Rakentelu, askartelu, tiede ja tutkiminen – Heikinharjun luontokoto tarjoaa luontokasvatusta Steam-pedagogiikan keinoin

Varhaiskasvatuksen opettajat Anne Ylitalo ja Anu Lassuri vievät luontokasvatusta päiväkoteihin sekä järjestävät toimintaa Huutilammen ympäristössä. Kuvat: Minna Mäki-Heikkilä.

Julkaistu: Kirjoittaja: Minna Mäki-Heikkilä

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Heikinharjun Luontokoto on luontokasvatuksen ja Steam-pedagogiikan kehittämisyksikkö, jonka toiminnan pohjana ovat Oulun kaupungin varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmat. 

Luontokodon toimintaa kehittävät varhaiskasvatuksen opettajat Anne Ylitalo ja Anu Lassuri. Luontoa rakastavia ammattilaisia yhdistävät luontokasvatuksen koulutukset sekä valmiudet tieto- ja viestintätaitojen opettamiseen.

Luontokoto vie toimintaansa päiväkotien lähiympäristöön, mutta päiväkotiryhmät voivat tulla myös vierailulle Luontokodon Oivaltamolle tai Huutilammen ympäristöön. Ympäröivä metsämaasto tarjoaa päiväkoti-ikäisille mitä rikkaimman oppimisympäristön.

Lasten reppuja Huutilammen luontopolun varrella.
”Kaikkea mitä yleensä ajatellaan tehtävän sisällä, voidaan tehdä myös ulkona ja luonnossa”, hoksauttaa Anne Ylitalo.

”Täällä opetus ei tule vain aikuisilta, vaan lapsi on luonnossa se aktiivinen oppija, joka itse tutkii ja oppii”, kertoo Anu Lassuri.

”Luonnossa saa käyttää myös kaikkia aisteja”, lisää Anne Ylitalo.

Päiväkodeille suunnatun toiminnan lisäksi luontokoto järjestää myös tapahtumia ja toimintapäiviä oululaisille perheille, viimeisimpänä Luontosunnuntai syyskuussa. Hankkeen kuulumisia kannattaakin seurata sen Instagram-sivulta, joka löytyy helposti hakusanalla Heikinharjun luontokoto.

Steam on oivaltamista ja ongelmanratkaisua

Heikinharjun luontokoto tekee myös valtakunnallisesti uudenlaista toimintaa, jossa pilotoidaan Steam-pedagogiikan yhdistämistä luontokasvatukseen. Steam – joka tulee sanoista science, technology, engineering, art, math – käyttää oppimiseen tekniikkaa, luonnontieteitä ja taidetta. Sen tavoitteena on kasvattaa sinnikkäitä, yhteistyötaitoisia ja rohkeita ongelmanratkaisijoita.

”Steamin osa-alueita ovat rakentelu ja askartelu, koodaaminen ja ohjelmointi, digitaalinen valmistaminen, tutkiminen ja innovointi”, kertoo Lassuri.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että luontokodon retkellä lapsilla saattaa olla mukanaan vaikkapa tabletit, luuppeja ja mikroskooppeja. Näin päästään näkemään todella läheltä, miltä ötökkä tai halkaistu marja näyttää.

Toisella toimintapisteellä lasten tehtävänä voi olla eläimen talvipesän rakentaminen ja sen kuvaaminen, ja kolmannella mietitään, miten puunrunkojen vahvuuksia olisi parasta mittailla.

”Steam on oivaltamista ja ongelmanratkaisua”, avaa Anne Ylitalo.

Beebot-robotti lasten rakentamassa kylässä Oivaltamossa.
Luontokodon Oivaltamossa voi vaikkapa harjoitella koodaamista Beebotin avulla.

Opetuksen aiheet etenevät lähiluonnon ja vuodenaikojen seuraamisesta erilaisten ekosysteemien tutustumiseen ja tutkimiseen. 

”Lapsi voi myös oppia sellaisia asioita, joita me emme ole tavoitteisiin edes kirjanneet. Prosessin aikana lapsi voi oivaltaa uutta ja yllättävääkin”, kertoo Anu Lassuri.

”Ja tärkeä oivallus on, että tutkimusvälineitä eivät ole vain ne hienot tekniset välineet, joita meillä on mukana, vaan viisi aistia. Ne ovat lapsella aina mukana.”

Kehittämishanke kouluttaa varhaiskasvatuksen henkilöstöä

Kaikki Heikinharjun Luontokodon toiminta on samalla myös varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnattua osallistavaa koulutusta. Tavoitteena on, että päiväkotien henkilöstö saisi ideoita ja eväitä kehittää edelleen omassa työssään lasten luontosuhdetta yhdessä tutkien ja oivaltaen.

Samalla pyrkimyksenä on tavoittaa suoraan tai välillisesti mahdollisimman suuri osa oululaisista päiväkoti-ikäisistä. Kaikkia ryhmiä ei tietystikään vuodessa vielä ehditä tavata, vaikka Lassuri ja Ylitalo jalkautuvat tarkoituksella eri päiväkoteihin.

Heikinharjun luontokoto kuuluu Innovatiiviset oppimisympäristöt varhaiskasvatuksessa -hankekokonaisuuteen, joka kestää heinäkuulle 2022 saakka. Kehittäjien toiveena on olla varhaiskasvatusyksiköiden tukena sekä rinnalla kulkijoina luontokasvatuksen ja Steam-pedagogiikan toteuttamisessa.