Siirry suoraan sisältöön

Mää hoidan -kampanjassa tehdään sektorirajat ylittävää yhteistyötä hoiva-alan osaajapulan helpottamiseksi

11.11.2021

BusinessOulu on käynnistänyt Mää hoidan -kampanjan, jolla on tarkoitus herättää mielenkiintoa hoiva-alaa kohtaan. Tähtäimessä ovat niin nuoret kuin vanhemmat uraa tai alan vaihtoa pohtivat henkilöt.

Hoiva-alan työvoimapula on arkipäivää. Erityisesti pitkäaikaisen asumisen palveluyksiköt kärsivät työvoimapulasta, vaikka tarjolla olisi vakaata työtä ja pitkiä asiakassuhteita.

Mää hoidan -kampanjalla haluamme auttaa työvoimapulasta kärsiviä työnantajia ja avata hoiva-alan työmahdollisuuksia, erityisesti pitkäaikaisen asumisen yksiköissä. Yrityksillä ja julkisella sektorilla on jatkuva tarve lähihoitajille”, sanoo palvelupäällikkö Mari Rautiainen BusinessOulusta.

”Haluamme myös viestittää kampanjalla, että erikoistumalla ikäihmisten tai vammaisten hoitoon saat takuulla työtä ja työsi on merkityksellistä.”

Meneillään myös kilpailu

Kampanjassa avataan hoivatyön hyviä puolia sekä tarjotaan mahdollisuus työkokeiluun ja erilaisiin koulutuspolkuihin alalle, jossa riittää varmasti töitä.

Kampanja on osa BusinessOulun toteuttamaa työllisyyden kuntakokeilua; työnhakijoiden lisäksi BusinessOulu on apuna työnantajille osaavan työvoiman löytämisessä. Pesti-yksikkö on yhteyspiste työvoimaa tarvitseville yrityksille.

Kampanjassa on meneillään myös kilpailu, jossa etsitään positiivisia kertomuksia lähihoitajan työstä. Kilpailu on avoinna alan konkareille tai opiskelijoille. Marraskuun ajan auki olevaan kisaan voi osallistua kahdella eri tavalla. Lähettämällä tarina ja kuva sähköpostilla osoitteeseen annakaisa.vaaraniemi(@)businessoulu.com, tai jakamalla lähihoitajan työhön liittyvä teksti ja itse ottamasi kuva omassa, avoimessa somekanavassa. Kisaan voi tehdä myös videon. Kisassa käytetään tunnisteita #määhoidan, @maahoidan ja @cityofoulu.

Kilpailuun osallistumalla Oulun kaupunki saa luvan jakaa kuvaa ja tarinaa kaupungin kanavissa. Kuvia ja tarinoita voidaan jakaa jo kilpailun aikana. Kaikkien osallistujien kesken arvotaan kaksi 100 euron lahjakorttia, jotka kelpaavat S-ryhmän toimipaikoissa. Lisäksi arvotaan Oulu-aiheisia yllätyspalkintoja.

Meneillään olevalla Mää hoidan -kampanjalla halutaan nostaa esille hoitotyön positiivisia ja merkityksellisiä puolia. Samalla yritetään helpottaa työvoimapulaa. Kuva: Mostphotos

Lue myös