Siirry suoraan sisältöön

OuluBot kätevästi kännykässä – Suomen ensimmäinen botti tietää kaupungin palveluista

13.11.2021

Oulun kaupunki on pitkään kehittänyt kätevää ja sujuvaa kuntalaisille suunnattua palvelumuotoa verkkosivuille ja kännykkään. Nyt OuluBot on virallisesti julkaistu. Se on Suomen ensimmäinen mobiililaitteesta käynnistettävä tekoälyä ja robotiikkaa yhdistävä botti.

OuluBot on ohjaukseen ja neuvontaan kehitetty palvelu. OuluBottia pääsee käyttämään lataamalla käynnistyskuvakkeen puhelimeen. Tältä väsymättömältä avustajalta voi kysyä kaupungin palveluista milloin vain. Esimerkiksi lokakuussa OuluBotin kautta asioitiin yli 3000 kertaa.

Tällä hetkellä OuluBot osaa vastata 80 prosenttisesti oikein vaikkapa joukkoliikennettä, venepaikkoja, matkailua, pysäköintiä ja Oulun Omahoitoa koskeviin kysymyksiin. Kun OuluBot ei tiedä vastausta, se ohjaa kysyjän asiakaspalvelijalle.

Käyttämällä se kehittyy

OuluBottia kehitetään jatkuvasti. Botin opettamisesta vastaavat bottikuiskaajiksi koulutetut kaupungin asiantuntijat. Botti oppii myös siitä, kun sitä käytetään. Onkin tärkeää, että OuluBottia käytetään mahdollisimman paljon ja näin osallistutaan sen kehittämiseen.  Itse kukin voi olla mukana kehittämässä ajasta ja paikasta riippumatonta tulevaisuuden asiakaspalvelua.

Meneillään on OuluBot-arvonta, johon voi osallistua nimenomaan kysymällä Botilta. Avaamalla Botin voi osallistua arvontaan ja sen kautta pääsee arvonnan yhteystietosivulle. Kaikki Bottia 10. joulukuuta asti käyttäneet voivat osallistua kulttuuri- tai liikuntalahjakorttien arvontaan.

Oulu10 palvelee monikanavaisesti

Oulu10-asiointipisteistä saa palvelua useiden asiointikanavien kautta muun muassa kasvokkain paikan päällä, puhelimitse, chatissa ja muissa sähköisissä kanavissa. Oulu10 myös opastaa käyttämään kaupungin sähköisiä palveluita.

Oulussa on otettu käyttöön myös Outo eli poikkihallinnollinen kehittämisen toimintamalli. Toimintamallissa kehitetään kuntalaisten, toimialojen ja muiden toimijoiden kanssa asiakaspalveluja, ensisijaisesti asiakasohjausta ja -neuvontaa, digitalisoinnin ja automatisoinnin avulla. Kehittämisen painopiste on kuntalaisen arkisissa tarpeissa ja niiden ratkaisemisessa. Näin kehitetty Oulun toimintamalli turvaa jatkuvan ihmiskeskeisen kehittämisen.

 

Lataamalla iOS-laitteelle OuluBot-PWA:n sovelluksen, pääset käyttämään Bottia kätevästi ja osallistumaan arvontaan.

Liittyvät sisällöt

Lue myös

Lue lisää aiheesta