Kiekua ja vastakaikua kirjallisuuskasvatukseen

Talvikankaan koulun oppilaat Matias Ruonala (vas.) ja Johannes Kauppila tarttuvat kirjoihin yleensä nukkumaan mentäessä. Kuvat: Juha M. Kinnunen

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulun lastenkulttuurikeskus tarjoaa lukuvuonna 2020–2021 yhdessä koulukirjaston kanssa 40 oululaiselle luokalle kirjailija- ja kuvittajavierailuja. Kokonaisuus kantaa nimeä Kieku.

Jo ennen vierailua sanataideopettaja on tutustuttanut oppilaat kirjailijan tuotantoon. Kirjailija Heidi Silvan on saanut tavata syksyn aikana kutosluokkalaisia ja Tiina Konttila vitosluokkalaisia. Kasiluokkalaiset ovat puolestaan päässeet nauttimaan Mikko Koirasen ja ysiluokkalaiset Lauri Ahtisen vierailuista.

Kokonaisuus ei pääty vierailuun, vaan projektissa mukana olevat opettajat ideoivat yhdessä oppilaidensa kanssa projektia eteenpäin. Kieku huipentuu osallistumiseen Lumotut sanat -festivaaleille.

Tippi-kirjojen äiti

Tippi-kirjoistaan sekä kirjoista Puhu, Nelli, puhu; John Lennon minussa ja Tytti Seckelinin elämä ja esikoisteos tunnettu Heidi Silvan on vieraillut syksyn aikana Kellon ja Talvikankaan kouluilla.

Miten vierailusi ovat sujuneet?

”Kiitos kysymästä, oikein hyvin. Joka kerta luokkaan tullessani olen tuntenut oloni kotoisaksi ja tervetulleeksi niin opettajien kuin oppilaidenkin ansiosta. On myös ollut huippumukavaa päästä kurkistamaan ”alakoulun isojen” kouluympäristöön.”

Silvanin tuorein teos Rooli päällä, Tippi! on otettu kivasti vastaan.

”Vastaanotto on ollut parempaa kuin pelkäsin”, naurahtaa Silvan.

Parhaiten kirjailijalle on jäänyt mieleen kommentti, jossa lukija toivoi, että Kämppähovin kerhon kaltainen kerho olisi oikeasti olemassa.

”Kyllä Oulussakin on vaikka mitä kerhoja. Heti, kun kerhoihin voi taas mennä, ei muuta kuin kokeilemaan, mistä kerhosta löytyy se itselle omin juttu!”

Heidi Silvanille kirjoittaminen tarjoaa keinon ilmaista itseään ja olla luova. Koronatilanteen vuoksi vierailuissa on noudatettu turvavälejä, ja loppusyksynä Silvan on vieraillut kouluissa maski kasvoillaan.

Kirjailija voi tukea lukuinnostusta

Monessa luokassa Silvan kertoo positiivisesti yllättyneensä siitä, miten innostuneesti myös pojat ovat suhtautuneet lukemiseen ja hänen kirjoihinsa.

”Esimerkiksi Rooli päällä, Tippi on tytöille suunnattu kirja. Onkin ollut todella kiva kertoa, että keväällä 2021 minulta ilmestyy erityisesti pojille suunnattu kirja Operaatio Hardcore Ysäri. Näin pystyn tukemaan kaikkien lukuintoa.”

Miltä kirjailijan tapaaminen on tuntunut, talvikankaalaiset Pinja Nakkila, Matias Ruonala ja Johannes Kauppila?

”Oli kivaa tavata oikea kirjailija, jolta sai kysyä kysymyksiä”, aloittaa Nakkila.

Niin Nakkila, Ruonala kuin Kauppilakin kertovat lukevansa viikoittain tai jopa päivittäin. Yleensä kirjaan tartutaan iltaisin ennen nukkumaanmenoa.

Heräsikö kirjailijavierailun myötä innostus lukea enemmän?

”Minulle tuli innostus lukea lisää pojille suunnattuja kirjoja”, kertoo Ruonala.

Nakkila koki saaneensa kirjailijavierailusta vinkkejä omaan kirjoittamiseensa.

”Ja ne, ketkä eivät lue vielä yhtään, innostuivat lukemisesta varmasti eri tavalla”, toteaa Kauppila.

Talvikankaalla projekti jatkuu yhteisen tarinan parissa, jota oppilaat pääsivät suunnittelemaan yhdessä Silvanin kanssa.

”Koen nuorten tapaamiset erittäin tärkeiksi, koska heillehän minä kirjoitan. Kuuntelen tarkkaan, miten ja mistä he puhuvat ja myös sen, mitä aiheita he välttelevät.”

Kiinnostus kirjailijan työhön

Silvanin mukaan kiinnostusta on ollut niin kirjailijan ammattia kuin persoonaakin kohtaan.

”Paikallisiin kirjailijoihin tutustuminen tuo työn lähemmäksi nuoria. Tapaamisten avulla heille konkretisoituu, että kirjoja voi kirjoittaa missä tahansa.”

Nykynuoret ovat kirjailijan mukaan kuitenkin myös realisteja ja ovat vaikkapa kysyneet, paljonko työstä saa palkkaa.

”Heikot tienestit eivät innosta kirjailijaksi. Mutta tähän työhön täytyykin olla intohimoa, joka löytyy sitten aikuisena ja ajaa muiden asioiden ohi.

Kiekun tyyppisillä hankkeilla on Silvanin mielestä valtava merkitys kirjallisuuden tutuksi tuomiselle ja sille, että lukemisesta ei niin innostuneet saadaan tarttumaan kirjaan.

”Koska koko luokka lukee saman kirjan, jokainen lukee ainakin osan kirjasta. Kun sanataideohjaaja vinkkaa nuorille muutakin luettavaa, toinen voi valita paksumman kirjan, kun toiselle riittää yhden runon lukeminen.”

Nuorten kohtaamiset tarjoavat viestinnän lehtorina työskentelevälle Silvanille myös konkreettista apua kirjailijan työssä.

”Ne auttavat minua hahmottamaan paremmin sen, että kirjoitan ihan oikealle yleisölle enkä vain itselleni”, hän summaa.

Lue myös