Siirry suoraan sisältöön

Oulu-brändi syntyy oululaisista ja oululaisten mielissä – ei mainostoimistossa

4.11.2020

Sari Valppu kirjoittaa näkökulmakirjoituksessaan oululaisten ymmärtäneen brändin merkityksen: se ei ole pelkästään logo, fontti, slogan tai värimaailma, vaan brändi heijastuu Oulusta ja oululaisten tekemisistä ja tavoitteista.

Olemme mielenkiintoisessa vaiheessa, kun vuoden alussa aloitettu Oulun brändityö on edennyt yhteiskehittämisen toiseen vaiheeseen.

Kesällä brändiuudistuksen ensimmäisessä vaiheessa oululaisilta kysyttiin näkemyksiä tulevaisuuden Oulusta ja kyselyyn saatiin peräti 6000 vastausta. Niistä nousee esille pohjoisuus, älykkyys ja inhimillisyys. Oulu koetaan myös turvalliseksi.

Oululaisten vastaukset osoittavat, että brändin merkitys on ymmärretty laajasti: se ei ole pelkästään logo, fontti, slogan tai värimaailma, vaan brändi heijastuu Oulusta ja oululaisten tekemisistä ja tavoitteista.

Puhutaan paljon siitä, kuinka brändit kasvavat sisältä päin. Mitä se sitten tarkoittaa, kun kysymyksessä on kaupunkibrändi?  

Brändityön olennainen vaihe on ytimen eli brändi-identiteetin kiteytys. Kun brändin ydin on yhdessä muotoiltu ja tehty, niin lopputulos tuntuu kaikille omalta. Brändi-identiteetti ei synny viestintäosastolla tai mainostoimistossa, vaan se on jotain, mikä on tehty yhdessä todeksi.

Vasta kun ydin eli Oulun brändi-identiteetti on kiteytetty ja sanoitettu, suunnitellaan sitä tukeva visuaalinen ilme, ydinviestit ja muu viestintä. Tässä vaiheessa brändityötä Oulussa ollaan ensi vuoden alkupuolella.

Asukkaiden ääni on tärkeä; miten Oulusta puhutaan, ja miten Oulu-brändin merkityksellisyys tarjoaa eväitä keskusteluun. Kaikki oululaiset luovat teoillaan mielikuvaa Oulusta ja oululaisuudesta. Kaupungin työntekijät ovat merkittäviä brändinluojia jokapäiväisessä työssä, valinnoissa ja asiakkaita palvellessa.

Kaupunkibrändin tulee olla todellinen ja merkityksellinen paitsi sen asukkaille ja tekijöille, ja myös sitä ulkopuolelta katsoville. Sen tulee olla riittävän tavoitteellinen, kunnianhimoinen ja tulevaisuuteen tähtäävä, koska samaan aikaan kilpaillaan uusista asukkaista, yrityksistä ja matkailijoista, kun yritetään pitää kiinni nykyisistä.

Kesällä järjestetyn kyselyn tulosten pohjalta on johdettu kolme erilaista teemaa, jotka ovat tulevaisuuteen kurkottavia tiivistyksiä Oulun eri puolista. Ne eivät ole vaihtoehtoja toisilleen, vaan kuvaavat Oulua eri vinkkeleistä ja pyrkivät herättämään keskustelua Oulun eri puolista.

Nyt oululaiset kutsutaan jatkamaan hyvin alkanutta uudistustyötä ja kertomaan omaa tarinaansa ja keskustelemaan niistä. Tässä vaiheessa pyydetään esittämään myös tekoja, joita Oulu voisi tehdä ollakseen teeman kaltainen kaupunki.

Uudistunut brändi julkaistaan syksyllä 2021 ja sen jälkeen sitä toteutetaan ja eletään todeksi pitkäjänteisellä työllä, johon kuuluvat brändin mukainen visuaalisuus, tarinat, kuvat, viestit ja tietysti teot.  

Oululainen, nyt on oikea aika vaikuttaa, tutustu teemoihin ja osallistu 13.12. mennessä osoitteessa tulevaisuus.oulu.com.

Kirjoittaja on Oulun kaupungin viestintäpäällikkö Sari Valppu.

Lue myös