Siirry suoraan sisältöön

12.10.2022

Oulun matkailuala kokoontui matkailufoorumiin tiistaina 11. lokakuuta. Enää ei tarvitse pohtia, mikä olisi Oulun vetovoimatekijä, mutta pitkäkestoisen markkinointityön resurssointi on edelleen Oululle haaste. Pohjolan Rengastie, koulutusmatkailu ja Oulu2026 ovat kaikki mahdollisuuksia, joiden avulla kansainvälinen matkailu saadaan kasvuun.

Matkailufoorumin resepti on tuttu: kuullaan matkailualan onnistumisista muualta, pohditaan hetki oman alueen haasteita ja mahdollisuuksia ja lopuksi salin täydeltä hengen nostatusta, miten toimiala saadaan nousuun myös Oulussa.

Tämän vuoden matkailufoorumin avauksessa saatiin jo positiivisia uutisia Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajalan kertoessa, että omassa talousarvioesityksessään matkailu on huomioitu lisäresurssein. Markkinointieurojen lisäksi tavoitellaan suorien lentoreittien uusia avauksia maailmalta Ouluun.

”Oulun matkailun kehittämiseen ja markkinointiin esitän talousarvioissani lisää resursseja. Pyrimme saamaan uusia suoria kansainvälisiä lentoreittejä Ouluun, jonka eteen BusinessOulu ja Oulun Matkailu Oy tekevät töitä”, Laajala totesi.

Pitkäkestoinen työ kantaa tulosta

Matkailuforumissa jaetaan hyviä käytäntöjä ja menestystarinoita, mutta nostetaan myös rohkeasti alan kehitystarpeet esille. 

Menestystarinoiden osuudesta vastasi Visit Rovaniemen Sanna Kärkkäinen, joka avasi Oulun matkailufoorumin osallistujille Lapin matkailun menestystekijöitä. Oikotietä onneen ei ole, vaan keskeyttämätön, pitkäjänteinen työ Lapin markkinoinnissa on tuottanut tulosta.

”Matkailun kehittymisessä aika on pitkäjänteinen kaari. Matkakohteen markkinointi ei ole projekti, vaan jatkuvaa, keskeyttämätöntä työtä”, Kärkkäinen painottaa.  

Kärkkäinen painotti myös suorien lentoyhteyksien merkitystä menestyksen takana. Charterlentojen lisäksi verkostolentoyhtiöt kiinnostuivat Lapista vuonna 2018 ja sittemmin suorin lennoin Lappiin on päässyt Turkish Airlinesin, Air Francen, KLM:n ja Lufthansan siivin. Lentoliikenteen ja saavutettavuuden parissa Kärkkäinen näkeekin yhteistyön paikan Oulun ja Lapin välillä, sillä Rovaniemen ja Oulun kentät parhaimmillaan voivat ruokkia toisiaan.  

Oululla on matkailuvetovoimaa

Oulun matkailupotentiaali on kyllä tunnistettu: Oulu on kuin Suomi pienoiskoossa ja sen pääsee kokemaan Pohjolan Rengastien varrella. Oulussa ei ole joulupukin veroista vetonaulaa, mutta koulutusmatkailussa kaupungilla on vetovoimaa ja paljon tarjottavaa, siitä kertovat useat tämänkin syksyn aikana kaupungissa vierailevat nigerialaiset koulutusryhmät.

Rengastien ja koulutusmatkailun tuotekehitykseen on hankkeiden vipuvoimalla saatu yhteistyöverkostot alueella kuntoon, nyt vain tarvitaan sitä pitkäkestoista ja keskeyttämätöntä työtä kehittää varsinaiset matkapaketit kuntoon niin, että ne ovat matkailijoille tai matkanjärjestäjille helposti ostettavissa. Ostamisen helppouteen Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari lupailikin ratkaisua. 

Tuotekehityksessä asiakas opettaa

Matkailutuotteiden kehitystyöstä käytännön esimerkkien kautta matkailufoorumissa oli kertomassa yrittäjä ja myyntipäällikkö Johanna Salmela Saaga Travelista. Hänelle sekä Pohjolan Rengastie että koulutusmatkailukenttä ovat tuttuja, sillä ennen yrittäjäuraansa Salmela veti Attractive Oulu Region -hankkeita, joissa Oulun matkailun keihään kärkiä hiottiin.

”Ouluun suuntautuvassa matkailussa olemme DMC eli destination management company, eli teemme kansainvälisille matkajärjestäjille valmiita matkapaketteja, se on yksi osa liiketoimintaamme. Matkapakettipuolella oma kokemukseni on, että oikotietä onneen ei ole, vaan vaaditaan pitkää aikajännettä kehittää tuotteita. Asiakas opettaa meitä, millaisia tuotteita meidän kannattaa tarjota”, Salmela aloittaa.

