Siirry suoraan sisältöön

Pohjoinen valokuvakeskus avaa pelin ja valokuvan yhteistyön

15.10.2020

Pohjoinen valokuvakeskus järjestää perjantaina 16. lokakuuta miniseminaarin, jossa halutaan avata keskustelua valokuvan ja pelialan ominaispiirteistä sekä löytää uusia yhteistyömahdollisuuksia. Seminaari järjestetään 14-16 kulttuuritalo Valveella. Tilaisuus on avaus valokuvan ja pelin yhteistyölle.

Tilaisuus on suunniteltu taiteilijoille sekä pelialan toimijoille. Tavoitteena on avata keskustelu kahden alan ominaispiirteistä sekä löytää uusia yhteistyömahdollisuuksia.

Tilaisuuden avaa Suomen ensimmäinen pelitaiteen läänintaiteilija Jaakko Kemppainen, joka pitää luennon pelitaiteesta ja tuo esille pelien monimuotoisuutta ja taiteellisia mahdollisuuksia muiden taiteenalojen rinnalla.

”Pelit nähdään yleensä kepeänä viihteenä, räiskintäurheiluna tai megabisneksenä. Todellisuudesta poispäin katsovan eskapismin ohella pelit ovat nousseet myös yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoksi, keskustelun herättäjäksi ja tunnemaailman avaajaksi. Digitaalisuuteen unohtuneilta jää helposti huomaamatta, että pelejä on ollut jo kauan ennen tietokoneiden keksimistä”, kuvailee Kemppainen.

Pelistä voi olla apua markkinoinnissa

Jaakko Kemppaisen jälkeen seminaarissa esitelmöi palkittu pelisuunnittelija ja peliliiketoiminnan asiantuntija, Jussi Autio, joka on työskennellyt 15 vuotta pelialalla ja ollut muun muassa sarjayrittäjä ja kouluttaja-konsultti.

Tällä hetkellä hänen päätyönsä on Resistance Games -nimisen peliyrityksen luovana johtajana, jossa hänen vastuualueenaan on pelien suunnittelu ja -myynti.

Hän käy luento-osuudessaan läpi omat lähtökohtansa pelien kehittämiseen ja pelisuunnitteluun aina idean synnystä loppuhiomiseen saakka. Vaikka kokeneen pelisuunnitelijan tunnistaakin kyvystä valikoida sopivat pelisuunnittelumetodit aina kunkin peliprojektin tarpeiden mukaisesti, on Autiolla projektista projektiin mukana kuhunkin projektiin sopivien metodien lisäksi myös omintakeinen tyylinsä.

”Oma lähestymistapa helpottaa projektin resursointia, pelikehitystiimin sisäistä kommunikaatiota sekä tehtävien työtehtävien priorisointia. Pelin valmistuessa siitä on myös apua markkinoinnissa.”

Miniseminaari: Taide pelissä ja peli taiteessa Valveella, 16.10. kello 14-16, seminaariin mahdollista osallistua paikan päällä sekä Zoomin kautta tai seuraten streamia netistä. Ilmoittaudu seminaariin 15.10. klo 16 mennessä osoitteeseen taija@photonorth.fi. Tilaisuus on maksuton.

Kuvassa Jaakko Kemppaisen, Flocklore. Mindfield Games, 2017. Peli on julkaistu GearVR ja Daydream -virtuaalitodellisuuslaitteistoille.

Lue myös

Lue lisää aiheesta