Oululainen Kas Kan seikkailee elektronisen musiikin ja vaihtoehtopopin reuna-alueilla

Kas Kanin live-esitys oli tarkkaan mietitty kokonaisuus. Ihmiset pysähtyivät aluksi kuuntelemaan. Keikan edetessä yleisö liikkui kuin huomaamattaan, ja lopussa musiikki vei mukanaan tanssimaan. Kuvat: Mari Kivioja

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Pohjoisen Suomen suurin festivaali Qstock juhlittiin heinäkuun viimeisenä viikonloppuna. Oulun seudulla toimivat, vielä suurta läpimurtoaan odottavat artistit pääsivät esiintymään festivaaliyleisölle Oulu2026-lavalla.

Kas Kan herätti heti mielenkiinnon esittelytekstillään:

”Elämän tavoitteena on unohtaa itsensä ja muuntautua kaikkia ympäröiviä toimintoja hallitsevaksi kyborgiksi. Kas Kan esiintyy varjojen ja yksinäisyyden läpi etsien tarttumapintaa merkityksellisyydestä. Menneisyyden sabotoima nykyhetki ja jatkuva muutoksen halu ohjaavat Kas Kanin musiikillista liikettä hektiseen, epätasapainoiseen kaaokseen.”

Hämmentävästä esittelystä on vaikea saada pitävää otetta, mutta musiikki kutsui kuulemaan. Vangitseva keikka lumosi yleisön intensiivisellä tiiviillä tunnelmallaan illan jo hämärryttyä Kuusisaaressa.

Syntetisaattoreilla ja sämplereillä taiottu maalaileva äänimaisema kehittyi hetki hetkeltä. Hiltusen harmoninen laulu toi musiikkiin uusia kerroksia, sävyjä ja intensiteettiä.

“Olen hionut setin sellaiseksi, että sitä on kiva esittää”, Hiltunen kertoo hyväntuulisena keikan jälkeen.

“Vaikka musiikkini on kokeellista, etenkin festaritilanteissa on kiva huomata, että tähän on helppo tarttua ja ihmiset pysähtyvät kuuntelemaan. Musaa, jota soitan keikoilla ei ole vielä missään”, hän täsmentää.

Uutta musiikkia ensi vuonna

HIltunen kertoo, että kesä on mennyt kivasti, töitä ja keikkoja on riittänyt. Hän tekee työtä esittävän taiteen parissa, ja Kas Kan esiintyi muun muassa Ufop-festivaaleilla ja Aawastockissa.

Syksylle jo sovittu muun muassa mykkäelokuvakonsertti ja pari keikkaa isompien artistien lämmittelijänä. Nyt kuultua uutta musiikkia saadaan tulevaisuudessa kuulla myös levyltä.

Joona Hiltunen kertoo, että keikalla esitettyä uutta musiikkia ei löydy vielä mistään. Festareilla myös ihmisille aiemmin tuntemattomat artistit ja musiikki saavat uusia ystäviä.

“Biisit alkavat olla jo siinä muodossa, että syksyllä olisi tarkoitus äänittää uutta musaa. Uutta materiaalia tulee mahdollisesti keväällä ulos. Sen jälkeen musiikkia voisi tarjota myös ulkomaille, mutta tarkempia suunnitelmia ei vielä ole”, Hiltunen kertoo.

Innostus syntyi varhain

Elektronisessa musiikissa on valtavasti genrejä ja alagenrejä, joita maallikon saattaa olla vaikea erottaa. Kas Kan ei suoraan taivu mihinkään lokeroon.

“Minulla tämä oma juttu, johon pyrin sekoittamaan teknoa ja brittibassotyylejä. Fiilistelin nuorena esimerkiksi dubsteppiä.”

“Innostuin jo varhain hip hopista. Suomalaisella elektronista hip hoppia soittavalla Ceebrolisticsilla oli syntikoita, siistejä saundeja ja grime –vaikutteita. Sitä kautta siirryin elektronisempaan suuntaan.”