Salmelan esimerkit kertovat konkreettisesti, miten matkailutuotteen kehittämisessä vaaditaan helposti kolmesta neljään vuotta aikaa ja miten asiakkaalta saadun palautteen kautta tuotteesta lopulta voi tulla sellainen, joka johtaa myös kauppoihin.

”Matkanjärjestäjävierailuiden eli fam tripien kautta kansainväliset matkanjärjestäjät ovat tutustuneet meidän alueeseemme ja toimijoihin. Vain näiden henkilökohtaisten suhteiden kautta saamme asiakkailtamme kyselyitä sellaisista asioista, mitä emme itse edes hoksaisi tarjota. Niiden avulla matkapaketeista muovautuu sellainen, jonka asiakkaat haluavat ostaa. Asiakas siis todella opettaa, mitä meidän kannattaa tarjota, mutta tuotekehitykseen voi helposti mennä kolmesta neljään vuotta”, Salmela jatkaa.

Salmelalla on myös alan näkökulmasta muutama huoli, joihin Oulun tulisi tarttua.

”Koulutusmatkailua kehitettiin hankkeen avulla, mutta vaarana on, että hankkeiden päätyttyä tehty työ valuu hukkaan. Miten pitkäkestoinen työ turvataan koulutusmatkailun parissa? Toinen asia on Oulu2026 – joko se juna on mennyt matkailun tuotekehityksen ja markkinoinnin näkökulmasta? Tuotteiden kehittäminen pitäisi olla vauhdilla nyt käynnissä, sillä omienkin esimerkkieni valossa matka ensimmäisestä kontaktista kauppaan voi viedä vuosia”, Salmela painottaa.  

Vientihousut jalassa maailmalle

Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari tietää, millä reseptillä matkailu kehittyy myös Oulussa.

”Oulusta charterlennot lähtevät väärään suuntaan, Oulusta pois. Siksi teemme BusinessOulun kanssa yhteistyötä ja menemme ensi viikolla tapaamaan kansainvälisiä lentoyhtiöitä – nyt kolmannen kerran. Katsotaan, josko he tulisivat käymään Oulussa ja katsoisivat, mitä tällä alueella on tarjottavana”, Kivisaari kertoo.

Saavutettavuuden eteen tehdään siis töitä paraikaa ja myös fam tripien ja tuotekehityksen tarpeet ovat Kivisaarella varsin hyvin tiedossa.

”Kun lähdin Leviltä edellisestä tehtävästäni tänne Ouluun, minulla kävi vuodessa 79 matkanjärjestäjäryhmää ja median edustajaa tutustumassa alueeseen - siis satoja ihmisiä vuodessa. Oulussa olemme tänä vuonna pystyneet järjestämään vastaavia vierailuita kymmenen”, Kivisaari toteaa.

Siksi kaupunginjohtajan lupailemat lisäresurssit otetaan Oulun Matkailu Oy:ssa ilolla vastaan, sillä niille tulee olemaan kovasti käyttöä. Ehkä kulttuuripääkaupunkivuoteen liittyvät matkapaketitkin saadaan kehittelyyn, sillä siitä hyötyisivät kaikki.

Oulun Matkailufoorumissa oli tänä vuonna 140 osallistujaa paikan päällä ja striimiä seurattiin 129 eri ip-osoitteesta. Tapahtuman tallenne on katsottavissa 25.10. saakka oheisesta linkistä.  

 

 

 

 

Mun Oulun tavoite on vahvistaa oululaisuutta ja sen näkyvyyttä lisäten Oulun kaupungin pito- ja vetovoimaa kirjoittamalla paikallisista ja ajankohtaista aiheista, kuten kaupungin päätöksistä, tapahtumista, kolmannesta sektorista, yksittäisistä kaupunkilaisista sekä mielenkiintoisista ilmiöistä. Mun Oulu on osa Oulun kaupungin viestintäorganisaatiota.
Yhteistyö ja liiketoiminta kulkevat käsi kädessä menestykseen – myös matkailualalla. Paneelikeskustelussa matkailukonkarit Jaakko Löppönen, Pia Hanski, Pekka Paurola, Henriikka Riipi ja Jarkko Auno Yrjötapio Kivisaaren (kuvassa vasemmalla) vetämänä. Kuvat: Mari Viirelä

Liittyvät sisällöt

Lue myös

Lue lisää aiheesta