Siirry suoraan sisältöön

Oulun satamassa rakennetaan uutta meriväylää

3.7.2020

Sataman väylähanke mahdollistaa nykyistä suurempien alusten saapumisen satamaan.

Perämereltä Ouluun johtaa noin 90 kilometrin pituinen väylä. Se on aikaisemmin ollut kymmenen metrin kulkusyvyinen, mutta hankkeen tarkoituksena on ollut syventää se kahteentoista ja puoleen metriin.

Uusi meriväylä mahdollistaa entistä suurempien alusten saapumisen Ouluun.

”Merkittävin hyöty väylän syventämisestä saadaan sahatavaran vientikuljetuksissa”, sanoo Olli Holm, Väyläviraston johtava asiantuntija. ”Osa aluksista pystyy hyödyntämään heti väylän suurempaa kulkusyvyyttä ja ottamaan siten huomattavasti suuremman lastin, joka taas alentaa kuljetuskustannuksia.”

Sahatavaraa kuljetetaan Oulusta erityisesti Välimeren alueelle.

”Pidemmällä aikavälillä näissä kuljetuksissa voidaan siirtyä käyttämään suurempaa aluskokoa, mikä mahdollistaa nykyistä kustannustehokkaammat sahatavaran kuljetukset.”

Holm näkee myös kaivannaisteollisuuden vientikuljetusten sekä öljytuotteiden ja teollisuusmineraalien tuonnin saavan hyötyä hankkeesta.

Hankkeen laajempia vaikutuksia ei Holmin mukaan ole arvioitu.

”Tyypillisesti nämä väylien syvennyshankkeet tukevat alueellista elinkeinotoimintaa, koska ne alentavat etenkin raskaan teollisuuden logistisia kustannuksia”, hän kertoo. ”Ne ovat tällä hetkellä Suomessa kilpailijamaita korkeammat.”

Uusi meriväylä on otettu käyttöön avovesiolosuhteissa jo viime vuonna. Väylän ympärivuotinen käyttö edellyttää kuitenkin kiinteitä turvalaitteita, joita asennetaan paraikaa. Kesäkuun lopusta heinäkuun alkuun sataman alueella tehdään paalutustöitä, joiden aikana sataman vesialueilla liikkumista kannattaa välttää.

Lue lisää väylähankkeesta täältä.

Maisemakuva Oulun satamasta.
Oulun satamaan rakentuu edeltävää syvempi meriväylä. Kuva: Sanna Krook

Lue myös

Lue lisää aiheesta