Siirry suoraan sisältöön

Mitä kulttuuri-ilmastonmuutos tarkoittaa? Kaupunginjohtaja ja Oulu2026-tuottaja avaavat kaupunkistrategian ideaa

22.5.2022

Kaupunginjohtaja Päivi Laajala ja Oulu2026-hankkeen tuottaja Asta Salomaa tarttuivat haasteeseen: he kertovat, miten kaupunkilaisten pitäisi ymmärtää uuden kaupunkistrategian keskeinen idea: kulttuuri-ilmastonmuutos. Entä minkälainen känkky se olisi?

Oulun kaupunginvaltuusto hyväksyi alkuvuodesta Kulttuuri-ilmastonmuutos Nyt! -nimeä kantavan ja vuoteen 2030 tähtäävän kaupunkistrategian. Kaupungin hallintokuntia ja liikelaitoksia työssään ohjaava asiakirja sisältää toimenpiteitä, tavoitteita ja mittareita painotuksineen, ja sen toteutumista tarkastellaan valtuustossa vuosittain. Alulle ja hyvään vauhtiin kulttuuri-ilmastonmuutos on puhallettu Oulu-2026-kulttuuripääkaupunkihankkeen kantavana teemana.

Selvä homma! Mutta miksi juuri kulttuuri-ilmastonmuutos ja miten se mahtaa heijastua kaupunkilaisten arkeen? Ja tarttiskos tässä itsekin tehdä jotain? Mun Oulu haastoi kaksi asiantuntijaa puistelemaan strategiapapereista byrokraattiset termit ja kertomaan, mistä kulttuuri-ilmastonmuutoksessa oikein on kyse.

Päivi Laajala, kaupunginjohtaja:

Miksi juuri kulttuuri-ilmastonmuutos kaupunkistrategian teemaksi?

”Olemme murrosvaiheessa, joten on valintojen ja toivottavasti rohkeidenkin tekojen aika. Millaisissa tunnelmissa Oulussa edetään seuraavien 5–10 vuoden aikana, sen suunnan valitsemme nyt. Millaiseksi Oulu haluaa kehittyä, sitä strategia peilaa.”

”Toisekseen haluamme tukea Euroopan kulttuuripääkaupunkihankkeen toteuttamista ja terminä ”kulttuuri” on niin laaja-alainen, että se sopii kaupunkistrategiaan erinomaisesti.”

Kerro mahdollisimman käytännönläheinen esimerkki strategisesta tavoitteesta ja sen saavuttamisen vaikutuksista kaupunkilaisille?

”Merkittävä tavoite on, että Oulu on yritysmyönteisin kasvukeskus Suomessa. Tämän saavuttaminen edellyttää niin tekoja kuin asennetta.”

”Esimerkiksi maankäytön suunnittelulla ja kaavoituksella mahdollistetaan muun muassa erilaiset yritystontit eri puolille kaupunkia. Yritykset luovat työpaikkoja ja palveluita, mikä lisää kaupungin elinvoimaa. Palkansaajien kuntaverot ovat kaupungin merkittävin tulonlähde, ja työpaikka on jokaiselle hyvän arjen perusta. Maankäytön suunnittelu on yksi kaupungin tärkeimmistä tehtävistä, sen vaikutukset kaupungille ovat moninkertaiset.”

Miten kuka tahansa oululainen voi osallistua kulttuuri-ilmastonmuutoksen tekemiseen?

”Kyseessä on kaupunkiorganisaation strategia, mutta sen avulla kannustamme myös asukkaita ja yrityksiä muutokseen. Kaupungin vastuulla on toki monet asiat, mutta esimerkiksi ilmapiiriin vaikutamme kaikki. Oulun kaupunki olemme me.”

”Oulua arvostetaan Oulun ulkopuolella. Ajatellaan, että Oulussa ollaan aikaansaavia ja edistyksellisiä – Oululla on kohtuullisen hyvä maine.”

”Oululaiset ovat tutkitusti samanaikaisesti sekä kotiseuturakkaita että aika itsekriittisiä. On hyvä tarkastella Oulua monelta eri kantilta ja nähdä myös hyvät ja onnistuneet asiat. Hyvä ilmapiiri ja kulttuuri vie aina kaupunkia eteenpäin.”

Jos kulttuuri-ilmastonmuutos olisi känkky*, niin millaisista aineksista se muodostuisi?

”Känkky, mikä se onkaan? Vai pizza, tämä ei olekaan minulle tuttu sana, se ei ole tullut aiemmin vastaan.”

”Joka tapauksessa niin kaupunkistrategiassa kuin känkyssä tärkeintä on aitous. Pohjassa tulee olla hyvä sitko ja täytteissä paikallisia makuja, energiaa ja positiivista asennetta.”

Asta Salomaa, tuottaja, Oulu2026:

Mikä kulttuuri-ilmastonmuutos on Oulun kulttuuripääkaupunkihankkeen näkökulmasta?

”Valjastamme taiteen ja kulttuurin työkaluksi erilaisten haasteiden taklaamiseen. Haasteita voi olla yksilöllisiä, kuten yksinäisyys, paikallisia, kuten nuorisotyöttömyys ja globaaleja, kuten ilmastokriisi.”

