Siirry suoraan sisältöön

Oulun matkailu palautui pandemiaa edeltävälle tasolle

2.6.2022

Oulun matkailu näyttää elpyneen koronapandemian romahduksesta. Yöpymisten määrä Oulussa kasvoi edellisen vuoden huhtikuuhun verrattuna noin 76 prosenttia. Majoitusmyynti kasvoi yli sadalla prosentilla, jota edesauttoi myös hotelliyöpymisten hintojen nousu viimeisen vuoden aikana.

Huhtikuun 2022 käyttöaste nousi Oulussa 62 prosenttiin, selvästi korkeammalle kuin esimerkiksi Helsingissä, Tampereella tai Turussa. Käyttöasteeseen vaikuttaa vuodekapasiteetti, jota Oulussa on tällä hetkellä noin 1400 vuodepaikkaa rekisteröidyissä 11 majoitusliikkeessä.

Hotellihuoneen hinta oli Oulussa huhtikuussa keskimäärin kaikissa majoitusliikkeissä 107 euroa, joka oli 16 euroa korkeampi kuin edellisvuoden huhtikuussa.

Lisäksi rekisteröimättömissä esimerkiksi AirBnB:n kautta oli tarjolla noin 300 yksityismajoituskohdetta, joiden osuus on noin 10 prosenttia kokonaisvolyymistä. Oulussa on edelleen nähtävissä vahva tarve hotellimajoituskapasiteetin lisäämiselle lähivuosina.

"Huhtikuun majoitustilastot antavat hyvää indikaatiota siitä, millainen tuleva matkailukesä tulee olemaan", kertoo Oulun Matkailun toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari.

"Ulkomaisten matkailijoiden paluuta saamme vielä odottaa, mutta kotimaan matkailu vetää jo hyvin. Kesän tapahtumat piristävät matkailua varmasti entisestään", Kivisaari jatkaa.

Oulun Matkailu Oy on vuonna 2010 perustettu seudullinen matkailun yhteismarkkinointiyhtiö. Visit Oulu on Oulun matkailun markkinointinimi ja Pohjolan rengastie on koko seudun matkailupalelut esille tuova rengasreitti.

Oulun seutu kattaa seuraavat matkailualueet: Oulu, Syöte, Rokua Geopark, Kalajoki, Raahe, Liminka, Hailuoto, Kempele ja Ii.

Kotimaan matkailijoiden määrä on palannut mukavalle tasolle Oulussakin, mutta ulkomaisten turistien paluuta saamme vielä odottaa. Kuva: Mostphotos

Lue myös

Lue lisää aiheesta