Siirry suoraan sisältöön

Oululaislähtöinen Heikala tekee anime-tyylistä taidetta miljoonayleisölle

26.1.2022

Tove Janssonista, Pokèmonista ja mangasta inspiroituva Heikala tekee anime-tyylistä taidetta Instagramissa 1,3 miljoonalle silmäparille. Hän ponnisti taidebisnekseen suomalaisten animetapahtumien taidekujilta.

Anime-tyylisten maalausten tekeminen on Heikalalle lapsuudesta kumpuava intohimo, ja taideharrastuksen muuttuminen työksi tapahtui hänen mukaan lähes vahingossa. Suuren seuraajamäärän vuoksi taiteilija suojelee yksityisyyttään esiintymällä julkisuudessa ainoastaan taiteilijanimellään.

”Minusta tuntuu, että satuin olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tein sellaista sisältöä sosiaaliseen mediaan, jota moni muu ei vielä silloin tehnyt. Aloitin vuonna 2017 kuvaamaan maalauksistani minuutin pituisia prosessivideoita ja julkaisin niitä Instagramiin. Sain niiden avulla parissa viikossa satojatuhansia uusia seuraajia, kun ihmiset jakoivat niitä myös Instagramin ulkopuolelle.”

Omakuva. Artist by Heikala.

Inspiraatiota 2000-luvun lehtihyllyiltä

Lapsena Heikala kertoo katsoneensa televisiosta Muumilaakson tarinoita ja inspiroituneensa iltasatuna luettujen Muumikirjojen kuvituksista. Hän ihailee Tove Janssonin taidetta edelleen, mutta suurin kipinä piirtämiseen löytyi kioskien mangahyllyiltä.

”Kun ensimmäiset mangat saapuivat 2000-luvun alussa kioskien ja lähikauppojen lehtihyllyille, hurahdin niihin ihan totaalisesti. Samoihin aikoihin Pokémonia alettiin esittää televisiossa ja sekin vei minut mukanaan. Olin tykännyt piirtämisestä pienestä pitäen, mutta se oli Pokémonin ja manga-sarjakuvien yhteisvaikutus, joka sai minut innostumaan piirtämisestä entistäkin enemmän. Nuo lapsuusajan vaikutteet ovat muovanneet sen, millaista taidetta nykyään teen.”

Heikala myy tuotteitaan kansainvälisessä verkkokaupassa, jonka suurin ostajakunta tulee Amerikasta. Taiteilija kertoo erilaisten animesarjojen ja niiden ympärille rakentuvien faniyhteisöjen yhdistävän ihmisiä ympäri maailman, sillä netissä on helppo kohdata muita harrastajia. Miljoonayleisöstä huolimatta Heikala haluaa säilyttää taiteen sellaisena asiana, jota hän tekee täysin omaksi ilokseen.

”Koen ajoittain sisäistä painetta tehdä jatkuvalla syötöllä sisältöä sosiaaliseen mediaan, ja pyrkiä aina isompiin tykkäys ja seuraajamääriin. Yritän kuitenkin edelleen maalata sellaisia teoksia, joista minulle tulee hyvä mieli. Haluaisin kuvitella, että olisin taiteilija sellaisessakin tilanteessa, jossa minulla ei olisi ollenkaan seuraajia tai asiakkaita.”

Aktiivista harrastustoimintaa Oulussa

Oulussa järjestetään vuosittain useita anime-tapahtumia, kuten Chibicon, Kummacon ja Matsucon, joiden perusteella Heikala kuvailee alueen animen harrastajakuntaa aktiiviseksi. Oulussa toimii myös manga- ja animekerho Omake ry, jonka toiminnassa taiteilija oli itsekin mukana vuosikymmen sitten. Kerho järjestää harrastajille esimerkiksi elokuva- ja videoiltoja sekä erilaisia virtuaalitapaamisia.

”Anime on viime vuosien saatossa kasvattanut suosiotaan valtavasti. Tuntui, että vielä kymmenen vuotta sitten anime ja manga olivat aika pienen piirin juttu, mutta nykyään aiheeseen tutustuminen on helpompaa kuin koskaan. Suomessa on myös pikkuhiljaa saavuttu pisteeseen, jossa animaatiota ei enää mielletä vain lasten ja nuorten viihteeksi.”

Heikala toivoo, että anime-tapahtumat palaavat taas normaaliin toimintaansa korona-ajan jälkeen. Vaikka nettialustat ovat helppo tapa pitää yhteyttä, niin mikään ei lopulta korvaa tapahtumien luomaa yhteisöllisyyttä.

Teos Submerged on Heikalan oma suosikki taiteestaan. Hän myy tuotteitaan kansainvälisessä verkkokaupassa, jonka suurin ostajakunta tulee Amerikasta. Kuva: Heikala

Lue myös

Lue lisää aiheesta