Oululaisia onnistumisia, osa 4: Uimaan keskellä työpäivää – muotisuunnittelija Tytti Alapieti inspiroituu Oulun merimaisemista
Oululaisia onnistumisia -juttusarja nostaa esille positiivisia kuulumisia työ- ja yrityselämästä. Tässä jutussa tutustutaan Tytti Alapietiin, joka on pari viimeistä vuotta viettänyt paluumuuttajan elämää. Sinä aikana hänelle on syntynyt tiivis suhde Pikisaareen, joka on nyt kuin toinen koti: siellä sijaitsee Alapietin perustaman Morico-vaatebrändin toimisto.
Moricon Tytti Alapieti pitää itseään onnekkaana. Kun hän muutti takaisin Ouluun, ammattiopisto lopetti toimintansa Pikisaaressa ja vanha koulu vapautui liiketoiminnalle. Alapieti nappasi paikan rakennuksen kollektiivisesta työskentelytilasta, josta on vain muutama sata metriä lähimmälle rannalle.
”Oulussa on lyhyt matka rannoille, jotka ovat tärkeitä inspiraationi lähteitä. Täällä voin käydä vaikka uimassa keskellä työpäivää läheisellä rannalla”, Alapieti sanoo.
”Parasta on kuitenkin tämä yhteisö ja tila, jossa voin työskennellä monien eri alojen toimijoiden keskuudessa.”
Lumilautailu toi takaisin Ouluun
Oulussa syntynyt Tytti Alapieti lähti aikoinaan opiskelemaan Tampereelle ja perusti vaatealan yrityksensä Helsingissä yhdessä Jenni Kolin kanssa. 15 vuoden jälkeen hän muutti perheensä kanssa Ouluun. Yksi suuri syy paluumuuttoon oli rakkaus lumilautailuun ja pohjoisen mahdollisuudet harrastamiseen.
Lumilautailu yhdisti aikoinaan Tytin ja Jennin sekä kolmisen vuotta sitten mukaan tulleen Milja Hornemanin. He halusivat markkinoille monikäyttöisiä ja vastuullisia vaatteita, joita voi yhdistellä niin arkeen kuin juhlaan. Heidän urheilutopistaan piti saada tarvittaessa arkivaate, uimapuvun tuli toimia muussakin liikunnassa tai jopa juhla-asun yläosana.
Kestävä ja hidas muoti tarkoittaa Moricon tapauksessa etenkin sitä, että vaatteet tehdään kierrätysmateriaaleista, Ecovero-viskoosista tai luomupuuvillasta. Tytti Alapieti sanoo olevansa tarkka siinä, ettei materiaaleja myöskään päätyisi hukkaan missään vaiheessa; siihen koitetaan jatkuvasti kehittää uusia ratkaisuja.
”Omien mallien suunnittelun lisäksi minua kiinnostavat kiertotalouden uudet ratkaisut muotiteollisuudessa, ja syksyllä aloitankin ympäristötekniikan maisteriopinnot Oulun yliopistossa. Toivon saavani opinnoista lisää ideoita. ”
Yksin ei tarvitse tehdä
Haastavin vaihe yrityksen perustamisessa oli Tytti Alapietin mukaan sopivan nimen keksiminen. Tuohon aikaan hän opiskeli japanin kieltä, ja puolisonsa kanssa hän kävi läpi japanilaisia lempisanojaan – jotka liittyivät kaikki vahvasti luontoon.
Mori oli yksi niistä sanoista; se tarkoittaa metsää. Co-pääte viittaa puolestaan collective-sanaan.
”Ennen koronaepidemiaa moricolaiset tekivät työreissuja ulkomaille, esimerkiksi messuille. Heillä oli tuolloin muutamia jälleenmyyjiä muun muassa Japanissa, Ranskassa ja Portugalissa. Tällä hetkellä yksi suurimmista haaveista liittyy juuri kansainvälisiin markkinoihin”, hän myöntää.
”Muotiteollisuudessa ajat ovat haastavat ja Suomessa on pienet markkinat, mutta Etelä-Euroopassa voisimme erottautua vastuullisuudella ja suomalaisuudella. Siellä myös uimapukumme voisivat kiinnostaa toisella tavalla kuin täällä.”
Tulevaisuuden suunnitelmistaan Tytti Alapieti on käynyt keskustelemassa muun muassa BusinessOulussa, joka tarjoaa tukea yrittäjälle kaikissa mahdollisissa vaiheissa – yrityksen perustamisesta kansainvälistymiseen.
”On mahtavaa, että BusinessOulu tarjoaa sparrailua ja paikan, jossa voi käydä kyselemässä eri asioista ja jossa on koottu yhteen paikkaan tietoa. Aloittava yrittäjä saa sieltä apua vaikka liiketoimintasuunnitelman tekemiseen. Myös BusinessAsemalla järjestetyt valmennukset ovat olleet hyödyllisiä”, hän toteaa.
Hän kannustaa etenkin aloittavia yrittäjiä kääntymään rohkeasti myös oman alan toimijoiden puoleen, kun eteen tulee askarruttavia asioita.
”Urani varrella olen oppinut, että kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. Osaamista ja tukea löytyy läheltä, ja on tärkeää puhua myös toisten yrittäjien kanssa – vaikka he olisivatkin kilpailijoita.”
Oulussa hyvä tunnelma
Alkukesän lempeä valo puskee vanhan koulurakennuksen ikkunoista ja saa työtilan hehkumaan. Hiljattain julkaistun uuden malliston vaatteet roikkuvat rekeillä ja odottavat myös paketteina kotiinkuljetusta asiakkaille.
Morico julkaisee keskimäärin kaksi mallistoa vuodessa. Pandemia-aika kasvatti yrityksen verkkokauppaa, mistä Tytti Alapieti on erityisen ylpeä.
”Monet kotimaan messutkin ovat jääneet pois välimatkojen vuoksi, mutta onneksi verkkokauppamme kehittyy ja kasvaa koko ajan.”
Oulussa sen sijaan välimatkat ovat hänen mukaansa ihanteelliset eikä täällä tarvitse jonottaa pahemmin ruuhkissa. Alapieti pyöräilee työmatkansa ja nauttii kompaktin kaupungin eduista.
”Sienimetsään ja ylipäätään luontoon pääsee nopeammin”, hän mainitsee.
”En osaa kaivata enää etelään. Helsinki on niin laajalle levittäytynyt kaupunki, kun taas Oulussa luonto ja kaikki muutenkin on tosi lähellä, ja täällä on hyvä tunnelma.”
Katso tästä BusinessAseman valmennukset ja muut tapahtumat
Oululaisia onnistumisia -juttusarja nostaa esille positiivisia kuulumisia työ- ja yrityselämästä. Olipa onnistumisesi pieni tai suuri, haluamme kertoa tarinasi. Juttusarjan toteutuksesta vastaa BusinessOulu. Ota yhteyttä: media@businessoulu.com.
Mun Oulun tavoite on vahvistaa oululaisuutta ja sen näkyvyyttä lisäten Oulun kaupungin pito- ja vetovoimaa kirjoittamalla paikallisista ja ajankohtaista aiheista, kuten kaupungin päätöksistä, tapahtumista, kolmannesta sektorista, yksittäisistä kaupunkilaisista sekä mielenkiintoisista ilmiöistä. Mun Oulu on osa Oulun kaupungin viestintäorganisaatiota.