Siirry suoraan sisältöön

Oulu on pohjoinen, inhimillinen ja älykäs - uusi Oulu-brändi on valmistunut

4.11.2021

Oulun uusi brändi on valmistunut ja Capital of Northern Scandinavia on jäämässä historiaan. Nyt Oulu nojaa Asteen verran –ajatteluun. Brändin pääväri on liukuvasti violetin sininen, jota voidaan vaihdella esimerkiksi punaisesta oranssiin vaikkapa eri liikelaitosten tarpeisiin. Virallinen julkistus on Lumo valofestivaalien aikaan, jolloin Ouluhallin kattoon heijastetaan brändi-valaistus.

Kaupunginhallitus hyväksyi Oulun uuden brändikäsikirjan ja sen englanninkielisen version kokouksessaan toinen marraskuuta. Oulun uusi brändi nojaa kolmeen ydinasiaan: pohjoinen, inhimillinen ja älykäs.

Brändikäsikirja ohjeistaa miten Oulusta kerrotaan kuvin ja sanoin. Käsikirja kertoo Oulun brändistä tärkeimmät asiat, ohjaa viestien ja viestinnän suunnittelua ja ohjeistaa visuaalisten tunnisteiden käyttöä.

Asteen verran…-ajattelu kertoo Oulun sijainnista, mutta monimerkityksellisesti viittaa myös ympäristövastuullisuuteen, tekniseen osaamiseen, muutokseen ja kehittymiseen.

”Oulu – asteen verran parempi. Oulun brändi on Oulu ja oululaiset. Brändi on se tunne, jonka Oulu herättää ihmisten mielissä. Se kertoo, mitä Oulusta ja oululaisista ajatellaan ja millaiseksi kaupunkimme koetaan. Kun brändiä ryhdyttiin uudistamaan, tavoitteena oli luoda yhtenäinen kuva ja viesti Oulusta. Brändiin on vaikuttanut myös Oulu2026 eli lähestyvä Euroopan kulttuuripääkaupunkivuosi 2026”, toteaa kaupunginjohtaja Päivi Laajala.

Uusi ilme pitää sisällään myös vanhaa ja tuttua, minkä vuoksi uusi brändi hyödyntää muun muassa tuttua pinkkiä väriä ja Oulun O-kirjainta, joka toimii pallokuvion pohjana. Vahvan O:n päälle on sijoitettu elävä ellipsin muoto, joka edustaa muutosta, älyä ja inhimillisyyttä: pohja pysyy, mutta pinta elää. Kokonaisuuden läpileikkaa vielä samasta O-kirjaimesta johdettu astemerkki, joka edustaa Oulun pohjoista ulottuvuutta. Oulu-logo säilyy ennallaan.

Ouluhalli juhlistaa julkistusta

Oululaiset ovat osallistuneet uuden brändin tekemiseen; jokainen teko, idea, vastaus, kommentti ja palaute on ohjannut brändiä asteen verran oululaisemmaksi.

Uudistuksen tavoitteena on luoda yhtenäinen kuva ja viestit Oulusta. Brändiin on vaikuttanut keskeisesti myös lähestyvä Euroopan kulttuuripääkaupunkivuosi 2026.

Brändi julkaistaan 19. marraskuuta, jolloin Ouluhallin katto valaistaan uuden brändi-ilmeen mukaisesti. Samalla uusi brändi alkaa näkyä Oulun katukuvassa ja kaupungin palveluissa. Uusi Oulu-brändi käyttää sosiaalisessa mediassa tunnistetta #asteenverran.

Lue myös

Lue lisää aiheesta