Siirry suoraan sisältöön

Linnanmaan Vauhtijuoksussa pelataan norppien hyväksi

10.11.2021

Vauhtijuoksu ry. järjestää hyväntekeväisyystempauksen 11. marraskuuta alkaen, jonka tarkoituksena on kerätä rahaa saimaannorpan suojelemiseksi. Tapahtuma keskittyy speedrunnaamiseen eli pelien pelaamiseen mahdollisimman nopeasti. Tapahtuma kestää neljä päivää Oulun yliopiston tiloissa, Linnanmaalla.

Vauhtijuoksu ry. järjestää Oulun yliopiston tiloissa, Linnanmaalla 11. marraskuuta alkaen speedrunnaamiseen keskittyvän tapahtuman, joka kestää 14. marraskuuta saakka. Se on pelimaraton, jossa tarkoituksena on pelata pelejä mahdollisimman nopeasti.

Linnanmaalla järjestettävä pelimaraton on samalla myös hyväntekeväisyystapahtuma, jonka tarkoituksena on kerätä rahaa saimaannorpan suojelemiseksi. Vauhtijuoksu-tapahtuman viestinnästä vastaavan Iida Putkosen mukaan ajatus luonnonsuojeluun lahjoittamisesta kypsyi alkusyksynä. Vauhtijuoksu ry:n jäseniltä kerättiin mielipiteitä siitä, mihin kohteeseen he haluaisivat kerätä rahaa tapahtumalla.

”Aiempien toteutuneiden kohteiden lisäksi listalla korkealla oli luonnonsuojelu, johon emme olleet vielä keskittyneet yhdessäkään tapahtumassa. Halusimme, että tapahtuman tuotot pysyvät Suomessa, joten uhanalainen saimaannorppa oli mainio kohde. Jäsenistö on myös ollut todella tyytyväinen päätökseen, plus norpat ovat söpöjä”, hän kertoo.

Ohjelmassa tunnettuja pelihahmoja

Neljä päivää kestävän Vauhtijuoksu-tapahtuman aikana on määrä pelata pelejä, joista osa on vanhoja klassikoita. Tapahtumasta on julkaistu ohjelma, jossa mainittujen pelien nimet ovat hyvin tunnettuja. Yksi tapahtuman ensimmäisenä päivänä 11. marraskuuta ohjelmassa olevista peleistä on nimeltään Super Mario Odyssey. Pelihahmo nimeltä Super Mario on pelivalmistaja Nintendon kuuluisa maskotti, joka on ollut mukana monissa peleissä 1980-luvulta alkaen.

Vauhtijuoksu-tapahtuman viimeisenä päivän, 14. marraskuuta, ohjelmassa on esimerkiksi peli nimeltä Mega Man X. Mega Man on sininen robottipoika. Hän on pääosassa Nintendon pelisarjassa, jonka julkaiseminen alkoi vuonna 1987.

Vasemmalta alkaen Joonas Valkama, Markus Oja ja Uula Ranta Vauhtijuoksu-tapahtumassa toukokuussa 2021.

Iida Putkosen mukaan Vauhtijuoksu-tapahtumassa pelataan pelikonsoleilla ja pöytätietokoneilla, mutta niiden lisäksi tapahtumassa nähdään palapelejä ja lautapelejä tänä vuonna.

”Lisäksi nähdään virtual reality -peli. Tapahtumissa on myös pelattu esimerkiksi sykevyöt päällä tai kuntopyörän selästä ja silti onnistuttu tekemään maailmanennätyksiä. Lähtökohtaisesti pelaajat tuovat omat koneensa, eli konsolien valinta riippuu siitä, mitä pelejä tapahtumassa nähdään”, hän kertoo.

Vauhtijuoksun suosio kasvaa

Vauhtijuoksu-tapahtumia on järjestetty vuodesta 2019 alkaen. Iida Putkosen mukaan nämä tapahtumat ovat muuttuneet suuremmiksi vuosi vuodelta.

”Yleensä pelaajia on noin 40, katsojia netissä lähemmäs 10 000 uniikkia katsojaa, ja kävijöitä paikan päällä emme ole laskeneet. Tapahtumaa on kuitenkin pyöritetty jo vuodesta 2019 ja se tuntuu kasvavan koko ajan sekä yhdistyksen jäsenmäärän että tapahtuman katsojien perusteella”, hän kertoo.

Vauhtijuoksu-tapahtumassa on pelaajia yhteensä noin 40 henkilöä myös tänä vuonna. Heidän lisäksi tässä tapahtumassa on järjestäjiä, jotka eivät pelaa. Tilaisuuteen odotetaan saapuvan katsojia Tellus Backstagelle, Linnanmaan kampukselle. Tapahtumalle odotetaan myös katsojia Twitch.tv-sivuston kautta.

Vauhtijuoksu-tapahtuma järjestetään yhteistyössä ympäristöjärjestö WWF:n, Tekniikan Akateemisten ja Jimss-sivuston kanssa. Tapahtuma järjestetään viidennen kerran. Edelliset Vauhtijuoksu-tapahtumat järjestettiin toukokuussa 2019, marraskuussa 2019, toukokuussa 2020 ja toukokuussa 2021. Tapahtumissa on aikaisemmin kerätty rahaa kaksi kertaa Mieli ry:n mielenterveystyöhön ja kerran Kummit ry:lle ja Pelastakaa lapset ry:lle.

https://www.vauhtijuoksu.fi/

Kuvassa ovat vasemmalta alkaen Oskari Haapalainen ja Lari Haataja Vauhtijuoksu-tapahtumassa toukokuussa 2021. Kuvat: Vappu Schroderus

Lue myös

Lue lisää aiheesta