Siirry suoraan sisältöön

Mäntybaanaa pääsee nyt Joutsentielle – pian myös Lintulaan saakka

2.10.2020

Oulun kaupungin punaista pyöräbaanaa on päässyt aiemmin keskustasta vain pohjoiseen Linnanmaan suuntaan, mutta syyskuun aikana reitti on alkanut avautua myös etelään päin. Mäntybaanaa pitkin on nyt mahdollista pyöräillä Joutsentielle saakka, ja lähiaikoina baanaa pääsee huristelemaan Lintulaan asti.

”Tällä hetkellä Mäntybaanan ensimmäinen vaihe on valmis, eli sitä pitkin pääsee Kainuuntieltä Joutsentien kiertoliittymään saakka. Työn alla oleva kakkosvaihe ulottuu Joutsentien kiertoliittymästä etelään, Lintulammentien vierustaa pitkin aina Sorsatielle asti, eli käytännössä Höyhtyän kautta Lintulan alueelle”, kertoo Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala.  

Alkuperäisen urakka-aikataulun mukaan Mäntybaanan piti valmistua kokonaisuudessaan syyskuun loppuun mennessä, mutta kakkosvaihe viivästyy joitakin viikkoja. ”Kyllä se tänä syksynä saadaan kuitenkin käyttöön”, vakuuttaa Vaarala.

Mäntybaana hyödyttää laajaa pyöräilijäjoukkoa

Mäntybaanasta hyötyvät Karjasillan, Nokelan, Lintulan, Kaukovainion ja Mäntylän noin 10 000 asukasta sekä näissä kaupunginosissa sijaitsevien palvelujen käyttäjät.

”Merkittävää tässä on se, että kun Linnanmaan baana on palvellut keskustan pohjoispuolta, niin nyt saadaan myös keskustasta etelän suuntaan ensimmäinen baanayhteys. Etelän suunnalla asuvat pääsevät konkreettisesti näkemään ja hyödyntämään baanaa”, hän jatkaa.

Valmistuneesta osuudesta on saatu positiivista palautetta sen käyttäjiltä. ”Oululaiset ovat aina innoissaan, kun uutta pyörätietä saadaan lisää”, kertoo Vaarala.

”Toki Mäntybaana ei vielä näyttäydy käyttäjille kokonaisuudessaan, ja sen keskeneräisyys vielä häiritsee, kun baanaa ei vielä pääse ajamaan kokonaan läpi”, hän lisää.   

Baanaverkosto laajenee vaiheittain vuoteen 2030 saakka

Kaiken kaikkiaan Oulussa on siis vuoden loppuun mennessä valmiina pyöräilybaanaa 7,5 kilometriä.

Seuraavana työn alle otetaan Maikkulan suuntaan kulkeva noin 3,5 km mittainen Maikkubaana. ”Suunnittelu on hyvässä vaiheessa, joten tätä päästään rakentamaan ensi kesänä”, kertoo Vaarala.

Mäntybaanan osalta väylää tullaan jatkamaan myöhempinä vuosina edelleen etelän suuntaan Kaakkurin saakka, josta on laadukas yhteys myös Kempeleen kunnan puolelle Linnakankaalle.

Baanaverkkosuunnitelman laajuus on kokonaisuudessaan lähes 80 kilometriä, ja suunnitelmaa toteutetaan vaiheittain. Tavoitteena on, että verkosto on valmiina vuoteen 2030 mennessä.

Pyöräilijöitä Mäntybaanalla
Mäntybaana on väriltään keskustan kirkkaanpunaista baanaa hieman hillitympi.

Lue myös

Lue lisää aiheesta