”Urheilutermejä lainaten, kulttuuri-ilmastonmuutos ei ole sprintti vaan maraton, ja tulokset saattavat näkyä vasta pitkällä tulevaisuudessa. Taiteen tehtävä ei ole olla kaunista ja ymmärrettävää, ja sama pätee kulttuuri-ilmastonmuutokseen. Kulttuuri-ilmastonmuutos tuo meille uusia näkökulmia, mikä luo pohjaa suuremmalle muutokselle.”

Miksi Oulu kaipaa kulttuuri-ilmastonmuutosta?

”Muutin Ouluun kymmenisen vuotta sitten Helsingistä. Minulta kysytään edelleen, milloin muutan takaisin etelään. Mutta minulle Oulu on paikka, missä on hyvä toteuttaa omia unelmia. Toivon, että kulttuuri-ilmastonmuutoksen myötä se olisi sitä myös yhä useammalle muulle. Täällä tehdään erityisesti ruohonjuuritasolla hienoja asioita, jotka eivät aina saa ansaitsemaansa näkyvyyttä ja rahoitusta.”

Kerro konkreettinen esimerkki omasta työstäsi: miten kulttuuri-ilmastonmuutos voi näkyä kaupunkilaisen elämässä?

”Koordinoin muun muassa projekteja, joissa taidesisältöjä viedään alueemme luontokohteisiin. Vuonna 2026 kaupunkilainen pääsee muun muassa nauttimaan taide-elämyksistä luontopolkujen varrella sekä luonnon omissa konserttisaleissa. Erityisesti toivon, että koordinoimani kulttuuriprojektit toisivat oululaisten elämään uusia yhteisöllisiä kokemuksia ja merkityksellisyyttä.”

Miten kuka tahansa oululainen voi osallistua kulttuuri-ilmastonmuutoksen tekemiseen?

”Tarvitsemme mukaan kaikki kaupunkilaiset: taiteen ja kulttuurin ammattilaiset, harrastajat, kokijat, rakastajat ja vihaajat. Kaikille löytyy varmasti itselle sopiva tapa ja tilaisuuksia osallistua kulttuuri-ilmastonmuutokseen ja kulttuuripääkaupunkivuoteen. Tarvitaan vain avoin mieli kohdata jotain uutta ja erilaista. Samalla on tietenkin myös sallittua, jopa kannustettavaa, tutkailla kulttuuri-ilmastonmuutosta kriittisesti. Niin mekin teemme.”

Jos kulttuuri-ilmastonmuutos olisi känkky*, millaisista aineksista se muodostuisi?

”Kulttuuri-ilmastonmuutoskänkky olisi fantasiapizza pienellä twistillä ja vegemajoneesilla. Fantasia, koska kulttuuri-ilmastonmuutoksesta tulee sellainen, millaiseksi me halutaan se tehdä. Twisti on kuitenkin se, että saat valita vain osan täytteistä itse, ettei lopputulos olisi taas se tuttu ja turvallinen.”

”Majoneesi kuuluu tietenkin kulttuuri-ilmaston-muutoskänkyn päälle, sillä kulttuuri-ilmastonmuutos tuo näkyväksi myös alueemme elävää kulttuuriperintöä. Vegaanimajoa, koska kulttuuri-ilmastonmuutos tulee toteuttaa mahdollisimman kestävin menetelmin.”

*Oulussa melko yleisesti käytetty sana pizzalle. Sanan alkuperä juontaa puhekielen ilmaisuun kämäpizza, mutta melko pian känkky laajeni tarkoittamaan pizzoja yleisesti – Oulussa.

Oulun kaupunkistrategia 2030

  • Oulu on asteen verran parempi paikka elää, opiskella, työskennellä ja yrittää. Kulttuuri-ilmastonmuutos on uutta yhdessäolon tunnetta, oululaista asennetta ja tapaa toimia.
  • Vuonna 2030 Oulu on pohjoinen kestävästi kasvava 230 000 asukkaan kansainvälinen keskus. Meillä yhdistyy inhimillinen ja hyväntuulinen ilmapiiri, huipputeknologia ja yrittäjyys sekä omaleimainen, uutta luova älykäs kulttuuri. Oulussa on osaavaa työvoimaa, korkeatasoinen koulutustarjonta ja nuori väestö. Sivistys rakentaa Oulua.
  • Rakennamme yhdessä kansainvälisiä menestystarinoita ja hyödynnämme rohkeasti digitalisaation mahdollisuudet. Tavoitteena on 2 000 työpaikan nettokasvu vuodessa.

Aiheesta tarkemmin:

ouka.fi/oulu/paatoksenteko-ja-hallinto/oulun-strategia

oulu2026.eu

-

Tuottaja Asta Salomaa (vas.) ja kaupunginjohtaja Päivi Laajala avaavat kulttuuri-ilmastonmuutosta omien rooliensa näkökulmista. Kuva: Juuso Haarala

Lue myös

Lue lisää aiheesta