmyyntiluvan, jota myös oli harkittu aiemmin”, Mikkola kertoo.

Ravintolaruokaa kotiin myös jatkossa

Verkkokaupan yhteyteen Mikkolan ravintoloissa rakennettiin kotiinkuljetus yhteistyössä taksiyrittäjän kanssa. Ruokaa saa tilattua kotiin myös jatkossa.

Paltan mukaan digitaalisia kanavia on luonut tai uudistanut 18 prosenttia vastaajayrityksistä.

Mikkolan yrityksissä on aloitettu tapahtumalippujen myynti verkkokaupassa.

”Verkkokauppa on meidän liiketoimintaamme myös jatkossa. Koko ajan mietimme sen kehittämistä ja mitä kaikkea siellä voi myydä”, Mikkola sanoo.

Kulttuuri ja liikunta rynnivät verkkoon

Paltan kesäkuussa Tietoykkösellä teettämän kyselytutkimuksen mukaan suomalaisista 38 prosenttia on ottanut jonkin uuden digitaalisen palvelun käyttöön koronarajoitusten aikana.

Etenkin digitaaliset kulttuuripalvelut kuten etäkonsertit sekä virtuaaliset liikunta- ja hyvinvointipalvelut ovat löytäneet uusia käyttäjiä: noin joka kymmenes suomalainen on kokeillut niitä ensimmäistä kertaa tänä vuonna koronarajoituksissa.

Vähintään yhtä digitaalista palvelua on käyttänyt kaksi kolmasosaa kyselyyn vastanneista.

Innokkaimmin uusia digipalveluita ovat ottaneet käyttöön 35–44-vuotiaat, pääkaupunkiseudulla asuvat ja naiset. Näissä kaikissa ryhmissä lähes puolet vastaajista ovat ottaneet vähintään yhden uuden digipalvelun käyttöön.