Siirry suoraan sisältöön

Oululla kunnianhimoiset tavoitteet matkailulle – normikehitys vaatii lisätoimenpiteitä

20.5.2022

Oulun uudessa kaupunkistrategiassa matkailulle on asetettu kovia tavoitteita. Näiden saavuttamiseksi on Oulun matkailussa lähdetty tarkastelemaan koko matkailukentän toiminnan, johtamisen ja organisoitumisen kehittämistarpeita.

Oulun kaupunkistrategiaan on kirjattu matkailulle tavoitteeksi saavuttaa merkittävä 24 prosentin kasvun rekisteröityihin yöpymisiin vuoteen 2027 mennessä. Se tarkoittaa Oulun Matkailu Oy:lle ja sen toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaarelle totuttujen toimintatapojen ja organisoitumisen uudistamista.

 “Koronan vuoksi Oulun matkailussa on tullut noin 20 prosentin notkahdus, joten meillä on kirittävää oikeastaan tuplasti tuon tavoitteen verran. Luotan siihen, että pandemian väistyessä matkailu pomppaa takaisin normaalitasolleen. Ainakin viime kesä näytti hyviä merkkejä ja tuleva heinäkuukin vaikuttaa lupaavalta”, Kivisaari kertoo.

Oulun matkailualueen orgaaninen kasvu on tähän mennessä ollut parin prosentin luokkaa vuodessa. Mikäli samaa tahtia jatkettaisiin, strategiaan kirjattua tavoitetta ei saavuteta.

“Jotta nämä kunnianhimoiset tavoitteet saavutetaan, tarvitaan käytössä olevien toimintamallien tarkastelua, uudistamista ja kehittämistä. Nykyisellä organisoitumisen tavalla on menty kauan ja maailma on muuttunut monella tavalla matkailun osalta. Sekin luo tarpeen tarkastella organisaatiomallia ja toimintatapoja”, perustelee asiakkuuspäällikkö Jyrki Kemppainen BusinessOulusta.

Kotimaanmatkailu ei riitä

Käytössä olevien toimintamallien nykytilanteeseen on perehdytty tämän kevään aikana Oulun kaupungin teettämän matkailun verkostojohtamisen toimintamallin selvityksen kautta.

“Kyselyssä selvitettiin matkailukentän ajatuksia. Siellä toivotaan erityisesti ympärivuotisuuden ja saavutettavuuden, eli lentoyhteyksien, parantamista. Emme siis voi keskittyä vain heinäkuussa lomaileviin kotimaan matkailijoihin vaan alueella täytyy olla myös kansainvälisiä turisteja kiinnostavia palveluita ja vetovoimatekijöitä, kuten ruska ja talvi aktiviteetteineen. Se on keino kasvattaa matkailua ja saavuttaa sille asetetut kasvutavoitteet”, Kivisaari toteaa.

Masterplan 2030

Yksi Oulun kaupunkistrategian tavoitteen saavuttamiseen tähtäävä toimenpide on sidosryhmien kanssa laadittava matkailun Masterplan 2030 -toimenpideohjelma, jonka työstäminen aloitetaan kevään ja alkukesän aikana.

Suunnittelutyössä käytetään pohjana verkostojohtamiskyselystä saatuja suuntia. Suunnittelussa on vahvasti mukana Oulun kulttuurisäätiö ja Oulu2026-hanke sekä Oulun ja kahdeksan seutukohteen muodostama Pohjolan rengastie.

“On hyvä, että olemme mukana tässä työssä alusta asti, koska tulos vaikuttaa meidän toimintaamme. Meillä on nyt hyvät suunnitelmat, miten matkailutavoitteet saavutetaan. Kansainväliseen matkailuun panostamisen lisäksi kehitämme myös tiedolla johtamista ja tiiviimpää yhteistyömallia. Olen luottavainen, että onnistumme saamaan alueen matkailuun merkittävän kasvun”, Kivisaari uskoo.

Oulun Matkailu Oy on vuonna 2010 perustettu seudullinen matkailun yhteismarkkinointiyhtiö. Visit Oulu on Oulun matkailun markkinointinimi ja Pohjolan rengastie on koko seudun matkailupalelut esille tuova rengasreitti. Oulun seutu kattaa seuraavat matkailualueet: Oulu, Syöte, Rokua Geopark, Kalajoki, Raahe, Liminka, Hailuoto, Kempele ja Ii.

Korona verotti alueen matkailua parikymmentä prosenttia. Kirimistä uuteen tavoitteeseen on kaksinkertaisesti. Kuva: Mostphotos

Lue myös

Lue lisää aiheesta