Siirry suoraan sisältöön

Metsän oppimispolulta luonto­kokemuksia ja monipuolista metsätietoutta Oulussa

23.9.2021

Tutkimusten mukaan lapsuuden positiivisilla luontokokemuksilla on vaikutuksia kestävään elämäntapaan sitoumiselle. Jo toistakymmentä vuotta toteutettu Metsän oppimispolku kannusti jälleen tänä vuonna oppilaita metsään liittyvien taitojen kehittämiseen monipuolisesti ja käytännönläheisesti.

Kolmipäiväinen tapahtuma järjestettiin syyskuun alussa Timosenkosken luontokoulun retkeilyalueella. Tapahtumaan osallistuu joka vuosi satoja oppilaita oululaisilta peruskoulujen 5.- ja 6.-luokilta.

Tapahtuman toteutuksesta vastasi Timosenkosken luontokoulu yhteistyössä metsäalan ammattilaisten, järjestöjen, oppilaitosten ja Oulun kaupungin kanssa.

"Tänä vuonna tapahtumaa laajennettiin aloittamalla metsäpäivät aamulla aiemmin, niin että mukaan saatiin enemmän osallistujia, yhteensä lähes 650 oppilasta", kertoo luontokoulun opettaja ja tapahtuman koordinaattori Outi Mustonen.

Myös Oulun ympäristöohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi ulkona tapahtuvan opetuksen lisääminen ja kehittäminen lasten ja nuorten luontosuhteen vahvistamiseksi.

Tavoitteena myönteinen luontosuhde

Vuosituhannen alussa valtakunnallisen aloitteen kautta käynnistynyt tapahtuma on Oulussa otettu osaksi luontokoulun säännöllistä toimintaa. Metsän oppimispolku mahdollistaa metsätietouden jakamisen kokonaiselle ikäluokalle kerrallaan ja antaa myös eväitä käsitellä metsäaiheita koulussa syvällisemmin. Viime vuosina kouluille on tuotettu myös oppimispolkuun liittyvä minimetsävisa tehtäväksi kouluilla tapahtumapäivän jälkeen.

Luontokoulun ohjelmat ovat osa kestävän kehityksen oppimispolkua. Tämän toimintamallin tavoitteena on lasten ja nuorten kestävän kehityksen mukaisen elämän edellyttämien arvojen, tietojen ja toiminnan taitojen vahvistaminen.

Toimintamalli perustuu oppilaan säännöllisesti saamiin toiminnallisiin ja elämyksellisiin oppimiskokemuksiin kestävän kehityksen eri osa-alueilta, kuten luonto, kestävä kulutus, hyvinvointi ja turvallisuus sekä kulttuuri-identiteetti ja maailmankansalaisuus. Tavoitteena on kehittää oppilaan myönteistä luontosuhdetta tarjoamalla hänelle monipuolisia oppimiskokemuksia luonnossa.

Oulun ympäristöohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi ulkona tapahtuvan opetuksen lisääminen ja kehittäminen lasten ja nuorten luontosuhteen vahvistamiseksi. Kuva: Sanna Krook

Lue myös

Lue lisää aiheesta