Siirry suoraan sisältöön

Turistia toivotaan Ouluun – mistä houkutuksia?

7.12.2020

Oulu haluaa olla vetovoimainen myös matkailukaupunkina. Mistä vetovoimakohteita koko vuodelle ja mitä pitäisi tämän tavoitteen hyväksi tehdä?

Hallitusryhmien puheenjohtajille suunnatun kyselyn viimeisessä osassa kysyimme heiltä matkailuasioissa seuraavaa:

Matkailussa piilee Oulun suurimpia kasvun mahdollisuuksia. Oulu haaveilee myös vetovoimaisen matkailukaupungin asemasta. Mille asioille matkailun pitäisi Oulussa tulevaisuudessa rakentua?

Näin vastattiin:

 


Juha Huikari, keskusta. Kuva: Juha Sarkkinen

Keskeistä on huomata, että turisteja palvelevat asiat palvelevat myös oululaisten asiaa: esimerkiksi Nallikariin, Ainolan puistoon ja keskeisen keskusta-alueen miellyttävyyteen panostaminen lisäävät myös oululaisten viihtyvyyttä kotikaupungissaan.

Raksila ja asema-alue nousevat tässä myös keskiöön. Mielestäni kaupunkisuunnittelussa tulisi miettiä myös sitä, miltä Oulu näyttää junalla tai bussilla saapuvan turistin silmissä: millaisen ensivaikutelman Oulusta asematunneli, postiaukio ja Raksila antaa?

 

Sami Pikkuaho, kokoomus. Kuva: Matias Koivukangas

Matkailun hyödyntäminen on liian vähäistä Oulussa. Meillä on tarjota pohjoisen veturina monenlaisia matkailuelämyksiä. Merellisyyden hyödyntäminen vaatii kehityssuunnitelmien viemistä voimakkaasti eteenpäin. Merellisyyden ja elävän kaupungin kulttuurin lisäksi lähiympäristöstämme löytyy huikeita kohteita matkailulle. Sellaisia ovat esimerkiksi Rokua ja Iso-Syöte. Ne ovat saavutettavissa nopeasti Oulusta käsin. Voimakkaampi yhteistyö ja markkinointi toisi lisää matkailijoita.

Majoituskapasiteetti on Oulussa liian alhainen. Vaikka suunnitelmia monipuolisen majoituksen lisäämiseksi onkin, hotellihankkeita tarvitaan enemmän. Nykyiset hankkeet etenevät liian hitaasti, vaikka kaupunki onkin osaltaan vienyt niitä eteenpäin. Matkailu on mahdollisuus ja siihen pitää rohkeasti panostaa.  

 

Mikko Raudaskoski, vasemmistoliitto. Kuva: Arto Havana

Koronaepidemian aikana ihmiset ovat suunnanneet entistä vilkkaammin luontopoluille. Kone Säätiön ostotarjous Sanginjoen ulkometsästä ja alueen lahjoittaminen valtiolle mahdollistaisi alueen kehittämisen kansallispuistoksi. Luontomatkailu on vetovoimaista Oulun seudulla jo nykyisellään, mutta kansallispuistostatus lisäisi mielenkiintoa edelleen.

Myös Nallikaria tulee kehittää edelleen, jotta norjalaiset turistit eivät huristelisi Oulun ohi Kalajoelle.

 


Latekoe Lawson Hellu, vihreät. Kuva: Studio Ollila

Oululla on valtavasti matkailupotentiaalia. Kesämatkailussa voitaisiin hyödyntää entistä enemmän meri-, joki- ja suistoaluetta ja niissä toteutettavia elämyksellisiä palveluita kuten melontareitit ja risteilyt. 

Merikosken kunnostaminen olisi myös matkailun kannalta tärkeää. Pohjois-Pohjanmaan suoalueita ja muita helposti saavutettavia lähiluonto- ja retkeilyalueita, kuten Sanginjoki, Koitelinkoski tai Varjakan saari voitaisiin myös hyödyntää entistä enemmän. Samoin yhteistyötä lähiseutujen ja -tapahtumien kanssa on hyvä tehdä.

Talvimatkailussa voitaisiin kulttuuritarjonnan lisäksi hyödyntää jäätynyttä merta ja suunnitelmissa olevan Allas Sea Poolin tarjoamaa kontrastia. Talvi lumineen ja pakkasineen on vielä monelle ulkomaalaiselle eksoottista. Oulun erityinen vahvuus on myös pyöräilykulttuurissa ja pyöräilymatkailulle Oulun seudulla on selvästi kiinnostusta. Lisäksi suunnitteilla oleva monitoimiareena mahdollistaa aiempaa monipuolisempaa tapahtumatuotantoa.

 


Tuija Pohjola, SDP. Kuva: Sanna Krook

Oulu tulevaisuus matkailukaupunkina näyttää valoisalta. Hietasaaren kehitys huvipuistoineen, Allas Sea Pool ja kulttuuripääkaupunkihankeen investoinnit tekevät Oulusta aivan toisella tavalla houkuttelevan. Tarvitsemme vielä lisää houkutuksia merellisestä luonnosta nauttimiseen, esimerkiksi kauniin sisäsataman. Myös talvella eksoottista jäätä pitäisi hyödyntää matkailussa enemmän, unohtamatta pyöräilyolosuhteiden kehittämistä.



Juha Vuorio, perussuomalaiset. Kuva: Vuorion kotiarkisto

Menestyvä ja innovatiivinen kaupunki maaseutualueiden keskellä. Pohjois-Pohjanmaan (ja Kainuu/Perämeren pohjukan) perinteiset vetonaulat tulee muistaa ja näitä kehittää. Siis Hailuoto, Liminganlahti, Sanginjoen ulkometsä, Rokua, Syöte, Ruka jne.

Lue myös:

Nyt poristaan pormestarimallista - juttusarja politiikan puheenaiheista jatkuu

Oulun rakentaminen kurkottaa korkealle

Millä viedään Oulu menestyksen tielle ja mitä lupaa uusi brändi?

 

Mille vetovoimatekijöille Oulun matkailun pitäisi perustua? Sitä kysyttiin tällä kertaa hallitusryhmien puheenjohtajilta. Kuva: Sanna Krook

Lue myös

Lue lisää aiheesta