Oulu julkaisee uuden, avoimen tietokannan startup-ekosysteemille

BusinessOulun uusi Dealroom antaa oululaisille startup-yritykselle alustan saada yhteyksiä muihin paikallisiin ja kansainvälisiin sijoittajiin. Kuva: BusinessOulu

Talous

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oululaisten startup-yritysten yhteenlaskettu arvo on nykyisellään jo 3,2 miljardia euroa. Paikalliset startup-yritykset keräsivät 115 miljoonaa euroa uutta rahoitusta vuonna 2021. Näiden yritysten ja tulevienkin auttamiseksi on Oulussa nyt julkaistu ajantasaisten tietojen ja investointien kartoittamiseksi ja ylläpitämiseksi Dealroom-alusta.

Oulun Dealroom-tietokanta sisältää tietoja startupeista, uusista innovaatioista, sijoittajista, rahoituskierroksista ja monista muista Oulun seudun yritystoimintoja koskevista asioista.

”Tämä on kätevä työkalu eri sidosryhmille. Tietokanta kerää internetissä saatavilla olevaa julkista tietoa Oulun yrityksistä, startupeista ja muista ekosysteemin sidosryhmistä. Tästä voivat hyötyä kaikki, jotka ovat kiinnostuneita paikallisesta ekosysteemistä. Esimerkiksi perustajat, sijoittajat ja kansainväliset organisaatiot ja kumppanit”, kertoo asiantuntija Viera Karam BusinessOulusta.

Matcmaking ominaisuus

Uusi tietokanta tarjoaa tähän asti yksityiskohtaisimman kuvan Oulun startup-yhteisöstä, minkä lisäksi sitä kehitetään jatkuvasti. Mallia Oulu on ottanut muun muassa Helsingistä.

”Tämä lanseeraus on osa suurempaa kansallista lanseerausta BusinessFinlandin ja Dealroomin yhteistyönä. Helsinki on käyttänyt Dealroomia jo pari vuotta, ja Oulu ottaa alustan käyttöön yhdessä Turun, Espoon ja Tampereen kanssa,” sanoo Viera Karam.

Kaikki startupit, sijoittajat ja muut ekosysteemin sidosryhmät voivat lisätä tietokantaan tietoja yrityksistään ja organisaatioistaan sekä muokata profiilejaan tarpeen mukaan jakaen siten avoimesti saatavilla olevaa, reaaliaikaista tietoa yhteisöstä. Alustan toivotaan myös parantavan entisestään Oulun seudun kansainvälistä näkyvyyttä teknologian ja innovaatioiden keskittymänä sekä sijoituskohteena.

”Tulemme käyttämään tätä myös asiakastuessamme, investointitoiminnassamme ja kaupungin markkinoinnissa. Tuomme tätä esille paikallisten startup-yritysten keskuudessa, jotta he pystyvät vahvistamaan toimintaansa ja käyttämään matchmaking-työkalua. Dealroom voi yhdistää paikalliset startupit paikallisiin ja kansainvälisiin sijoittajiin. Tätä voidaan käyttää myös näyttelyissä ja muissa tapahtumissa, joissa Oulu on edustettuna”, Karam kiteyttää.

Oulun startup-ekostysteemiä koskeva tietokanta löytyy tästä linkistä.