Siirry suoraan sisältöön

Tuhannet puhelimet pirisevät Oulussa syyskuussa, kun kaupungin automaattipuhelut alkavat

3.9.2021

Oulun kaupunki järjestää syksyllä puhelinkyselyjä, joissa tiedustellaan kuntalaisten kokemuksia kaupungin palveluista. Kyselyt toteutetaan automaattipuheluina eli puhelurobotiikan avulla. Puheluiden tavoitteena on kokeilla uutta keinoa kuntalaisten osallistamiseen.

Robotti on uuttera soittaja, joka tulee soittamaan jopa 10 000 numeroon yhden päivän aikana. Kuntalaisista poimitaan kyselyiden kohderyhmiä vastaava otos ja heidän puhelinnumeronsa hankitaan julkisesta liittymärekisteristä. Kaikille kuntalaisille puhelua ei siis tule.

Mukana on vain täysi-ikäisten kuntalaisten henkilökohtaisia numeroita, joten työ- tai yritysnumerot jäävät automaattisesti robotin soittolistalta pois. Kyselyissä halutaan kuulla kaupunkilaisten kokemuksia Oulun kaupungin digitaalisista asiakaspalveluista sekä monikulttuurikeskus Villa Victorin ohjaus- ja neuvontapalveluista.

Ajankohdat tiedotetaan myöhemmin

Soittokampanjoiden ajankohdista ja tarkemmasta sisällöstä tiedotetaan lähempänä toteutusta. Puhelun alussa kerrotaan, että puhelu on automaattinen. Kyselystä on myös mahdollista kieltäytyä tai siihen voi halutessaan vastata myöhemmin. Kysymyksiin vastataan numeronäppäintä painamalla tai puhumalla. Vastaamiseen menee muutama minuutti ja vastaukset käsitellään luottamuksellisesti.

Kyselyt soitetaan numerosta 08 4154 0067. Soittokampanjoiden tekniset ratkaisut toimittaa automaattipuheluihin erikoistunut yritys On-Time Research Solutions. Puhelurobotiikan kokeilu liittyy Oulun ja Jyväskylän kaupunkien yhteishankkeeseen Kuntalaisen modernit digitaaliset asiakaspalvelut yhdessä kehittäen.

Kyseessä on valtiovarainministeriön rahoittama digikannustinhanke, jossa kehitetään kunnan asiakaspalveluja digitaalisuutta hyödyntäen.

Jos saat puhelun numerosta 08 415 40067, niin kyseessä on automaattinen puhelu Oulun kaupungilta, joka tiedustelee mielipiteitäsi eri palveluista. Kuva: Mostphotos

Lue myös