Siirry suoraan sisältöön

Joustava opetus etenee oppilaan taitojen tahdissa

9.4.2021

Kiiminkijoen koulun opettajat Nina Ågren, Tanja Manner-Raappana ja Aki Vehkaoja opettavat tiiminä joustavan opetuksen ryhmiä. Oppilaat etenevät ryhmissä omaan tahtiinsa ja saavat osaamisensa tasoista opetusta.

Joustavan alkuopetuksen ryhmässä ensimmäisen, toisen ja kolmannen luokan oppilaat työskentelevät osittain yhdessä. Kiiminkijoen koululla ykkösluokkaa opettavalla Nina Ågrenilla ja kakkosluokan opettaja Tanja Manner-Raappanalle on jo yli 10 vuoden kokemus joustavien ryhmien opetuksesta. Pari vuotta sitten joustisluokat laajenivat kolmannelle luokalle, ja toimintaan tuli mukaan myös opettaja Aki Vehkaoja. Yhteistyötä kolmasluokkalaisten kanssa on noin neljä tuntia viikossa.

”Joustisluokalla emme puhu luokka-asteista, vaan opetus perustuu oppilaan tuntemukseen ja arviointiin. Havainnoimme oppilaan toimimista ryhmässä ensimmäisen vuoden alussa ja teemme alkutasotestejä”, opettajat kertovat.

Erityisopettajaharjoittelija Paula Kortesalmi työskentelee yhdessä Matias Tiirolan, Peppiina Lehmikankaan ja Veera Kitin kanssa matematiikan tehtävien parissa.

Opetuksen jälkeen työskennellään ryhmissä

Tuntien alussa oppilaat kokoontuvat yhteiseen opetustuokioon ja tehtävien antoon. Tämän jälkeen oppilaat aloittavat työskentelyn taitotasonsa mukaisissa ryhmissä. Äidinkielessä ryhmäjakoon vaikuttaa oppilaan luku- ja kirjoitustaito, matematiikassa matemaattiset valmiudet ja yhteistyötaidot ja ympäristöopissa oppilaan oma oppimistyyli.

”Matematiikan tunneilla käytämme tekemäämme Matsku-kirjasarjaa. Matsku on vuosiluokkiin sitomaton oppikirjasarja, joka perustuu toiminnallisuuteen, opetusvälineiden hyödyntämiseen sekä pari- ja ryhmätyöskentelyyn. Kirjassa on eritasoisia tehtäviä erilaisten oppijoiden mukaan”, kertovat Ågren ja Manner-Raappana.

Heidän ideoimansa kirjasarja sai alkunsa, kun olemassa olevista opetusmateriaaleista oli vaikea poimia vuosiluokkiin sitomatonta oppisisältöä.

”Oppilaat tykkäävät tunneista, koska he saavat itselleen sopivista tehtävistä mukavia onnistumisen kokemuksia. Tuomme Matsku-kirjoista tutut hahmot Kaukon ja Ylermin myös tunneille elävöittämään asioita”, opettajat selittävät.

Opettajien yhteistyö on palkitsevaa kaikille

Joustavan opetuksen ryhmistä ja yhdessä työskentelystä opettajat löytävät positiivisia asioita niin aikuisille kuin lapsille.

”Samanhenkiset työkaverit innostavat kehittymään ammatillisesti. Minusta tuntuu, että yhteisopettajuuden myötä annan entistä parempaa opetusta ja pidän parempia oppitunteja kuin aikaisemmin. Joustavien opetusryhmien ansiosta pystymme tarjoamaan jokaiselle oppilaalle sopivan tasoisia tehtäviä: liian vaikeat tehtävät eivät lannista eivätkä liian helpot pitkästytä”, Aki Vehkaoja kertoo kokemuksistaan.

”Yhdessä voimme paremmin panostaa oppilaiden taitotasojen mukaiseen opettamiseen. Olemme myös paremmin oppineet kertomaan toisillemme oppilaita koskevia asioita. Näin kenenkään ei tarvitse olla ajatuksenlukija”, Ågren ja Manner-Raappana naurahtavat.

Opettajat tuovat kirjoista tutut hahmot tunneille elävöittämään oppimista. Kuvat: Anne Peltola

Lue myös

Lue lisää aiheesta