Siirry suoraan sisältöön

Oulu on mukana edistämässä työhyvinvointia ja kasvattamassa asiakasarvoa

9.2.2021

Oulun kaupunki on mukana tutkimushankkeessa, jossa kehitetään henkilöstölähtöisesti asiakaspalvelua.

METKU eli Merkityksellinen työ asiakasarvon luomisessa kuntien palveluissa -tutkimus keskittyy työn merkityksellisyyteen ja ihmisläheisyyteen.

”Eli miten asiakaspalvelutyötä tekevät henkilöt, asiakaspalvelun kehittäjät ja johto kokevat oman työnsä merkityksen ja miten se vaikuttaa asiakaspalveluun”, kertoo henkilöstöjohtaja Ville Urponen.

Oulussa tutkimuskohteena on digitaaliset palvelut ja erityisesti digitaalinen tekoälyä hyödyntävä OuluBot.

Ihmislähtöisyyden lisääminen

Oulun kaupunki kehittää asiakkaille tarjottavien asiakaspalveluiden laatua, monikanavaisuutta ja kuntalaisia osallistavia palvelurajat ylittäviä asiakaspalvelukanavia ja palveluprosesseja.

Tavoitteena on ihmislähtöisyyden lisääminen, palveluiden vaikuttavuuden parantaminen, tuottavuuden kasvattaminen ja kilpailukyvyn vahvistaminen.

”Toteutamme tutkimusta laajamittaisilla haastatteluilla mukana olevien kaupunkien organisaatioissa. Tutkimushankkeen tulosten pohjalta toteutamme työhyvinvointia kehittävän mallin, mikä sisältää itsearviointimateriaalin työn merkityksellisyydestä sekä koulutuspaketin,” sanoo hankkeen tutkija Päivikki Kuoppakangas.

Tutkimuskaupunkeina ovat Oulu, Pori ja Tampere.

Oulussa tutkimuskohteena on digitaaliset palvelut ja erityisesti digitaalinen tekoälyä hyödyntävä OuluBot. Kuva: Mun Oulu

Lue myös