Siirry suoraan sisältöön

Matkailukesä Oulussa: lähimatkalle keskustahotelliin!

21.7.2020

Kesäinen Oulu tarjoaa erinomaiset puitteet lähimatkailulle. Koronarajoitusten jälkeen hotellitkin ovat pikkuhiljaa pääsemässä takaisin normiarkeen. Meidän Oulun juttusarja tutustuttaa lukijat kolmeen eri kohteeseen. Tässä toisessa osassa tutustutaan Sokos Hotel Arinaan ja viimeisessä osassa vieraillaan Koitelin Go Arctic -tapahtumatuotantotalossa.

Original Sokos Hotel Arina Rotuaarilla avasi ovensa jälleen kesäkuun alussa. Kesästä odotetaan kotimaisten matkailijoiden matkailukesää. Kansainvälisiä ryhmiä ja yksittäisiä matkustajia ei ole suosituksista ja rajoituksista johtuen tulossa.

”Lähialueen matkailuun kannustetaan. Nyt halutaan nostaa esiin kaikkea, mitä Oulussa voi tehdä ja millaista puuhaa Oulussa on lapsiperheille ja lomalaisille. Esimerkiksi Nallikari ja Hailuoto ovat vaikuttavia paikkoja myös kotimaan matkailijoille”, kertoo Sokos Hotel Arinan hotellinjohtaja Päivi Kaarlela.

”Tarjoamme asiakkaillemme Oulun viikko-ohjelman ja henkilökunnan omat suositukset. Sieltä löytyy kaupunkikulttuuria ja tekemistä vähän eri segmenteistä lapsiperheille ja kaupunkielämästä nauttiville shoppailijoille sekä muille kaupunkilomailijoille. Teemme myös eri toimijoiden, kuten Leijakoulu Lappiksen ja Vauhtipuiston kanssa yhteistyötä. Siitä se paketti sitten muodostuu, harvoin ihminen pelkästään hotellin takia tulee kaupunkiin. Pitää olla jotain tekemistä, nähtävää ja koettavaa”, Kaarlela toteaa.

Onnellistaminen on tarinoita välittämisestä

Original Sokos Hotel Arinan yrityskulttuurissa keskeistä on onnellistaminen. Sillä tarkoitetaan asiakkaan aitoa huomioimista.

”Onnellistaminen on kulttuuri, jonka haluamme näkyvän toiminnassamme niin asiakkaille ja työkavereille. Henkilökunnalla on aina lupa ylittää asiakkaan odotukset jollakin onnellistamisteolla. Se voi olla jotain pientä yllätystä, välittämistä tai ekstrahuolenpitoa. Onnellistaminen on todellista kiinnostusta asiakasta kohtaan.”

”Meillä asiakkaan kuuntelu ja sitä kautta sen oivaltaminen, miten heitä voi onnellistaa, on semmoinen asia, mikä arjessa näkyy läpi talon. Se voi olla vaikkapa juhlapäivän oivaltaminen tai avuntarpeen huomaaminen. Jos tiedetään, että vierailla on jotain spesiaalia meillä majoittumisen aikana, vaikkapa hääpäivä, niin mielellään muistetaan sitä.”

Oulu on vahvasti osa hotellin identiteettiä. Villasukat ovat jatkuva onnellistamisen menekkituote, ja käsitöitä hankitaankin paljon suoraan käsityöihmisiltä ja paikallisten toimijoiden tuotteita on myös vastaanotossa. ”Toivomme, että hotelli-identiteetti ja oululaisuus näkyy meillä myös vip- ja onnellistamistuotteissa.”

Teemahuoneita jokaiseen makuun

”Meillä on kaksi teemahuonetta, Routa ja Luoto, joissa halutaan vahvistaa identiteettiä ja tuoda paikkakuntaa esille”, Kaarlela kertoo.

Luoto-huoneen tarina on kunnioitus saaristolle ja Hailuodolle. Huoneen sisustus on suunniteltu saaristolais-luksusmökin tyyliin, pääosassa on hyvä olo ja hemmottelu. Kierrätysmateriaaleja on käytetty mm. pöytätasoissa ja matoissa. Routa taas on tarina pelaamisesta. Huone on hyvin vahvasti Oulun Kärppien kanssa yhteistyönä tehty – tumma, voimakas ja vahva. Sieltä löytyy myös sauna ja mukavia ajanviettomahdollisuuksia, kuten PlayStation. ­­

Hotellista löytyy kolme mallihuonetta. Jokaisella huoneella on oma väriteemansa ja ne kertovat omaa tarinaansa. Mallihuoneet ovat olleet jo vuoden verran asiakkaiden testattavana, ja lokakuussa alkava laaja huoneuudistus vakiinnuttaa teemat pysyväksi osaksi hotellin kalustoa.

"Kesäyö on sävyiltään hempeä, terva puolestaan vahva. Lohi taas kertoo villin ja vapaan lohen tarinaa. Se on hyvin hempeä, vaaleanpunainen ja hiukan kimaltava sisustukseltaan. Lohi-huoneen suhteen on myös suunnitteilla lohen elinmahdollisuuksia lisäävää yhteistyötä: kun asiakas majoittuu huoneessa, lahjoitamme tietyn summan esimerkiksi luonnonsuojeluorganisaatioon tai Oulusta löytyvään organisaatioon.”

Paikallisuus näkyy myös aamiaispöydässä

”Aamiaispöydästä löytyy myös identiteettiä esiin tuovia tuotteita, kuten tervasilakkaa, oululaista leipää, itsetehtyä pannukakkua ja itse tehtyä inkivääri-sitruunamehua, jotka profiloituvat meidän hotelliaamiaiselle. Aamiaisen voi nauttia myös ulkona Verannan patiolla. Patio on tänä kesänä ollut erityisen ihana myös siksi, että kun sisällä on rajoitettu asiakaspaikkoja, niin ulkopatiolla pystyy syömään turvallisesti.”

Onnellistamista kannustetaan Arinalla tehtäväksi läpi koko talon, niin hotellien kuin myös esimerkiksi ravintoloiden puolella.

”Niinkin on sattunut, että miesporukka on ollut meidän ravintolassa syömässä ja ovat illalla hoksanneet, että voisivat lähteä tansseihin, mutta yhdeltä on puuttunut tanssihousut. Eräs tarjoilijamme keksi lainata toisia omia työhousujaan asiakkaalle, ja näin asiakas sitten pääsi kuin pääsikin tansseihin. Semmoisia välittämisen tarinoita.”

Matkailukesän viimeinen osa julkaistaan 25. heinäkuuta.

Meidän Oulu -tarinat kertovat oululaisten yrittäjien, palvelutuottajien ja tapahtumajärjestäjien kekseliäisyydestä ja sinnikkyydestä nopeasti muuttuneissa olosuhteissa. Meidän Oulu kannustaa oululaisia pitämään paikallisten puolta.

Juttusarjan toteutuksesta vastaa BusinessOulu.

-

 

Sokos Hotel Arinan Kesäyö-huoneessa tunnelma on kesäisen hempeä. Kuvassa hotellinjohtaja Päivi Kaarlela. Kuva: Jenni Järvi

Lue myös