“Muita tärkeitä musiikillisia vaikuttajia ovat olleet Modeselector, Björk ja Thom Yorke”, Hiltunen kertoo.

Nykyisin musiikin tekemiseen ei välttämättä tarvita pikkubussillista bändikamoja. Monipuolinen ja suurikin saundi on mahdollista luoda koneilla.

“Aloitin musan tekemisen tietokoneella. Rippikoululahjaksi saaduilla rahoilla ostin ensimmäisen sämplerin, jolla sämpläsin vinyylejä, joista loin lähinnä hip hop -musaa.”

“Se oli mun ensimmäinen musiikkilaite, ja nykyisin se soittaa keikoilla rumpuja”, Hiltunen naurahtaa.

Sanat, biitti ja visuaalisuus 

Kas Kan teki ensimmäisen levynsä Un/ta vuonna 2019 englanniksi. Myöhemmin hän vaihtoi kielen suomeksi, mikä tuntui mielekkäältä ratkaisulta.

“Olen nyt tietoisemmin yrittänyt etsiä omaa tyyliä. En nykyisin esitä keikoilla ensimmäiseltä levyltä yhtään biisiä.”

“Haluan laulaa ja sanoa jotakin. Laulu tekee hommasta itselle mielenkiintoista, ja auttaa varmasti myös kuulijaa lähestymään musiikkia”, Hiltunen summaa.

Hiltuselle sanoitusten merkitys vaihtelee musiikin mukaan. Hänelle tärkeintä on, että kokonaisuus on tasapainossa – taustat ja lyriikat ovat molemmat mielenkiintoisia ja ajatuksia muuttavia.

“Voi olla, etten ajattele sanoja niin tarkasti, jos biitti on tosi hyvä. Silti yksikin sana tai laini voi lisätä merkitystä ja ohjata tunteeseen. Tulevaisuudessa haluan kirjoittaa helposti omaksuttavia sanoituksia, joilla on aiempaa enemmän merkityksiä”, Hiltunen pohtii.

Hiltunen on kiinnostunut äänen ja visuaalisten elementtien yhdistelystä.

“Innostun videosta ja kuvasta. Kuva kertoo minulle ääntä.”

“Haluan tuoda keikoille myös liikkuvaa kuvaa ja olen parilla keikalla käyttänyt visuaaleja. Videoiden sijaan ajatukseni on käyttää alituisesti muuttuvaa kuvaa, johon voin myös itse vaikuttaa esimerkiksi web-kameralla”, Hiltunen valaisee.

Oulussa runsaasti tarjontaa

Oulussa elektronisen musiikin kenttä on laaja ja aktiivinen. Hiltunen kertoo seuranneensa Rovaniemellä opiskellessaan, mitä kaikkea Oulussa tapahtuu.

“Oulussa on paljon livekeikkoja, mutta etenkin dj-puolella toiminta on todella aktiivista ja avointa. Oulussa on älytön määrä uusia mielenkiintoista dj:tä joiden tyylit vaihtelevat. Elektronisen musiikin tapahtumia on monipuolisesti miltei viikoittain”, Hiltunen kertoo.

Kas Kan

  • elektronisen musiikin artisti
  • oikealta nimeltään Joona Hiltunen
  • opiskelee Lapin yliopistossa audiovisuaalista mediakulttuuria
  • musiikissa yhdistyvät syntetisaattorit, sämplerit ja laulu
  • julkaisi 2019 albumin UN/TA, uutta musiikkia tulossa ensi vuoden puolella
  • suurimmat musiikilliset vaikuttajat: Ceebrolisticks, Modeselector, Björk, Thom Yorke ja brittibassomusa
  • Joona Hiltusen haastettelu kuultavissa myös Pohjoisen kulttuurivirran kanavalla