Siirry suoraan sisältöön

Oulun asemakeskuksen suunnitelmat edistyvät – tavoitteena merkittävä vetovoiman lisäys

27.5.2020

Oulun asemakeskuksen aiesopimuksessa sovituille tavoitteille haetaan parhaillaan rakennetta ja konseptia Senaatin Asema-alueet Oy:n ja Oulun kaupungin johdolla.

Aiesopimus allekirjoitettiin Senaatin Asema-alueet Oy:n, Senaatti-kiinteistöjen ja Oulun kaupungin välillä lokakuussa 2019.

Työtä tehdään yhteistyössä alueella tälläkin hetkellä operoivien toimijoiden Matkahuollon, Väyläviraston ja VR-Yhtymän kanssa. Samalla tutkitaan erilaisten vaihtoehtojen kautta toimivinta maankäytön ratkaisua ja tehdään selvityksiä kaavoituksen tueksi.

Oulun asemaseudusta on tavoitteena luoda toiminnallisesti, kaupunkikuvallisesti sekä arkkitehtonisesti korkeatasoinen ja monipuolinen, useita eri toimintoja sisältävä asemakeskusalue.

Suunnittelukilpailu vielä tämä vuonna

Senaatin Asema-alueet Oy ja kaupunki järjestävät yhteistyössä avoimen suunnittelu- ja tontinluovutuskilpailun, jonka kautta haetaan alueen kehittäjäkumppanit. Tavoitteena on määritellä kaupungin kanssa asemakeskuksen suunnittelutavoitteet ja käynnistää suunnittelu- ja tontinluovutuskilpailu vuoden 2020 aikana.

Alueelle halutaan syntyvän hyvin toteutettu liikenteellinen keskus sekä kaupungin keskustan ja Raksilan yhdistävä, toiminnoiltaan monipuolinen osa elinvoimaista kaupunkia. Tavoiteaikataulu on, että ensimmäisen osa-alueen asemakaavan muutos on hyväksytty 2022.

”Erityisen tärkeää on, että asema-alueen suunnittelu ja toteutus tukevat Oulun kaupungin strategiaa sekä edistävät kaupungin tavoitteita kaupunkirakenteen eheyttämisessä ja keskustan elinvoimaisuuden tukemisessa,” sanoo Senaatin kiinteistökehityspäällikkö Janne Marttinen.

Yliopiston tulevaisuudella suuri vaikutus

Alueelle on julkisuudessa ehdotettu myös yliopistoa ja monitoimiareenaa.

Yliopiston mahdollisella siirtymisellä pois Linnanmaalta olisi erittäin suuri vaikutus koko Oulun kaupunkirakenteeseen, ei pelkästään asema-alueeseen. Mikäli Oulun kaupunki näkee yliopiston sijoittumisen asemakeskukseen strategisesti tärkeänä ja maankäytöllisesti toimivana ratkaisuna, on Senaatin Asema-alueet Oy valmis neuvottelemaan tämän mahdollistavan asemakaavoituksen edistämisestä Oulun kaupungin kanssa.

Monitoimiareenakonsepti on kokonaisuudessaan vaativa ja edellyttäisi Oulun kaupungilta merkittävää taloudellista sitoutumista. Senaatti-kiinteistöt ja Senaatin Asema-alueet Oy eivät osallistu areenahankkeen rahoitukseen eikä toteuttamiseen.

Aiesopimuksessa sovittu periaatteista

Mikäli Oulun kaupunki näkee areenahankkeen sijoittamisen asemakeskukseen maankäytöllisesti toimivana ratkaisuna ja sitoutuu siihen taloudellisesti, on Senaatin Asema-alueet Oy valmis neuvottelemaan hankkeen mahdollistavan asemakaavoituksen edistämisestä Oulun kaupungin kanssa.

Senaatin Asema-alueet Oy, Senaatti-kiinteistöt ja Oulun kaupunki solmivat loppuvuodesta 2019 aiesopimuksen Oulun asemakeskuksen kehittämisestä. Aiesopimuksella sovittiin asema-alueen asemakaavan muutosten aikaansaamiseen tarvittavan yhteistoiminnan tavoitteista ja periaatteista sekä maankäytön ja liikenteen yleissuunnittelun kustannusjaosta.

Senaatin Asema-alueet Oy on Senaatti-kiinteistöjen tytäryhtiö, jonka tehtävänä on kehittää junaliikenteen asema-alueita 22 paikkakunnalla.

Yhtiö kehittää asema-alueiden käyttötarkoituksia ensisijaisesti kaavoituksen keinoin ja edesauttaa alueiden hyödyntämistä asuntorakentamisessa, liiketoiminnassa ja liikenteen solmukohtina. Senaatin Asema-alueet Oy vastaa alueiden kehittämisestä tiiviissä yhteistyössä kaupunkien ja kuntien kanssa. Yhtiön tehtävänä on myydä kehittämänsä kiinteistöt.

Oulun asemaseudusta on tavoitteena luoda toiminnallisesti, kaupunkikuvallisesti sekä arkkitehtonisesti korkeatasoinen ja monipuolinen, useita eri toimintoja sisältävä asemakeskusalue. Kuva: Oulun kaupungin arkisto

Lue myös

Lue lisää aiheesta