Oulun matkailualue valmistautuu digiloikkaan – tavoitteena saada matkailijoille tietoa paremmin

Matkailijan DataHubin avulla toivotaan pienten helmien löytävän vieraansa paremmin. Kuva: arkisto/Sanna Krook

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Visit Finland on lanseerannut suomalaisten matkailupalveluiden digitaalisen rekisterin, jonka sisältämää tietoa tullaan hyödyntämään myös Visit Oulun sekä sen seutubrändin, Pohjolan rengastien, uusilla sivuilla.

“Tämän rekisterin kautta matkailijat löytävät tarvitsemansa palvelut entistä helpommin ja matkailuyritykset saavat palvelunsa paremmin näkyville. Matkailuyritykset pääsevät veloituksetta mukaan Visit Finlandin järjestelmään syöttämällä itse palveluidensa tiedot rekisteriin. Visit Oulun ja Pohjolan rengastien sivuilla näkyvät alueen matkailuverkostoon kuuluvien toimijoiden palvelut”, kertoo Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari.

Matkailijalle tietoa helpommin

Oulun Matkailun teettämän tutkimuksen mukaan alueelle on toivottu enemmän digitaalisia palveluita ja sen vuoksi niitä on lähdetty kehittämään. Tavoite on tehdä matkan suunnittelu ja ideointi mahdollisimman helpoksi. Matkailija voi etsiä järjestelmästä palveluita juuri sen mukaan, mistä hän on kiinnostunut.

“DataHubin kautta matkailu tekee täällä Oulun seudulla digiloikan. Tiedon löytäminen helpottuu merkittävästi. Yhdestä osoitteesta pystyy kätevästi siirtymään yritysten omille sivuille, josta palvelut hankitaan. Tulevaisuudessa meillä on tavoitteena matkailupalveluiden yhteinen verkkokauppa, jolloin myös ostamisesta tulee helpompaa”, Kivisaari kertoo. 

Pienet helmetkin esiin

DataHub on suunnattu erityisesti kansainvälisille matkailijoille ja siksi vaatimuksena on, että palvelut ovat löydettävissä suomen lisäksi vähintään englannin kielellä. Lisäksi tiedot saavutettavuudesta ja vastuullisen matkailun vaihtoehdoista ovat nyt aiempaa paremmin nähtävillä. Myös alueen asukkaat voivat hyödyntää DataHub-tietoja Oulun seudun matkailupalveluita etsiessään.

“Sivujemme kautta voi jatkossa löytää sellaisia piilossa olevia helmiä, joita ei ole tiennyt omalta alueelta löytyvän. Nyt alueen matkailupalvelujen tarjoajien kannattaa tulla mukaan samaan tuotteilleen enemmän näkyvyyttä ja sitä kautta lisää asiakkaita”, Kivisaari vinkkaa.

Alueen matkailuyrittäjiä koulutetaan parhaillaan palvelun sisällöntuottajiksi. DataHub avataan www.visitoulu.fi ja www.pohjolanrengastie.fi sivuilla ennen kesän matkailusesongin alkua.

Oulun Matkailu Oy on vuonna 2010 perustettu seudullinen matkailun yhteismarkkinointiyhtiö. Visit Oulu on Oulun matkailun markkinointinimi ja Pohjolan rengastie on koko seudun matkailupalelut esille tuova rengasreitti. Oulun seutu kattaa seuraavat matkailualueet: Oulu, Syöte, Rokua Geopark, Kalajoki, Raahe, Liminka, Hailuoto, Kempele ja Ii.